1. Robotolni kell
A “lehető legtöbbet kihozni a munkavállalókból” – ez az elsődleges célja idén a vállalatoknak – többek között ez derült ki a munkaerő-kölcsönzés és -közvetítés terén működő Manpower cégcsoport felméréséből.
Igaz, a több mint kétezer vállalat bevonásával készült felmérés Angliában készült, de itthon sem más a helyzet. Mark Cahill, a brit Manpower ügyvezetője szerint “a munkaerő termelékenységének javítása és a hatékonyság maximalizálása jelenleg elengedhetetlen ahhoz, hogy egy vállalat egészségesen működjön. ”
2. Számít a szimpátia
A fentiek azt is jelenthetik, hogy a „gyenge láncszemekhez” nem ragaszkodnak a cégek, sőt, az első adandó alkalommal igyekeznek megszabadulni a rosszabbul teljesítőktől.
Kalmár Péter pszichológus szerint azonban vannak taktikák, amelyekkel megóvható az állásunk. Szerinte bár sok esetben a teljesítmény mértéke és minősége a legfontosabb szempont az elbocsátandó munkatársak kiválasztásában, az sem ritka, hogy kizárólag a szimpátia dönti el, kit rúgnak ki, és ki maradhat a létszámcsökkentések során. Aki felesleges vagy kevésbé szorgalmas, mennie kell, kivéve, ha igen erős kapcsolati tőkével rendelkezik, vagyis "valakinek a valakije". Épp ezért nem árt jóban lenni a hangadókkal, a főnökkel, sőt, a főnök főnökével is. Mindez persze nem jelent feltétlenül talpnyalást.
3. Talpnyalás helyett
Az állásmegtartó stratégiák között sokaknak ugyanis csak a szerepjátszó viselkedések jutnak eszükbe. Vagyis jó képet kell vágni a "nemszeretem" feladatokhoz is, a főnök kedvében kell járni, stréber módjára önként és lelkesen jelentkezni kell minden, a vezető által kitalált feladatra, bólogatni kell minden ostoba ötletéhez.
A "szerepjátszó" viselkedés azonban nem azonos a tudatos önmenedzseléssel. A több ezer tudósból álló World Future Society korábban már meghatározta, hogy mi kell a 21. században az állásmegtartáshoz. Ahhoz, hogy bármilyen beosztásban sikeresen és tartósan helytálljon a dolgozó, az emocionális intelligencia területén kell készségeket javítani, például az önkontroll, az önismeret, az empátia fejlesztése lehet a cél. Aki fejlett érzelmi intelligenciával bír, az valószínűleg jól ismeri önmagát, érzelmeit a helyzeteknek megfelelően tudja kezelni, sőt arra is képes, hogy ösztönözze önmagát.
4. Divat a betegállomány
Annak, aki szeretné megúszni az elbocsátási hullámot, érdemes nélkülözhetetlenné tenni magát. A mondás itt is igaz: legjobb védekezés a támadás. Vagyis az ügyes munkavállaló fokozza teljesítményét, folyamatosan több területről igyekszik begyűjteni információkat, vagy éppen csatlakozik ahhoz a projektmunkához, amelynek a célja a jövőbeni feladatok ellátásához szükséges létszám meghatározása.
Magyarországon gyakori az a rossz taktika, amellyel ideig-óráig ugyan megelőzhető az elbocsátás, hosszú távon azonban nem jelentenek megoldást. Ilyen a betegállományba vonulás vagy a szakszervezeti támogatás megszerzése. A kapcsolatok kialakításának és fenntartásának képessége, a teljesítmény fokozása és a nélkülözhetetlenség bizonyítása mellett az is segítheti az állás megtartását, ha valaki jól kezeli a változásokat.
A kétségbeesett, a „hisztiző” munkatársakat kevésbé szívesen tartják meg a cégek, mint azokat, akik nyitottak az új ismeretek megszerzéséhez. Utóbbiak leginkább nem a papírgyűjtésre, diplomahalmozásra gondolnak, sokkal inkább a készségfejlesztésre, a szakmai ismeretek részleteinek megtanulására.
+1 Amikor már az álláskeresés jön
Sajnos az is előfordul, hogy már nem tud "védett" pozícióba kerülni a munkavállaló. Kapcsolati tőke ide vagy oda, a magasabb és alacsonyabb pozícióban dolgozók egyaránt kerülhetnek veszélyeztetett helyzetbe.
A vezető beosztásúaknál a feladatok és felelősségi körök összevonásával a nagyobb kifizetendő bér megspórolása növeli az elbocsátás valószínűségét. Érdemes figyelni a céges információkat, a cég gazdasági mutatóit, célkitűzéseit ahhoz, hogy tudjuk, mennyire biztos a munkahelyünk, és ha azt látjuk, hogy menthetetlen a helyzet, akkor az állásmegtartási stratégia helyett kezdjünk inkább álláskeresési stratégiába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.