Meglehetősen gyatra az érdeklődés az amerikai Casper Sleep által meghirdetett 8,35 millió darab részvény iránt, olyannyira, hogy a múlt héten a startup durván leértékelte magát, az eredetileg megcélzott 17–19 dolláros ársávból a 12–13 dolláros sávba akciózta az elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO) során az értékpapírjainak árát. Végül a pénteki nyitányon 12 dollárról indított, 11 dolláron zárt a cég kurzusa.
A termékeit főleg az interneten értékesítő alvásszakértő vállalkozás kezdetben 150 millió dollár bevételt remélt részvényeinek a New York-i tőzsdére való bevezetésétől.
A folyamat eleve döcögve halad, az IPO-t gyakorlatilag már tavaly március óta szervezték, ami tekintettel arra, hogy nem egy Amazon kategóriájú cégről van szó, elég hosszadalmasnak tűnik.
Amíg kockázati tőkéből finanszírozzák a Casper Sleep dinamikus növekedését, addig a veszteségek felett is könnyebben hunynak szemet a befektetők, ám ha a tőzsdei megjelenés után is kilátástalanul sokáig tart a profitmentes széria, akkor már meggondolják, hogy érdemes-e még több pénzt beleölni abba a vállalkozásba, amely láthatóan nem tud megállni a saját lábán.
Intő példa erre az Uber Technologies, amely a hét végén azzal „örvendeztette” meg a befektetőit, hogy a nyereségtermelés kezdetét elhalasztotta. Talán 2020 végén képződik valamennyi profit a globális fuvarmegosztó vállalatnál.
Az is beigazolódott, hogy a név nem minden.
A Casper Sleepbe bevásárol Leonardo DiCaprio Oscar-díjas színész és a rapper 50 Cent, ami a marketing szempontjából kiváló, de a nagybefektetőket abszolút hidegen hagyja.
Ők most azt látják, hogy a Casper hiába hoz egyre több bevételt, ha a költségei üzemi szinten egyre nőnek, és a cash flow-ja negatív. Magyarán: nyeli a pénzt.
A tavalyi első három negyedévet 312 millió dolláros forgalom mellett 65 millió dolláros üzemi veszteséggel zárták, 2018 után ismét megközelítették a százmillió dolláros éves deficitet.
Pedig a Casper termékei népszerűek, az egy vásárlóra eső átlagos költés 710 dollárnál jár, az online boltjuk mellett hatvan valódi szaküzletet is kialakítottak, a friss tőke is a terjeszkedésükhöz kellene.
A New Yorkban alapított, elsősorban a jól eleresztett fiatalok körében trendinek számító matracgyártó eddig 307 millió dollár kockázati tőkét szerzett, becsült piaci értékét a legutóbbi, 2017-es tőkebevonási kör egymilliárd dollár fölé lökte. A mostani tulajdonosok előre jelezték, hogy az IPO során nem vásárolnak újabb részvényeket, lehet, hogy a pénzüknek jobb helye van a párnacihában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.