Szakértők szerint óriási értéket jelent, és az emberek hajlandók lesznek fizetni azért, ha A-ból B-be el tudnak menni úgy, hogy közben például elolvastak egy könyvet, vagy a gyerekeikkel játszottak. A németeknek határozott elképzeléseik vannak azzal kapcsolatban, hogyan töltenék el az úti céljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. A Bosch által vezetett kutatásból kiderül, Németországban az önvezető autók jövőbeni használói legszívesebben filmnézéssel, játékkal, valamint munkával foglalatoskodnának, miközben utaznak.
Michael Schulz, a Bosch projektvezetője szerint az automatizált személyautók és haszongépjárművek például
Számos szolgáltató ezért még kiaknázatlan, igen fontos piaci szegmensként tekint ezekre a „kocsikra”.
Az autógyártókból, autóipari beszállítókból és tudományos intézetek szakembereiből álló munkacsoport három és fél éven keresztül vizsgálta, hogyan töltenék idejüket a személyautók és haszonjárművek hivatásos és privát vezetői, ha nem kellene aktívan a volán mögött ülniük, hanem egyszerűen utasként vehetnének részt a közlekedésben.
Az ehhez szükséges automatikusan vezérelt kormányrendszer (steer-by-wire) technológiát a Világgazdaságnak is volt alkalma kipróbálni.
Schulz úgy véli,
a vezető nélküli, automatizált haszonjárművek várhatóan a logisztikai szektorban is jelentős változásokat generálnak majd.
„A jövő vezetőfülkéjének kialakítása nagymértékben függ az alkalmazás módjától, egyaránt optimalizálható ugyanis a logisztikai központokon belüli rövid, manuális vezetésű utakra, illetve az egyes központok közötti személyszállításra” – magyarázta a német szakember.
A kutatók sok időt fordítottak például annak a vizsgálatára, hogy milyen gyorsan veheti vissza alvás után a vezető az irányítást a „kocsi” felett, illetve milyen tényezők befolyásolják ezt. Arra jutottak, az alvási fázist követő 60 másodperc már elegendő lehet erre, noha ehhez jó előre fel kell kelteni a „sofőrt”, hogy elég ideje maradjon az ébredésre, vezetési pozíciója felvételére és a megfelelő reakcióra. A technikának pedig megfelelően fel kell mérnie a benn ülők állapotát, majd érzékelnie, hogy alszanak-e éppen, vagy ébren vannak, és készen állnak a kormány átvételére.
Michael Schulz úgy fogalmazott, fontos, hogy a vezetők és utasaik egyaránt kényelmesen és biztonságban érezhessék magukat, mert a hirtelen elinduló vagy durván fékező jármű émelygést kelthet az utasokban, csökkentve az automatizált vezetési funkciók elfogadottságát. Ezért hivatásos sofőrök vezetési stílusát ültették át az önvezető autókba.
A projekt során azt is elemezték a kutatók, hogy az egyes utazásokra jellemző szituációkat figyelembe véve milyen színvilág, anyagválasztás, dizájn, illetve világítási sémák és kezelőelemek lennének alkalmasak a jövőbeni belsőtér-architektúrákhoz és -formatervekhez. Egy azonban biztos, elforgatható ülések kialakítására egyelőre nem lesz lehetőség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.