BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Naprakész” modellel rukkol elő a Kia

A napelemes rásegítő töltés a jövőben egyre nagyobb szerephez jut az autóipar zöldátállásában. A Kia az idén dobja piacra az EV9-es modelljét, amelynek a motorházteteje is termel egy kis extra áramot.

Még az idén megjelenik az autószalonokban a Kia új elektromos városi terepjárója (e-SUV), amelynek jellegzetessége, hogy az akkumulátorát a fény is élteti, nemcsak az otthoni vagy az utak mentén sorakozó töltőpontokról tud energiát szívni magába, hanem közvetlenül a Napból is. A Kia EV9-es a 2022-es Év autójának választott, az eladási rekordokat sorra döntő EV6-os nagy testvérének tekinthető. 

A Kia EV9-es e-SUV ajánlott fogyasztói ára 55 ezer dollár körül lehet.
Fotó: KIA

Az EV6-oséval azonos, száz kilowattórás akkumulátora a napelemes töltés lekapcsolásával is képes 480 kilométert megtenni, és fél óra elteltével ismét útra kész, hiszen ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a 800 voltos, szupergyors töltéssel a telepek 10 százalékos töltöttségét 80 százalékra növeljék. 

A Kia tavalyelőtt még csak 350 voltos töltési sebességet ígért, ezt jócskán sikerült felülmúlnia. Más kérdés, hogy ilyen teljesítményt magukból kipréselni képes töltőoszlopok nem sűrűn fordulnak elő, azaz a lefedettség egyelőre kicsi, de folyamatosan bővül. A lényegi 

újdonság a napelemekkel átszőtt motorháztető, amely a napsütéses órákban folyamatosan utántölti az akkumulátort,

hatékonyabbá téve a jármű működését. Igaz, a motorháztetőnél jóval nagyobb felületet, az utastér tetejét a dél-koreai autógyártó vállalat mérnökeinek már nem volt szívük napelemekkel lefedni, inkább panorámaablakot építettek az elektromos Kia EV9-esbe, ami látványnak nyilván szebb, ám több pozitív tulajdonsága aligha van. 

Ennél jóval nagyratörőbb terveket szőttek a holland Lightyearnél, amelynek az első sorozatgyártásban készülő, piacérett napenergia-hajtású személyautójából már több mint 30 ezret rendeltek. A helmondi székhelyű startup az Arval lízingcéggel egy tízezres kontingens szállítására kötött szerződést az év elején. Korábban 21 ezer Lightyear 2 átadására szerződtek más cégekkel, például a MyWheels autómegosztó társasággal és a LeasePlan lízingcéggel. Náluk a jármű felületének minden egyes porcikája az energiatermelést szolgálja – leszámítva természetesen a szélvédőket.

A kényelmi szempontok domináltak a belső tér kialakításánál, a kormány például beleolvad a műszerfalba. 
Fotó: Kia

Visszatérve a Kiához, újdonság még az E-GMP technológia, amely az elektromos autó gyártását egyszerűsíti le, elősegítve ezzel a minél gyorsabb elterjedésüket. Az E-GMP platform magában foglalja az akkumulátort, a motort és az elektromos rendszert, és ezzel a helytakarékos megoldással több mozgástér marad az utastérben, nő a komfortérzet a futurisztikus megoldásokban amúgy is bővelkedő járműben.

Az új technológiák alkalmazása és a jármű-specifikációk optimalizálása nehézségekbe ütközött, mivel a villanyautókat a belső égésű motoros járművek analógiájára fejlesztették ki

– mondta Kim Jung-Jae, a Kia kutatómérnöke, hozzátéve, hogy az E-GMP platform megalkotásával és sorozatgyártásra éretté válásával ez megváltozik.

A hellyel nem spóroló Kia EV9-be befér a harmadik üléssor is, így hét vagy nyolc felnőtt számára is kényelmes utazási élményt nyújt. A cég mérnökei elmondták, hogy teljesen szakítottak a belső égésű motorok által megkívánt szerkezeti elosztással, új távlatokat nyitva ezzel az elektromos autózás előtt. 

Csak a motorháztetőt szórták meg napelemekkel, az utasteret felfelé hatalmas panorámaablak zárja le.
Fotó: Kia

Ezeknek az elterjedése az Egyesült Államokban lassú, az új autók között 5-7 százalék a villamosítottak aránya, de például Kínában ez az arány már 25 százalék körüli, és Európában is jóval meghaladja a 10 százalékot – természetesen hatalmas szórással. A folyamat felgyorsul, a technológia a tömeggyártással egyre olcsóbb lesz, és nagyon sokan meg tudják majd fizetni a ma még borsos árú villanyautókat. 

Az elektromos Kia EV9-est hivatalosan még nem árazták be, de a szaksajtó szerint versenyképességi megfontolásokból 55 ezer dollár, azaz húszmillió forint lehet majd az alapmodell induló ára. Az autógyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az elektromos átállásra, és ehhez számolatlanul költik a milliárdokat. A formavilágon azonban nehezebben változtatnak, a 2022-ben 

az Egyesült Államokban eladott új járművek legnagyobb részét az SUV-k és a pickupok adták, 

az előbbi részesedése 53,5, az utóbbié 19,4 százalékos volt a teljes forgalmon belül. A Kia is alkalmazkodik a trendhez, célja, hogy 2030-ra 40 százalékra növelje a környezetbarát autók arányát a saját portfóliójában, szedánok, SUV-k és MPV-k egészséges egyvelegével. Lényeg, hogy mindenki megtalálja a feladathoz illő – elektronizált – formát, modellt. 

Üzemanyagtípusok preferenciája az újautó-vásárlók körében
 

Amerikában a gondolkodásmód átalakítása valószínűleg nehezebben megy, mint a technológiai megújulás, de elkerülhetetlen. Az évtized vége felé az Egyesült Államokban eladott új járművek mintegy fele, jellemzően évente mintegy 17 millió darab elektromos hajtású lesz. 2030-ra 200 millió elektromos jármű lesz a világon, részesedésük a teljes autóeladásból eléri majd a 20 százalékot.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.