BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
 Markó Zoltán, Duna Autó Zrt.

Hiába a védővámok, eljön az idő, amikor a kínai autó divatos lesz

Markó Zoltán szerint a globális egymásba fonódások miatt kifejezetten borús kép rajzolódik ki az autóiparban egy kereskedelmi háború esetén, ráadásul jelenleg nincs hiteles, nagy volumenű elektromosautó-gyártás Kína nélkül. A Duna Autó Zrt. üzletfejlesztési igazgatója a Világgazdaságnak többek között arról beszélt, hogy mennyire megváltozott a magyarok körében a kínai márkák iránti hozzáállás, várható-e további drágulás az autópiacon, sok mindenben elkényelmesedett Európa, és miért döntöttek a Kínából származó SERES- és DFSK-márkák mellett.

„A makrogazdasági mutatók leképezése jelenik meg az autópiacon is: tavaly például a magas infláció és kamatok miatt az emberek kivártak a járművásárlással Magyarországon, a megtakarításaikat pedig inkább állampapírokba fektették. Az elmúlt fél évben azonban rendeződtek a gazdasági folyamatok, melyeknek az iparágban is meglett az eredménye. A szakma mégis stagnálással számolt előzetesen, vagyis azzal, hogy nem esnek tovább az eladások nálunk – ennek fényében mindenképpen pozitív a hazai új- és használtautó-piac idei teljesítménye” – mondta a Világgazdaságnak Markó Zoltán, az immár 27 márkaképviselettel rendelkező Duna Autó Zrt. üzletfejlesztési igazgatója.

 kínai autó Magyarországon
Markó Zoltán szerint eljön az az idő, amikor a kínai autó divatos lesz / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

„Nincs hiteles, nagy volumenű elektromosautó-gyártás jelenleg Kína nélkül” 

Hozzátette: bár jelenleg némi csökkenés tapasztalható az államilag támogatott elektromos személygépkocsik értékesítésében, de itthoni viszonylatban ez a szegmens még így is szárnyal, és az év végére nagy valószínűséggel megduplázza majd a 2023-as volument.

Mi is megírtuk, hogy tavaly 5807 tisztán elektromos személyautó kapott Magyarországon rendszámot, 23,4 százalékkal több, mint a megelőző évben. 

Markó szerint már minden márka és importőr átárazta magát, így 

ha a 395 és 400 forint közötti sávból nem lép ki a magyar deviza az euróval szemben, nem drágulnak tovább az új autók.

Az árfolyam egyébként is elsősorban a távol-keleti rendeléseknél jelent kockázatot, amikor csomagban történnek a megrendelések.

Arról is beszélt, hogy a hatmillió forinttól kezdődő, „kis, púpos” városi belső égésű modelleket már lenyelte a piac, a hazai állomány összetételét leginkább az változtatná meg, ha az e-autók közül több is „becsúszna” tízmillió forint alá – erre azonban kevés esélyt lát.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, az Európai Unió a jövő hónaptól további tarifákat vet ki a Kínából származó elektromos járművekre. Ennek értelmében

  • a BYD-t 17,4, 
  • a Geely-t 20, míg 
  • a SAIC-ot 38,1 százalék megfizetésére kötelezték. 

Az adókulcs hozzáadódik az ezekre a járművekre érvényes 10 százalékos importvámhoz július 4-től. 

„A tőzsdén szokták azt mondani, hogy a pletykára kell venni, a hírre eladni. Mi utóbbira építjük a stratégiánkat. A globális egymásba fonódások miatt kifejezetten borús kép rajzolódik ki az autóiparban egy kereskedelmi háború esetén, ez tény. Ahogy az is,”

nincs hiteles, nagy volumenű elektromosautó-gyártás jelenleg Kína nélkül.

„Kíváncsi vagyok, hogy ez a játszma hova fut ki” – reagált a védővámokra a Duna Autó Cégcsoport szakértője.

Kínai autó Magyarországon
Az MG-t tulajdonló SAIC-nak kell fizetni a legnagyobb védővámot / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

Eljön az az idő, amikor a kínai autó divatos lesz 

Markó Zoltán úgy gondolja, a kínai gyártók számára egyébként két észszerű stratégia lehetséges: az egyik az, amelyiket a BYD is követ – a politikai csatározások ellenére eldöntötte, hogy nálunk építi fel első európai bázisát –, a másik pedig a kivárás. „Biztos vagyok benne, hogy minden kínai márkának van egy B terve. A kérdés, hogy mikor élesítik ezt” – közölte.

Sokan a piaci szereplők közül úgy érzik, hogy Európa elkényelmesedett: 

  • akkumulátor-fejlesztésben, 
  • fedélzeti, multimédiás szórakoztató-elektronikában, de lassan 
  • vezetéstámogató-rendszerekben is, és 

most ennek issza meg a levét. 

A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó cégcsoport május közepén ünnepélyes keretek között írta alá a kínai Sokon Group képviselőivel a SERES- és DFSK-márkák országos disztribúciójának beindítására vonatkozó megállapodást. Ez az új partnerség két újabb meghatározó márkával gazdagítja a magyar vállalat egyébként is széles portfólióját. Ezzel kapcsolatban Markó úgy fogalmazott, hogy az átlagember megítélése megváltozott: a kínai autó mint szóösszetétel már nem ugyanazt jelenti neki, mint két évtizeddel ezelőtt. „Habár most még nem az, de” 

az okostelefonokhoz hasonlóan az autóknál is eljön az az idő, amikor divatos lesz a kínai származás

– jegyezte meg.

Kínai autó Magyarországon
A hamarosan nálunk is kapható SERES sikere Kínában évek óta töretlen / Fotó: Duna Autó Zrt.

 

Sikeres kínai márka jön Magyarországra

A SERES és a DFSK sikere Kínában évek óta töretlen, idén ősszel egy rendkívül széles termékpalettával érkeznek hozzánk. A hazai nyitással párhuzamosan ráadásul további 11 európai országban egyszerre kezdik meg terjeszkedésüket. „Olyan kínai gyártókat kerestünk, amelyekre több ismérv igaz. Az egyik, hogy hazájában nagynak számít, és már elért ott egy jelentős szintet, mennyiséget. A SERES csoport megfelel ennek a kritériumnak, amely az elektromos járművek kínai piacán nagy nevű márkákat megelőzve az előkelő hatodik helyen áll” – mutatott rá az üzletfejlesztési igazgató. Hozzáfűzte: fontos szempont volt az is, hogy a gyártónak legyen hiteles európai képviselete, alkatrészbázisa.

Markó Zoltán hangsúlyozta, mindkét márka, a SERES és a DFSK modellpalettája lefedi a hajtáslánc összes verzióját: a sima benzinestől kezdve a plug-in hibriden keresztül, a tisztán elektromosig. Úgy véli, fontos az is, hogy ezeknek a gyártóknak a típusai jó ár-érték arányt képviselnek, a hazánkba érkező személyautóik pedig a B-, C- és D SUV-kategóriából kerülnek ki, míg a haszongépjárműveik az LCV-ből. „Szerintem jelen pillanatban nincs még egy ilyen kínai márka” – állapította meg. 

A szakember elárulta, hogy a nyitó készletet júniusban rendelik meg, melyhez lekötik a devizát, és ezután fogják nyilvánosságra hozni az árakat. De addig is van feladat bőven: egyebek között ki kell építeniük a márkakereskedő-hálózatot a SERES-hez és a DFSK-hoz. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.