BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Önvezető autók: iroda, mozi és hálószoba lehet belőlük

A Bosch projektvezetője szerint az automatizált személy- és haszongépjárművek többek között irodaként, moziként vagy akár hálószobaként is kialakíthatók. Michael Schulz úgy gondolja, az önvezető autók óriási lehetőségeket rejtenek, a németek pedig már tudják is, hogyan és mivel töltenék el az úti céljuk eléréséig rendelkezésre álló időt.

Szakértők szerint óriási értéket jelent, és az emberek hajlandók lesznek fizetni azért, ha A-ból B-be el tudnak menni úgy, hogy közben például elolvastak egy könyvet, vagy a gyerekeikkel játszottak. A németeknek határozott elképzeléseik vannak azzal kapcsolatban, hogyan töltenék el az úti céljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. A Bosch által vezetett kutatásból kiderül, Németországban az önvezető autók jövőbeni használói legszívesebben filmnézéssel, játékkal, valamint munkával foglalatoskodnának, miközben utaznak. 

önvezető autók
A németek filmeket néznének, játszanának és dolgoznának az önvezető autókban / Fotó: Bosch

 

Önvezető autók: irodákká, mozikká, hálószobákká válhatnak

Michael Schulz, a Bosch projektvezetője szerint az automatizált személyautók és haszongépjárművek például 

  • irodaként, 
  • moziként vagy 
  • akár hálószobaként is kialakíthatók. 

Számos szolgáltató ezért még kiaknázatlan, igen fontos piaci szegmensként tekint ezekre a „kocsikra”.

Az autógyártókból, autóipari beszállítókból és tudományos intézetek szakembereiből álló munkacsoport három és fél éven keresztül vizsgálta, hogyan töltenék idejüket a személyautók és haszonjárművek hivatásos és privát vezetői, ha nem kellene aktívan a volán mögött ülniük, hanem egyszerűen utasként vehetnének részt a közlekedésben.

Az ehhez szükséges automatikusan vezérelt kormányrendszer (steer-by-wire) technológiát a Világgazdaságnak is volt alkalma kipróbálni. 

Schulz úgy véli, 

a vezető nélküli, automatizált haszonjárművek várhatóan a logisztikai szektorban is jelentős változásokat generálnak majd.

„A jövő vezetőfülkéjének kialakítása nagymértékben függ az alkalmazás módjától, egyaránt optimalizálható ugyanis a logisztikai központokon belüli rövid, manuális vezetésű utakra, illetve az egyes központok közötti személyszállításra” – magyarázta a német szakember. 

A kutatók sok időt fordítottak például annak a vizsgálatára, hogy milyen gyorsan veheti vissza alvás után a vezető az irányítást a „kocsi” felett, illetve milyen tényezők befolyásolják ezt. Arra jutottak, az alvási fázist követő 60 másodperc már elegendő lehet erre, noha ehhez jó előre fel kell kelteni a „sofőrt”, hogy elég ideje maradjon az ébredésre, vezetési pozíciója felvételére és a megfelelő reakcióra. A technikának pedig megfelelően fel kell mérnie a benn ülők állapotát, majd érzékelnie, hogy alszanak-e éppen, vagy ébren vannak, és készen állnak a kormány átvételére.

önvezető autók
Helyhiány miatt és biztonsági okokból kifolyólag az önvezető autókban sem lehet majd az üléseket elforgatni / Fotó: Bosch

 

Hivatásos sofőrök vezetési stílusát vették alapul

Michael Schulz úgy fogalmazott, fontos, hogy a vezetők és utasaik egyaránt kényelmesen és biztonságban érezhessék magukat, mert a hirtelen elinduló vagy durván fékező jármű émelygést kelthet az utasokban, csökkentve az automatizált vezetési funkciók elfogadottságát. Ezért hivatásos sofőrök vezetési stílusát ültették át az önvezető autókba.

A projekt során azt is elemezték a kutatók, hogy az egyes utazásokra jellemző szituációkat figyelembe véve milyen színvilág, anyagválasztás, dizájn, illetve világítási sémák és kezelőelemek lennének alkalmasak a jövőbeni belsőtér-architektúrákhoz és -formatervekhez. Egy azonban biztos, elforgatható ülések kialakítására egyelőre nem lesz lehetőség.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.