Sógor, koma, jó barát – úgy tűnik, az ő ajánlásuk a legbiztosabb módszer ahhoz, hogy állást találjunk. A hazai cégek közül ugyanis sokan ismeretségek alapján keresik az új kollégákat – többek között ez derült ki az Országos HR Benchmark Felmérés 2006–2007-es trendelemzéséből. A DGS Global Research Világgazdaságnak átadott kutatási jelentése alapján a belső pályáztatás is gyakori, vagyis akár a saját kolléga, főnök is javasolhat valakit az üres pozícióba, illetve önként is lehet jelentkezni a meghirdetett posztra. Ez költségkímélő és egyben lojalitásnövelő módszer, hisz a dolgozónak lehetősége nyílik, hogy saját ambíciói alapján, belülről lépjen feljebb, a cég viszont olyan „új” kollégához jut, aki ismeri a cég folyamatait és már a szervezeti kultúrával is azonosult. Lényeges szempont, hogy a belső álláspályáztatás alkalmazása elkerülhetővé tehet számos elbocsátást. A külső szolgáltatók (HR-, illetve személyzeti tanácsadók, fejvadászok) népszerűsége némileg apadt, ez a szakanyag szerint a szolgáltatók piaci felhígulásának köszönhető.
A nyomtatott sajtóban lévő hirdetések „lassú halála” továbbra is érezhető. A két év eredményeit összevetve bár csak egyszázalékos csökkenést mérhetünk, a lassú visszaesést az exponenciálisan növekvő internetpenetráció következtében rövidesen meredek zuhanás válthatja fel – prognosztizálta lapunknak Dara Péter. A DGS Global Research ügyvezető igazgatója hozzátette: a 2006-os és 2007-es felmérés eredményei alapján egyértelműen az e-recruiting, vagyis az online toborzás dominanciája figyelhető meg. A spontán jelentkezők saját adatbázisa is célszerű megoldás, azonban mindenképp figyelembe kell venni a rendszer működtetéséhez szükséges technikai és emberi szükségleteket, ezek a hoszszú távú megtérülés mellett jelentős költségráfordítást igényelhetnek. A 2006-os évhez képest a megkérdezettek körében egy százalékkal nőtt a módszer népszerűsége.
A trendelemzés arra hívja fel a figyelmet, hogy a vállalat mérete nagymértékben befolyásolja a cégek toborzási szokásait.
Az 50 főnél kisebb létszámú szervezetek esetében továbbra is a minél olcsóbb megoldások játsszák a fő szerepet, így az online toborzásé, illetve az ismeretségek alapján végzett munkaerő-keresésé a domináns hely. Az 50–100 főt foglalkoztató vállalatoknál már több módszer szerepel a személyügyesek „repertoárjában”. A belső álláspályáztatás, valamint a spontán jelentkezések által életre keltett saját adatbázisok használata ekkora állomány mellett kaphat létjogosultságot. A felmérés tanulságai szerint annál több a nyomtatott sajtóban megjelentetett hirdetés, minél nagyobb a foglalkoztatotti létszám. Ezt főleg az alacsonyabb szintű munkakörök számának növekedése okozza, és az is, hogy ezeknél a cégeknél folyamatos a bővülés, illetve a fluktuációból eredő munkatárs-keresési kényszer. Valószínűleg az előbbi összefüggés magyarázza az 1000-5000 dolgozót foglalkoztató szervezetek esetében a nyomtatott sajtó kiugróan magas népszerűségét, ezek alapján azonban különös, hogy a legfelső kategóriában (5000 főnél több munkavállaló) a print sajtó szerepe ismét alacsonyabb szinten állapodik meg. Ennek oka, hogy – mint azt az eljárások közötti viszonylagos egyenletes eloszlás is mutatja – a nagy létszámú alkalmazottat foglalkoztatók esetében olyan heterogén állományban kell biztosítani a szükséges létszámot, amelyben a munkakörök sokfélesége, a bővülés és/vagy a fluktuáció mértéke valamennyi módszer alkalmazását indokolttá teszi.
Érdekesség, hogy a felső vezetők kiválasztásánál nemcsak a méret, hanem a tulajdonosi háttér is befolyásolja a toborzási szokásokat. A száz százalékban külföldi tulajdonú társaságok az átlagot jóval nagyobb mértékben vesznek igénybe külső szolgáltatókat.
Jó hír, hogy a hazai vállalatok is égető szükségét látják az új dolgozók beillesztésének. Hiszen az új munkatárs minél hamarabb megismeri a szervezet külső és belső környezetét, minél hamarabb azonosul a célokkal, elvárásokkal, annál hamarabb válik lojálissá a munkaadója iránt.
Ezzel együtt kimondható, hogy a magyar vállalkozások szembesülnek azzal, hogy az új munkavállaló betanításának mellőzése csupán rövid távon jelent költségmegtakarítást. Az új kolléga feladatainak ad hoc jelleggel való átadása hosszú távon nem csupán a közvetlen munkatársak terheltségének növekedését, hanem az új dolgozó motiválatlanságát és akár távozását is eredményezheti. Ennek megfelelően tavalyhoz képest csaknem 11 százalékkal nőtt a betanítás fontossága válaszadók körében.
Dara Péter, A DGS Global Research ügyvezető igazgatója: „Azoknak, akik álláskeresőként kívánnak bejutni bármely magyarországi vállalathoz, nem árt tisztában lenniük, hogy az ágazatban, tulajdonosi háttérrel és vállalatnagyság szerint az adott társaság milyen csatornát használ a munkaerő-felvételhez. Jelentkezésüket ennek megfelelően kell eljuttatniuk.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.