BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Toyota és a BMW nem engedi el a hidrogénautót – közösen vinnék sikerre a technológiát

Az üzemanyagcellás autók töltése majdnem olyan gyors, mint a benzineseké. A hidrogénautó eddig mégsem lett siker.

Tovább fejleszti együttműködését az üzemanyagcellás – tehát hidrogénhajtású – autók fejlesztése terén a Toyota és a BMW, remélve, hogy az elektromos autók eladásainak gyengélkedése lehetőséget nyit az új generációs karbonsemleges járművek előtt. A BMW már pár éven belül szeretné elkezdeni a hidrogénautók tömeggyártását.

Close,Up,Of,Fuel,Cell,Car,With,Connected,Hydrogen,Fueling, hidrogénautó
A hidrogénautó egyelőre ígéret maradt. Vajon a Toyota és a BMW tud ezen változtatni? / Fotó: Shutterstock

A japán és német autógyártó együttműködési megállapodását a Nikkei Asia szerint jövő héten írják alá és a BMW szeptember 5-i média kerekasztalán jelentik majd be. 

A hidrogénhajtású, üzemanyagcellás autókat is elektromosság hajtja, akárcsak a hagyományos, akkumulátoros modelleket, ám az áramot ehhez kémiai reakció hozza létre, amelynek során csak víz keletkezik. Legfőbb előnye a technológiának az, hogy az autók újratöltése sokkal kevesebb időt vesz igénybe. Ugyanakkor 

a megoldás jóval kevésbé hatékony, mint az akkumulátoros verzió, így több energiát kell felhasználni egységnyi távolság megtételére, valamint a cseppfolyósított hidrogén tárolása és szállítása sem egyszerű feladat.

Tovább próbálkoznak a hidrogénautóval

Ennek ellenére a Toyota és a BMW továbbra is bízik a hidrogénes technológiában, melynek fejlesztésében a két cég már 2012 óta együttműködik, ám a Toyota eddig csak néhány alkatrészt szállított a BMW számára. A kiterjesztett partnerség keretében azonban a japán cég már hidrogéntartályokat és üzemanyagcellás rendszereket is fog adni a német gyártónak, amely a saját elektromos technológiájával teszi teljessé az autókat.

A BMW korábban bemutatta üzemanyagcellás tanulmányautóját, az iX5 Hydrogent, ami két hidrogéntankjával több mint 500 kilométert képes megenni, feltöltése pedig csak 3-4 percet vesz igénybe. A modell a cég X5-ös terepjáróján alapult. 

A tervek szerint az iX5 Hydrogen sorozatgyártása pár éven belül kezdetét veheti, 

amit a Toyota üzemanyagcella technológiájának használata is gyorsít. A BMW 2030-ra már több modellt is szán a piacra. Az elektromos autók eladásainak gyengesége miatt a Honda júliusban elkezdte legújabb üzemanyagcellás autójának a gyártását Japánban és az Egyesült Államokban, noha korábban még arról beszélt, hogy kihátrál a technológia mögül.

A Toyota hidrogénhajtású autója, a Mirai már 2014 óta kapható, ám annak borsos ára (7 millió jen, ami több mint 17 millió forint) és a töltőhálózat hiánya miatt évente alig pár ezer darab fogy belőle. A közös fejlesztéssel a két autógyártó szeretné a hidrogénautók árát is lejjebb szorítani. Mindemellett az együttműködés keretében a töltőhálózat európai fejlesztésén is közösen dolgozik majd a két cég. Erre szükség is van, hiszen az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az elmúlt év végén a kontinensen mindössze 270 hidrogéntöltőállomás volt, míg az akkumulátoros autók töltőiből 632 ezer volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.