BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiderült, hogy mennyivel tekerik vissza a magyarok a használt kocsik kilométerszámlálóját

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából egyértelműen bebizonyosodott: a hazai használtautó-piaci helyzet valamivel az átlag alatt van, és sok hasonlóságot mutat a kelet-közép-európai országok tendenciáival. Egy hamisított használt kocsi kilométerszámlálóját itthon átlagosan 74 786 kilométerrel tekerik vissza, a vizsgált 25 ország közül ezzel hazánk a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából egyértelműen kiderült, a hazai használtautó-piaci helyzet valamivel az átlag alatt van, és sok hasonlóságot mutat a közép-kelet-európai országok tendenciáival. A vizsgált 25 ország közül Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen. Hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek 6,1 százalékánál bizonyítható a manipulált futásteljesítmény.

Car,Mechanic,Talking,With,Senior,Business,Man,Costumer,During,Periodic
A magyarországi használt autók kilométerszámlálóját átlagosan 74 786 kilométerrel tekerik vissza.
Fotó: Shutterstock

 

A magyarországi használt autók több mint fele sérült

Az a tény, hogy a kilométerszámlálót érintő felderített visszaélések száma az előző évhez képest jelentősen csökkent, lényegében annak tudható be, hogy a platform ma már pontosabban ki tudja szűrni a csalásokat, és hatékonyabban különbözteti meg a szándékos visszatekeréseket az adatok digitalizálása során előforduló rutinhibáktól.

Egy hamisított kocsi kilométerszámlálóját 

itthon átlagosan 74 786 kilométerrel tekerik vissza.

Az adatszolgáltató cég példával is szolgált: ha egy jármű eredeti futásteljesítménye 200 ezer kilométer, a csalók ezt 125 ezerre módosítják, hogy drágábban adhassák el. 

Ami pedig a baleseteket illeti, 

nálunk az autók 56,7 százaléka sérült már meg kisebb-nagyobb mértékben, az átlagos kárérték pedig 3409 euró (1,29 millió forint). 

Az is kiderült, hogy Magyarországon a gépkocsik 47,8 százaléka külföldről érkezik. A carVerticalon ellenőrzött járművek átlagos életkora 10,5 év, vagyis már sokat veszítettek az értékükből. A jogsértők számára nagy a kísértés, hogy módosítsák az autók futásteljesítményét, és magasabb árat kérjenek értük. 

Eközben Csehországban a kocsik 5,1 százának tekerték vissza a kilométeróráját, és 50,6 százaléka sérült. Tekintve, hogy az országhatáron kívülről behozott gépjárművek aránya is hasonló, mint nálunk (48,5 százalék), a csehek nagyjából ugyanakkora eséllyel vásárolnak homályos múltú járművet, mint a magyarok. 

A nyugati piacok és a skandináv országok jóval átláthatóbbak 

A kutatás szerint a legátláthatóbb ország az Egyesült Királyság. Mivel a szigetországban nem vesznek a kontinentális Európában használt, bal kormányos autókat, az importarány nagyon alacsony (2,2 százalék), ez pedig közvetlenül összefügg azzal, hogy a használtautó-piacon lényegesen kevesebb visszaélés tapasztalható. 

A hamis kilométeróra-állású autók aránya 

  • az Egyesült Királyságban 2,7, 
  • Németországban 3,4, 
  • Svájcban 2,4, 
  • Dániában 4,1, 
  • Franciaországban pedig 3,3, ami lényegesen jobb arány, mint Európa más részein. 

Ezen országok mindegyike viszonylag keveset importál – a külföldről behozot járművek aránya Franciaországban a legmagasabb (45,4 százalék).  

„A nyugati és a skandináv államokról általánosságban elmondható, hogy piacuk átláthatóbb, mint a kelet-európai térségbelieké, ami elsősorban a szigorúbb jogszabályoknak, a kevesebb import használt autónak és a magasabb egy főre jutó GDP-nek tudható be. Az erősebb gazdasággal rendelkező országokban általában az autóflotta is fiatalabb, és mivel kevesebben vásárolnak olcsóbb járműveket, kevesebb a csalás is” – mutatott rá Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője. 

A közép-európai országok a Piaci Átláthatósági Index középmezőnyében szerepelnek: itt gyakoribbak a visszaélések, mint Nyugat-Európában, és magasabb az importarány. 

 

 

Kelet-Európa az autócsalások bázisa 

A vizsgált országok közül Ukrajna, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia és Lengyelország bizonyult a legkevésbé átlátható piacnak. 

„A csalások aránya ebben a régióban összefügg a külföldről behozott autók nagyobb számával, mivel a határokon átnyúló tranzakciók során gyakori, hogy a kocsik adatainak nyoma vész. Megkérdőjelezhető a javítások minősége is, továbbá a sérült járművek aránya is magasabb az átlagosnál. Egyes országok emellett a csalásmegelőzést szolgáló jogszabályokat illetően sem tesznek meg mindent a közérdek védelmében” – mondta Buzelis. 

A helyzet az ukránoknál a legrosszabb, ahol az autók 8,5 százalékát manipulálták, és 49,7 százaléka sérült. Ukrajna azonban egyike a legtöbb használt járművet importáló európai országoknak. A külföldről behozott kocsik aránya 82,4 százaléka. 

A határokon túlról behozott kocsik aránya 

  • Litvániában (75,7 százalék), 
  • Romániában (66) és 
  • Lengyelországban (59,8) is magas. 

Ami a károkat és a futásteljesítményt illeti, Litvániában a járművek 57,6 százaléka sérült, és 8,3 százalékának hamisították a kilométeróráját, Romániában ez a szám 59,1 és 7,8, Lengyelországban pedig 65,8 és 4,9. 

Új királya van a magyar utaknak – nem a mi autónk

Októberben ismét a Skoda Octavia volt a magyarok kedvenc autója, amelyből idén már 4740 darabot értékesítettek, ami több mint 70 százalékos növekedés éves szinten. A cseh konszern modellje immár a komplett hazai piac huszadát uralja, ráadásul a típusok közötti versenyben is letaszította az élről az esztergomi gyártású Suzuki S-Crosst.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.