Az új év első hónapjában 8040 személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 274 darabbal kevesebbet, mint 2023 januárjában, ami 3,3 százalékos visszaesésnek felel meg – derül ki a Data House adatbázisából. Decemberben 7989 új gépkocsi kapott rendszámot itthon, vagyis minimális, csupán 51 darabos bővülést regisztráltak a piacon. Tendenciáról ugyan még korai lenne beszélni, de a mostani adat megfelel a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) várakozásainak, amely százezer körüli éves forgalommal és a haszonjárműveknél is a tavalyi évhez hasonló értékesítéssel számol.
Csupán egy márkának, a Toyotának sikerült átlépnie januárban az ezerdarabos volument (1141), igaz, a Suzuki is közel járt hozzá (932), míg a képzeletbeli dobogó legalsó fokához a Skodának 880-as eredmény kellett.
Érdekesség, hogy a tavaly rekordot döntő Toyotánál továbbra is annyira csekély az elektromosautó-értékesítés, hogy inkább a belsőégésű motorok gyártására helyezi a hangsúlyt. A japán márka éppen ezért erőteljes modelloffenzívába kezdett: az idei év során 14 új vagy felfrissített modellt vezet be. 2022-ben 17 300 darab Toyotát adtak el nálunk, ami 14,6 százalékos növekedés és 13,5 százalékos piaci részesedés.
A bronzérmes Skoda eladásai közben szárnyalnak: az egy évvel ezelőtti 468-as darabszámhoz képest a mostani 880-as több mint 88 százalékos gyarapodást jelent neki.
A típusok közötti versenyben az elmúlt évben sokáig éllovas, a záráskor mégis a második helyre csúszó Skoda Octavia (532 darab) végzett az élen, megelőzve a Suzuki két zászlóshajó modelljét, az S-Crosst (452) és a Vitarát (403). Beszédes adat, hogy
csak Octaviából többet adtak el itthon januárban, mint az összes többi Volkswagenből (527).
A képet azonban árnyalhatja, hogy a flottaautó-bajnok tavaly is a régi megrendelések miatt teljesített kiemelkedően, ráadásul január és október között még 260 autóval állt jobban a Suzukinál, mégis kikapott tőle (és a Toyotától) az összetett rangsorban és végül harmadik lett.
A Skoda még 2019 novemberében mutatta be a jelenlegi, negyedik generációs Octaviáját, amelyből februárban érkezik meg a ráncfelvarrott verzió. A Hvg.hu szerint a hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú dupla kuplungos, automata váltóval szerelt megújult példány sorozatgyártása előreláthatólag a második negyedévben kezdődik meg.
Ahogy azt a Világgazdaság is megírta, erős, 13,9 százalékos növekedéssel zárta az Európai Unió újautó-piaca a 2023-as évet, amely ismét átlépte a 10 milliós lélektani határt: a közösség határain belül összesen 1 547 717 darab új járműre szereltek rendszámot. Valamennyi tagállamban nőttek az eladások, egyedül Magyarország lógott ki a sorból a maga 3,9 százalékos éves visszaesésével, amely így utolsó lett az Európai Személyautó-gyártók Szövetségének (ACEA) listáján.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azonban úgy véli, hogy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.