„A piaci aktivitás visszatérésében szerepet játszhatott az a tény, hogy a téli szezon elmúltával oldódott a rezsiköltségek által keltett bizonytalanság, a vásárlók így ismét nagyobb számban mernek tartós cikkekre költeni. Ugyanakkor újra egyre több használt kocsit importálnak, és az újautó-beszállítások is lassan növekvő pályára kerültek. A korábbi gépjárművek lecserélésével ezek is mind pótlólagos forgalmat eredményeznek a belföldi használtautó-piacon” – mondta a Világgazdaságnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, rég vettünk már annyi használt kocsit (72 300), mint márciusban. A szakember szerint az év hátralevő részben hónapról hónapra kisebbek lehetnek az ingadozások, így havi átlagban tartósan megmaradhat az átírásokra vonatkozó 70 ezerhez közeli mennyiség. Hozzátetette: évről évre egyre több személyautó van forgalomban – 2022 végére ez az érték már meghaladta a 4,1 milliót –, ami fokozatosan növeli az adásvételek számát is.
A JóAutók.hu-n a következő márkák és modellek a legnépszerűbbek:
Ezek közül a Focus drágult meg a legjobban: tavaly ugyanilyenkor 3 618 523 forint volt az átlagára, most viszont már 5 216 045, ami 44 (!) százalékos növekedés. A Golfnak is megkérik az árát az eladók, miután idén átlagosan 39 százalékkal többért, 4 683 236 forintért kínálnak egy ilyen kocsit megvételre. Egy Swiftért 32 százalékkal kell többet fizetnünk (2 839 759 forint) 2023-ban, míg a legpopulárisabb típusok közül még az Astra az, amelyik úgy ahogy tartja az árát (2 815 807 forint).
„Az újautó-eladások visszaesése miatt folyamatos a hazai személyautó-állomány öregedése.”
2022-ben ez az érték már 15,4 évre nőtt, ami természetesen a használtautó-piacon megforduló járművek korösszetételében is megmutatkozik: a gazdát cserélő használt kocsik több mint 75 százaléka legalább 10 éves.
Változást ebben a tendenciában csak az újautópiac további jelentősebb élénkülése hozhat – mutatott rá Halász.
A vezérigazgató arról is beszélt, hogy az újautó-eladások növekedése – a korábbi járművek lecserélése miatt – aktivizálja a használtautó-szegmenst is. Utóbbi sok esetben az újautópiac alternatívájaként is működik. Jó példa erre, hogy amikor a félvezetőhiány miatt hirtelen kínálati problémák jelentek meg, és bezuhantak az új személygépkocsik-eladások, a kereslet egy része gyorsan átcsatornázódott ide.
Halász Bertalan úgy véli, ma az újautópiacon egyre kevésbé a kínálat okozza a problémát. A magas árak, az inflációs nyomás most a keresleti oldalt gyengíti. Kiemelte: ha a gazdasági körülmények nem javulnak érezhetően, az év hátralévő részében sem várható, hogy jelentősen megugranának az új autók eladási számai.
A magánvásárlók többsége marad a használtpiacon, ahol igyekszik néhány millió forintért jó állapotú autóhoz jutni – manapság azonban már egyre nehezebb ilyet találni
– figyelmeztetett, majd elmondta, a piac szereplői a körülmények ismeretében már egy erős stagnálással is kiegyeznének. Ha az infláció enyhülne és az emberek újra elkezdenének vásárolni, talán kis mértékű növekedésre is volna esély. Ehhez viszont majdhogynem elengedhetetlen, hogy a jegybanki alapkamat is csökkenő pályára kerüljön, ami javítaná a finanszírozási kondíciókat – ez ugyanis ennek a piacnak egy nagyon fontos mozgatórugója.
A magas finanszírozási költségek nem csupán az újautó-eladásokat nehezítik, hanem a használt szegmensben – főleg az ötmillió forint feletti szinten – is érezhetően megnőtt az átlagos értékesítési idő.
„A megugró kamatok emellett a kereskedők készletfinanszírozási lehetőségeit is beszűkítik. A szalonok forgalmát egyelőre még pörgetik a korábbi időszakokban leadott, idén teljesítendő rendelések, de az új megrendelések egyelőre az elvárt szint alatt mozognak” – közölte a vezérigazgató, aki úgy látja, a szalonok és a kereskedők óvatosságból egyre nyomottabb áron számítják be a cserélni kívánt járműveket.
Hajas további kihívásként tekint arra is, hogy az 1,5–2 millió forintos sávban normális állapotban lévő autót ma már egyre nehezebben lehet találni.
Növekszik ugyanis annak a kockázata, hogy a használt kocsit keresők nem megfelelő minőségű autóra tesznek szert. Úgy gondolja, a korábbiaknál nagyobb szerep jut az olyan ellenőrzött használtautó-piactereknek, amelyek kínálatában csak a megfelelően dokumentált előélettel rendelkező gépjárművek jelenhetnek meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.