Ahogy arról a napokban beszámoltunk, a tavalyi nem a magyar autópiac éve volt: összesen 111 524 új személyautó kapott rendszámot hazánkban, ami 8,5 százalékkal elmarad az előző évi 121 941-től. A karácsony előtti időszakot jellemző fellendülés ezúttal elmaradt, decemberben mind az újautó-, mind a használtautó-piac a leggyengébb eladási mutatókat produkálta az elmúlt 12 hónapban.
Mindezek ellenére az az általános vélekedés, hogy a százezres darabszám idén is meglesz, a további mélyrepülés a közeljövőben azonban elkerülhetetlen, főleg a személygépkocsik esetében.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az utóbbiakkal kapcsolatban 10 százalékos csökkenéssel számol, és hasonlóan kalkulál az AutoWallis csoport is, amely a Világgazdasághoz eljuttatott levelében azt írja, hogy a csipellátás javulásával ugyan még mindig alacsonyabb szinten, de stabilabban, tervezhetően termelő gyárak kínálata és a magas kamatok miatt csökkenő kereslet mellett egy új egyensúly felé közelít, ami az átadási idők rövidülését, normalizációját vetíti előre 2023-ban.
Az AutoWallis a kelet-közép-európai régió 14 országában (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Bulgária, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Észak-Macedónia, Magyarország, Montenegró) gépjármű- és alkatrész kis- és nagykereskedelemmel, szervizszolgáltatásokkal, valamint rövid és hosszú távú gépjárműkölcsönzéssel van jelen. A nehézségek – a koronavírus-járvány, az Ukrajna elleni háború, a csiphiány – ellenére tavaly a hazai és európai piaci átlag feletti teljesítménnyel zárt autóértékesítésben:
miközben a magyar és az európai újautó-eladás 9, illetve 10 százalékkal zsugorodott, a társaság addig 27 százalékkal több, összesen 23 890 darab gépjárművet értékesített 2022 első három negyedévében.
Az általuk képviselt márkák közé tartoznak a BMW személyautók és motorkerékpárok, a Dacia, az Isuzu, a Jaguar, a Land Rover, a Maserati, a Mini, a Nissan, az Opel, a Peugeot, a Renault, a SsangYong, a Suzuki, a Toyota, valamint a Sixt Rent-a-car, emellett a Saab-alkatrészek utánpótlása is a tevékenységi körünk részét képezi.
Érzelmi alapon veszünk autót, mintha kocsmába mennénkZerkovitz Dávid: a kocsink mintha tényleg megsokszorozná az erőnket, pedig nem vagyunk sebezhetetlenek. |
A Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában, valamint a BUX és BUMIX indexekben jegyzett AutoWallis csoport
209 milliárd forintos árbevétel mellett 7,6 milliárd forintos nettó nyereséggel zárta az elmúlt esztendő első kilenc hónapját, amellyel újabb csúcsokat döntött meg: az árbevétel és a nyereség már a harmadik negyedév végén jelentősen meghaladta az egész éves mutatókat, így minden tekintetben rekordévet tudhat maga mögött.
A meglévő rendelésállománya alapján a cégnél ismét erős 12 hónapra számítanak, ugyanakkor azt sem vitatják, hogy az autóvásárlási és -használati szokások megváltozhatnak: kevesebb lehet a tulajdonlás, több a bérlés, és a mobilitási szolgáltatás is nőni fog. Ezekre felkészülve portfóliójuk bővítésén dolgoznak, például a Nelson flottamenedzsment üzletágának – amely 2021-ben 4,2 milliárd forintos árbevétel mellett 2,4 milliárd forintos EBITDA-t, valamint 230 millió forint adózás előtti eredményt ért el – folyamatban lévő akvirálásával.
A növekvő infláció, az emelkedő finanszírozási költségek, a várható közelgő gazdasági visszaesés mindenesetre óvatosságra inti az iparág szereplőit, a stabil tőkeháttérrel rendelkező AutoWallis azonban továbbra is növekedési stratégiájának megvalósítására összpontosít. Ezen törekvések hátterében a társaság által eddig végrehajtott, illetve bejelentett tranzakciók és a tervezett újabb akvizíciók állnak.
A cég stratégiájában azzal számol, hogy az évtized végére a kelet-közép-európai régió meghatározó autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatója lesz.
Ahogy azt korábbi cikkünkben jeleztük, a Magyar Suzuki Zrt. az itthon 2022-ben regisztrált 13 859 személygépkocsijával 12,43 százalékos részesedést ért el a belföldi piacon, elsősorban a két hazai gyártású modelljének, a Vitarának, valamint az S-Crossnak köszönhetően, és immár hetedik éve vezeti nálunk az új személygépjármű-értékesítést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.