Az új pályázaton ismét indulni kíván a – nagyrészt francia-német-spanyol tulajdonban lévő – EADS repülőgépgyártó konszern, amely az Airbus egy – katonai alkalmazásra módosított – változatával indult korábban, és nyerte meg a 179 gép szállítására vonatkozó, 35 milliárd dollár körüli megrendelést. A szállítási szerződést utóbb megtámadta a nagy amerikai versenytárs, a Boeing, amivel elérte a megállapodás felmondatását.
A Boeing panaszait az amerikai számvevőszék ítélte nagyobbik részében megalapozottnak, és utóbb ajánlást tett a Pentagonnak az eredeti szerződés felbontására, illetve új versenytárgyalás kiírására. A rendelést eredetileg még az amerikai légierő beszerzési részlege ítélte oda – műszaki és ár megfontolásokra hivatkozva – az európai gyártónak, ezt azonban utólag a hadügyminisztérium törölte, és vonta magához az új közbeszerzési eljárás lebonyolításának jogát.
Bár az EADS vezetője, Louis Gallois igyekezett bizakodónak mutatkozni a tender megismételtetésére vonatkozó hír hallatán, a Der Spiegel értesülése szerint az európai konszernnek nem jók az esélyei arra, hogy a – legkorábban is csak a novemberi választások utáni – döntés során győztesként kerüljön ki.
A német lap gyanúsnak találja azokat a pontokat, amelyek alapján a Pentagon törölte a szállítási szerződést, és úgy véli, hogy azok alapján inkább a versenytárs, az amerikai légi-tanker flottát az utóbbi 50 évben szállító Boeing lesz a győztes. Az EADS számára a szerződés óriási jelentőséggel bírt volna, mert már el is határozta, hogy Alabama-államban felépít egy üzemet, ahonnan a nagy számú légi utántöltőt és annak egy polgári teherfuvarozásra adaptált változatát is szállítaná.
Az európai konszern számára a nagy összegű megrendelés egyúttal lehetőséget teremtett volna, hogy a dollárövezetbe helyezze ki a termelésének azt a részét, amely az amerikai valutával fizető ügyfeleknek lenne szánva, mert ezáltal óvni tudná a gazdálkodását a dollár értékingadozásának hatása alól. A Der Spiegel elképzelhetőnek tartja, hogy ez a kudarc – ha az lesz, akkor – legalább olyan csapást jelent az EADS számára, mint az A380-as óriásgép gyártásában tapasztalt csúszás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.