Győri mérnökök tavaly sofőr nélkül irányítottak egy személyautót a zalaegerszegi ZalaZone tesztpályáján a Magyar Telekom által biztosított 5G Campus mobilhálózat segítségével. A jövő egy ideje már ismert a témában, és tulajdonképpen a megoldás is, hiszen a távolról vezénylésen át vezet az út az önvezetésig.
Hasonlóan vélekednek az angliai Milton Keynes városában működő Imperium Drive-nál is, amelytől immár vezető nélküli kocsikat lehet kölcsönözni. Ehhez a helyieknek ráadásul ki sem kell mozdulniuk az otthonukból, a jármű ugyanis házhoz jön – ahogy kell, teljesen üresen. A „pilóta” pedig monitoron követi az eseményeket.
Koosha Kaveh ügyvezető a BBC Top Gear című magazinjában arról beszélt, hogy a többi vállalkozástól eltérően nem akarják teljesen kiiktatni az embert mint munkarőt, hiszen a mesterséges intelligencián alapuló rendszert valakinek felügyelni kell. A jelenlegi 1:1 arány azonban hosszú távon nem kifizetődő, éppen ezért azt tervezik, hogy hús-vér kollégáik előbb 5, majd idővel 50 autót kezelnek a távolból.
Kaveh állítja, a fejlett algoritmussal ellátott kameráinak köszönhetően a kocsik kifejezetten biztonságosak, és extrém időjárási viszonyok között is képesek a lehető legjobban döntést meghozni, miközben nem kizáró ok a széles sávú, nagy adatviteli sebességű, 5. generációs telekommunikációs technika megléte sem, mivel 4G-t használva is jól lehet furikázni velük.
Újabb robotaxi kezdte meg a működését, de ez sem a TeslaEgyre több önvezető taxi van az utakon, de egyik sem Elon Musk ígéreteinek a valósággá válása. |
A brit cég egyébként nem támaszt túl bonyolult felvételi követelményeket, aki náluk szeretne dolgozni, annak mindössze
A gépkocsik 30 mérföld/órás (48 kilométer/óra) vég- és 20 mérföld/órás (32 kilométer/óra) átlagsebessége nem teszi lehetővé a száguldozást, bár erre nincs is szükség, hiszen a szolgálatást egyelőre kizárólag Milton Keynesben lehet igénybe venni.
Az Imperium Drive tarifái kifejezetten kedvezők, még a budapesti taxitársaságok viteldíjait is lekörözik.
Egy perc 0,45 (196 forint), egy óra 14 (6076 forint), míg egy nap 99 fontba (42 965 forint) kerül a vezető nélküli, távolról irányított bérautóban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.