Kasszim-Jomart Tokajev kazah államfő magyarországi látogatására időzítették annak a megállapodásnak az aláírását, amely az eddiginél is több kínai és kazah áru Magyarországra, azon keresztül Európába érkezését, egyben az ellenkező irányú szállítások útját kövezi ki.
A szerződés kulcselemeként a magyar L.A.C. Holding, a JSC Kazakhstan Temir Zholy (KTZ) kazah állami vasúttársaság és a kínai Xi’an Free Trade Port Construction and Operation Co., Ltd. létesít egy intermodális terminált a Csepel-szigeten. (A közlemény csak Budapestet jelöli meg a beruházás helyszíneként, de azon felül, hogy a logisztikára szakosodott Csepel sziget kézenfekvő választás lenne, ott a kazah társaság tavaly óta már működtet egy magyarországi érdekeltséget.)
A létesítmény kapacitása évi 230 ezer TEU (normál konténer-egyenérték) lesz, és a közlemény szerint növelni fogja a konténervonatok számát a Kína–Európa–Kína útvonalon, beleértve a TITR-en keresztüli tranzitot is. A projekt megvalósításával csökken az útvonalon
A lépésre részben a KTZ külföldi jelenlétének bővítéseként került sor. A KTZ ugyanis azon dolgozik, hogy terminálokat létesítsen a kulcsfontosságú közlekedési folyosók mentén, erősítve Kazahsztán pozícióját, mint Eurázsia egyik legfontosabb tranzitközpontja. Tervei részben átfednek a Xi’an Free Trade Portéval, amely szintén terjeszkedik Európában és Ázsiában. A két társaság a kínai fél székhelyén, Hszian városban az idén márciusban már át is adott egy intermodális terminált. A kínai Egy út, egy övezet kezdeményezéshez jól illeszkedő projektről tavaly júniusban állapodtak meg. A létesítmény évente 66,5 ezer TEU-nyi áru kezelésére képes.
Szintén márciusi hír, hogy a hsziani szabadkereskedelmi kikötővállalat a kínai határhoz közel eső oroszországi zabajkalszki pályaudvaron épít egy modern közlekedési és logisztikai központot, ebben a projektben az oroszországi Fesco csoport vasúti részlege a partnere. A beruházáshoz szükséges vegyesvállalat alapításáról egyelőre csak szándéknyilatkozat született, amelyet a TransRussia 2024 kiállításon írtak alá. A Fesco és a Xi’an Free Port együtt kíván működni más stratégiai kérdésekben is, mint például a vasúti konténerszállítás fejlesztése a kínai Hszian és Sanszi tartományokból Oroszországba és Fehéroroszországba, illetve fordítva.
A kínai-kazah páros néhány napja (az ENSZ 29. bakui klímaváltozási konferenciáján) egy azeri társasággal is indított a L.A.C. Holdinggal indítotthoz hasonló partnerséget. A helyi fél a bakui Nemzetközi Tengeri Kereskedelmi Kikötő CJSC, amellyel egy intermodális teherterminált létesítenek egy 40 hektáros területen Aljat település bakui kikötőjében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.