BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már 2000 dollárért sem kapni egy tonna acélt – nehéz idők járnak a magyar autóiparra is

Egyre kevesebb gépkocsit veszünk, a szakértők pedig azt jósolják, hogy az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánemberek nagy része kieshet az újautó-piacról. A helyzet a hazai járműiparban is drámai, de pániknak egyelőre nincs nyoma.

Magyarországon mintegy 85 769 személygépkocsit helyeztek forgalomba az idei első kilenc hónapban, ami 9,3 százalékos visszaesés a 2021-es év azonos időszakához képest – jelentette a DataHouse. A szakértők azt jósolják, hogy az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánemberek nagy része kieshet az újautó-piacról.

autószalon
A legégetőbb kérdés, hogy mikor hány új autó érkezik hozzánk Magyarországra és mennyibe kerül
Fotó: Kallus György

Ázsiában és Amerikában nincs járműipari válság, ez csak rólunk, európaiakról szól

 – magyarázta Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a Magyar Járműalkatrész-gyártok Országos Szövetsége konferenciáján a zalaegerszegi ZalaZone-ban.

A szakember úgy véli, a legnagyobb nyomás a beszállítókon van, mert 

amennyiben egy csavar is hiányzik a több ezer alkatrészből, akkor nem készül el a jármű.

Hozzátette, noha jelenleg másfél-két évet is várhat az a megrendelő, aki nem tömeggyártású, hanem egyedi tervezésű és extrákkal felszerelt autóra vágyik, a békeidőkben is beletelt 6–12 hónapba, amíg megkapta a különböző specifikációkkal felszerelt kocsiját.

Knezsik a legtöbb kérdést azzal kapcsolatban kapja, hogy mikor hány új autó érkezik hozzánk Magyarországra, és mennyibe kerülnek. Az MGE elnöke arról beszélt, hogy a kialakult válságot egyszerűen meg lehet magyarázni: 

amíg az orosz–ukrán háború kitörése előtt Európa legnagyobb kohójából, a mariupoli Azovsztalból tonnánként 280 dollárért vettünk acélt, addig mostanra hiába fizetnénk érte akár kétezret is, már egyáltalán nem lehet kapni.

 Ami pedig nincs, az a legdrágább. Elmondása szerint az elmúlt hat hónapban reggeltől estig azon dolgozik a kollégáival, hogy abból próbálják meg a legtöbbet kihozni, ami rendelkezésükre áll.

autószalon
Másfél-két évet is várhat új autójára az a megrendelő, aki extrákkal felszerelt kocsira vágyik

Habár a dízellel szemben kialakult egy általános vélekedés, Knezsik István mégis példaként hozta fel, hogy egy teszt során az E62-es dízelmotor jobb levegőt engedett ki benzines társánál Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában. Úgy fogalmazott, bármivel közlekedünk, a vége mindig ugyanaz, mivel

az ellátási lánc során kikerülhetetlen a károsanyag-kibocsátás,

 és mindig olyan autókat fognak gyártani, amiket a vásárlók megvesznek, tehát az igényekhez igazodnak.

Több új autót vesznek a magyarok, de továbbra is a használtak viszik a prímet

A GKI prognózisa szerint az év második felében emelkedhet az új autók iránti kereslet Magyarországon.

Ezután rávilágított arra a problémára is, hogy a gépkocsigyártóknak ugyan szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kellene a 95 gramm/kilométeres értéket az Európai Unióban, ez egyáltalán nem teljesül, mert eddig mindenkit megbüntettek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotoros kocsiknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, miközben a dízeljárművek fogyasztása nem lehet magasabb 3,6 liternél. A büntetést pedig általában a vásárlók fizetik ki.

A magyar autópiacon kialakult helyzetet Knezsik úgy foglalta össze, hogy dráma van, pánik nincs. 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.