Reprezentatív közvélemény-kutatás híján csak sejteni lehet, hány UPC előfizető olvasta el júniusi számlakivonata hátoldalán a cég tájékoztatását, miszerint ha a következő hónapban is szeretné kézbe venni, és olvasgatni a szóban forgó dokumentumot, júliustól ezért az eddigi díjain felül plusz 96 forintot kell fizetnie a társaságnak. A UPC ugyanis nyár közepétől a környezettudatos gazdálkodás érdekében áttér a papírfelhasználás nélküli számlázásra – legalábbis erről tájékoztatja az érdeklődőket a társaság telefonos ügyfélszolgálata.
Júliustól tehát 96 forinttal többet kell fizetnie annak, aki továbbra is igényt tart a hagyományos papíralapú számlára, mentesülhet viszont az összeg megfizetése alól az, aki a www.dijnet.hu oldalon regisztrál, és külön jelzi: nem fizeti meg a 96 forintot azért, ami eddig automatikusan járt.
A UPC Magyarország Kft. eleget téve jogszabályi kötelezettségeinek a változásról előfizetőit nem a legutóbbi, hanem az azt megelőző, júniusi számlaleveleken tájékoztatta, amellett május 26-án két országos napilapban hivatalos közleményben is megjelentette – tájékoztatta a Világgazdaság Online-t a UPC sajtóosztálya. A júniusi számlalevelek hátoldalán valóban ott a tájékoztatás, a részletekért azonban a telefonos ügyfélszolgálatnál vagy az interneten kell érdeklődnie az ügyfélnek.
Fontos részlet, hogy mivel a társaság egyoldalú szerződésmódosítást hajtott végre, az ügyfél szerződéstől és hűségnyilatkozatától függetlenül 15 napon belül elvileg felmondhatja szerződését. Ha marad a szolgáltatónál, dönthet: vagy fizeti a többletköltséget havonta a számláért, vagy felmegy a korábban említett honlapra, és áttér az elektronikus számlázási rendszerre.
A júniusi számlát ugyanakkor a júliusi csekk követte, amin már eleve a 96 forinttal megnövelt összeg szerepelt, így aki figyelmetlen volt az első nyári hónapban, júliusban már nem tehetett mást, mint kifizette az összeget.
Problémát jelenthet a döntés azoknak az ügyfeleknek is, akik munkahelyükön a béren kívüli juttatások közül igényelték az internet számla kifizetését, hiszen ahhoz az eredeti számlát kell havonta leadni a cégek munkaügyi osztályának, azaz ezek az ügyfelek emiatt sem térhetnek át a e-számlázásra, mert a netről kinyomtatott dokumentum ilyen esetekben nem fogadható el.
A VGO megkérdezte a UPC Magyarországot, szerintük etikus üzleti magatartás-e az intézkedést kísérő gyakorlat, illetve arról is, hogyan kellene például intézkednie az ügyben egy olyan ügyfélnek, aki sem otthonában, sem munkahelyén rendelkezik internet kapcsolattal.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ügyvezető elnökének véleményét a következő oldalra lapozva olvashatja el
Tekintettel viszont arra, hogy a díj bevezetésével kapcsolatosan jelenleg vizsgálat van folyamatban, annak lezártáig az ügy egyéb kérdéseiről a társaság nem kívánt nyilatkozni.
A szóban forgó vizsgálatot a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) kezdeményezte, mert szerintük a UPC tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít meg. Mindemellett a FEOSZ szerint a cég hátrányosan megkülönbözteti a papír alapú számlázási rendszert választó fogyasztókat az elektronikus számlázási rendszer mellett döntő fogyasztókkal szemben.
A FEOSZ szerdán kiadott közleményében az áll: „Az előfizetők a számlalevél hátoldalán kaptak értesítést a változásról és arról, hogy mentesülhetnek ennek megfizetése alól, amennyiben csatlakoznak a Díjnet Zrt. elektronikus számlabemutatási- és fizetési rendszeréhez, és ezentúl nem papír alapon, hanem elektronikusan kapják meg a számlát.
Bár a kézhezvételtől számított 15 napon belül felmondhatják a szerződést az előfizetők a változás miatt, a UPC Magyarország Kft. kényszerhelyzet elé állítja a fogyasztókat akkor, ha előfizetésüket meg akarják tartani anélkül, hogy ez éves szinten akár 1152 forintjukba kerüljön. Az új díj bevezetése főként azokat a fogyasztókat érinti hátrányosan, akik nem rendelkeznek internet hozzáféréssel. Tehát, ha az elektronikus díjfizetést választja a fogyasztó, elő kell fizetnie az internet szolgáltatásra is. Ugyanakkor a számla kiállítása a szolgáltatás elválaszthatatlan része, így többletköltséggel nem járhat a fogyasztónak.”
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megszüntetése érdekében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál eljárást kezdeményez – mondta el a VGO-nak Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke.
Mint mondja, a számla része a szolgáltatásnak, aminek ellenértékét az ügyfél a havidíjban már megfizeti, amellett szerinte a UPC saját költségeit hárítja az ügyfelekre. Példaként említi, hogy hasonlóan arcátlan és tisztességtelen gyakorlat lenne, ha például egy buszjegy ára mellett még azt a 2 forintot is ki kellene fizetni, amibe a jegy előállítása kerül.
Szerinte a UPC intézkedése burkolt áremelés, és a FEOSZ nevében hangsúlyozza: a GVH, az NFH is vizsgálhatja az ügyet, legvégső esetben pedig a FEOSZ viszi majd bíróságra az ügyet.
Eddig ugyanakkor szerinte nem jutnak el, és bízik benne, hogy a UPC visszavonja az intézkedést.
Az internetes oldalon közzétett tájékoztatás itt olvasható el
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.