Csökkent a kínai vásárlók elégedettsége, ami az új generációs autókat (NEV) illeti. Az elektromos, a tölthető hibrid és a hidrogéncellás járműveket összefogó kategóriában a tavalyi 796 pontról 768 pontra olvadt az elégedettségi index (NEV- CXVI), ami két dolgot jelenthet: vagy a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában csökkent a NEV-járművek minősége és gyártási színvonala, vagy a kínaiak elvárásai nőttek olyan mértékben, hogy annak az autóipar nem volt képes megfelelni.
Ami tény, a vásárlói elégedettség sorrendben a Zeekr, a Deepal és a Nio modelljeivel kapcsolatban volt a legjobb, míg a Magyarországon összeszerelő bázist tervező BYD kapcsán a lefitymáló vélemények voltak túlsúlyban, a legnagyobb kínai NEV-gyártó még az átlagos minősítést sem érte el a kritikus kínai fogyasztók tesztjén, s a 18. helyre szorult.
Ez viszont valahol a kínai vásárlók hozzá nem értéséről tanúskodik, hiszen akkor miért épp ebből a márkából vásárolják mindig a legtöbbet?
Mentségükre szóljon, hogy valami elképesztő modelldömpingben kénytelenek kiválasztani új elektromos autójukat, az új típusokról naponta érkeznek friss hírek, és azt is versenyszerűen mérik, hogy az első héten hány ezres-tízezres megrendelést vettek fel rájuk. A JD Power piackutató felmérése szerint
pénztárcájuk vastagsága mellett az ígért felhasználói élmény az, ami alapján a kínai vásárlók a döntésüket meghozzák
egy folyamatosan és dinamikusan bővülő piacon. De a most kimutatott romló tendencia egyben figyelmeztető jelzés a számtalan gyártó számára, hogy javítaniuk kell a minőségen, vagy olyan extrát kell kínálniuk, ami a riválisoknál nincsen.
A külföldön maguknak nevet szerzett márkák a kínaiaknál is az elégedettségi lista élmezőnyében szerepelnek, a listavezető Zeekr a Geely konszernhez tartozik, s a világ jelenleg legnagyobb hatótávolságot tudó autóival tört ez élre.
A Changan Automobile-hoz tartozó Deepal neve nem hathat ismerősen nálunk, de nem gyárthatnak rossz autókat, ha a Huawei is partnerükként tekint rájuk, s közösen fejlesztenek elektromos autókat.
A prémiumkategóriás villanyautókat gyártó Niót már idehaza is ismerik, a cég tavaly szeptemberben avatta fel az európai piacot automata akkumulátorcsere-konténerekkel ellátó gyártóbázisát Biatorbágyon.
A dobogóról a New York-i tőzsdén is jegyzett autógyártók szorultak le, így a negyedik Li Auto és az ötödik Xpeng, amely a Volkswagen kínai feltámadását lenne hivatott támogatni egy közös vállalat közbeiktatásával.
A JD Power a nemzetközi márkákkal való elégedettséget is felmérte, ennek alapján érdekesség, hogy a Teslát mind a három kínai dobogós vetélytársa megelőzte – ha nem is sokkal. Az abszolút kategória bajnoka azonban a 794 pontot összeszedő Mercedes-Benz lett, vele szemben értékelhető kifogás alig merült fel a válaszadók körében.
Az viszont büszkeséggel töltheti el a kínai autóipart, hogy a nyugati autók átlagos „tetszési indexe” 779 pontos, azaz ennél kilenc kínai márka is jobban teljesített 2023-ban. A nyugatiak pedig elgondolkozhatnak azon, hogy a 802-es tavalyi indexről való visszacsúszásban mely tényezők játszhattak szerepet.
A nyugatiaknál csak a Mercedes-Benz és a Tesla végzett az átlag felett, őket a BMW és a FAW-Volkswagen követi – már a vonal alatt. Az igazsághoz tartozik, hogy a piackutató az alacsony értékesített darabszámuk miatt a Porsche, a Volvo, a Cadillac, az Audi és a Lexus híveit meg sem kérdezte, mennyire voltak elégedettek a vétellel és a szervizszsolgáltatásokkal.
Érdekesség az is, hogy a legkészségesebbek a 27–40 ezer dolláros kategóriában autót vásárlók voltak, 34,5 százalékuk vett részt a JD Power felmérésében. Az ez alatti kategóriában 30,2, az efelettiben pedig 30,6 százalékos volt a kérdőívet kitöltők aránya.
Az ilyen felmérések rendkívül fontosak a vásárlóközönség navigálásában, a legtöbben ugyanis lázasan böngészik az ilyen-olyan kimutatásokat, iránytűt keresve a választáshoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.