BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
CHINA-SHAANXI-SILK ROAD-OPENNESS (CN)

Kínai-kazah-magyar terminál épül a Csepel-szigeten

Csepeli közös intermodális terminál létesítéséről állapadott meg a logisztikára szakosodott L.A.C. Holding, a JSC Kazakhstan Temir Zholy, és a Xi’an Free Trade Port Construction and Operation Co., Ltd. A magyar, a kazah és a kínai társaság együtt fog működni a szállítás és a logisztika területén.

Kasszim-Jomart Tokajev kazah államfő magyarországi látogatására időzítették annak a megállapodásnak az aláírását, amely az eddiginél is több kínai és kazah áru Magyarországra, azon keresztül Európába érkezését, egyben az ellenkező irányú szállítások útját kövezi ki.

kazah
Magyar partnerrel erősödik a kínai–kazah együttműködés / Fotó: AFP

A szerződés kulcselemeként a magyar L.A.C. Holding, a JSC Kazakhstan Temir Zholy (KTZ) kazah állami vasúttársaság és a kínai Xi’an Free Trade Port Construction and Operation Co., Ltd. létesít egy intermodális terminált a Csepel-szigeten. (A közlemény csak Budapestet jelöli meg a beruházás helyszíneként, de azon felül, hogy a logisztikára szakosodott Csepel sziget kézenfekvő választás lenne, ott a kazah társaság tavaly óta már működtet egy magyarországi érdekeltséget.)

A létesítmény kapacitása évi 230 ezer TEU (normál konténer-egyenérték) lesz, és a közlemény szerint növelni fogja a konténervonatok számát a Kína–Európa–Kína útvonalon, beleértve a TITR-en keresztüli tranzitot is. A projekt megvalósításával csökken az útvonalon

  • a szállítási idő,
  • a szállítási költség
  • és az átrakodási idő.

Hódítóúton a kazah és a kínai társaság

A lépésre részben a KTZ külföldi jelenlétének bővítéseként került sor. A KTZ ugyanis azon dolgozik, hogy terminálokat létesítsen a kulcsfontosságú közlekedési folyosók mentén, erősítve Kazahsztán pozícióját, mint Eurázsia egyik legfontosabb tranzitközpontja. Tervei részben átfednek a Xi’an Free Trade Portéval, amely szintén terjeszkedik Európában és Ázsiában. A két társaság a kínai fél székhelyén, Hszian városban az idén márciusban már át is adott egy intermodális terminált. A kínai Egy út, egy övezet kezdeményezéshez jól illeszkedő projektről tavaly júniusban állapodtak meg. A létesítmény évente 66,5 ezer TEU-nyi áru kezelésére képes.

Van orosz partner is

Szintén márciusi hír, hogy a hsziani szabadkereskedelmi kikötővállalat a kínai határhoz közel eső oroszországi zabajkalszki pályaudvaron épít egy modern közlekedési és logisztikai központot, ebben a projektben az oroszországi Fesco csoport vasúti részlege a partnere. A beruházáshoz szükséges vegyesvállalat alapításáról egyelőre csak szándéknyilatkozat született, amelyet a TransRussia 2024 kiállításon írtak alá. A Fesco és a Xi’an Free Port együtt kíván működni más stratégiai kérdésekben is, mint például a vasúti konténerszállítás fejlesztése a kínai Hszian és Sanszi tartományokból Oroszországba és Fehéroroszországba, illetve fordítva.

Terminálok végig a folyosók mentén

A kínai-kazah páros néhány napja (az ENSZ 29. bakui klímaváltozási konferenciáján) egy azeri társasággal is indított a L.A.C. Holdinggal indítotthoz hasonló partnerséget. A helyi fél a bakui Nemzetközi Tengeri Kereskedelmi Kikötő CJSC, amellyel egy intermodális teherterminált létesítenek egy 40 hektáros területen Aljat település bakui kikötőjében.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.