A hét végén hivatalosan is megszületett az első vámmentes elektromos kínai autó Európában, méghozzá a Chery és a spanyol EV Motors vegyesvállalatának Barcelona melletti üzemében. Az elsőség kérdése persze viszonylagos, függően attól, hogy kínai részegységekből származó elektromos modell mechanikus összeszereléséről van-e szó, mint azt a Stellantis és a kínai Leapmotor végzi az előbbi lengyelországi Tychyben lévő üzemében.
Vagy a dél-olaszországi székhelyű DR Automobiles, amely alacsony költségű járműveit kínai Chery, BAIC és JAC autógyártók által szállított elemekből legózza össze, és olasz járműként marketingeli, amivel durva, 6,4 millió eurós bírságot járt ki magának a helyi fogyasztóvédelemtől. A vámmentesség eléréséhez az kell, hogy a villanyautó értékének több mint 45 százalékát helyi eredetű komponensek alkossák.
Hogy ez mennyi a patinás spanyol Ebro márkát képviselő S700-as elektromos SUV-ban, azt nem közölte a Chery-EV Motors vegyesvállalat, amely áprilisban kezdte meg a Nissantól megvásárolt, 2021-ben már bezárt üzem újjáélesztését, s a helyi beszállítói lehetőségek felmérését.
Akkor még csak vizsgálták a kínai elektromos autók versenytorzító állami támogatását, melynek beigazolódását júliustól büntetővám kivetése, novembertől pedig a sávosan, gyártótól függőn megállapított, 35,3 százalékban maximált tarifák öt évre szóló rögzítése követte. (Spanyolország tartózkodott az október eleji szavazáson.)
Ezeknek az újratárgyalása folyamatosan zajlik, s az EU egyik illetékese szerint már közel járnak a mindkét félnek megfelelő megoldáshoz, ami a minimálárak alkalmazása lehet a vámolásban. A Chery villanyautóit 20,7 százalékos büntetővám sújtja, a 10 százalékos egységes alapvámon felül.
A kínaiak számára kulcskérdés a vámügy rendezése, a gazdaságos üzleti modell ugyanis nem bír el egy ilyen jellegű extra terhet.
Erre reagálva a Chery október közepén egy évvel, jövő őszre halasztotta az Omoda 5 elektromos SUV-jai gyártásának barcelonai elindítását, miközben törökországi és oroszországi gyárépítési terveivel is előállt. Gyártani akár mostantól is tudnák, de a beszállítói részarány nem tenné ki azt az ominózus szintet, amely felett vámmentes európai autónak minősülne az Omoda, amelynek benzines változatait Magyarországon már forgalmazzák.
A korábban mezőgazdasági és haszonjárművekkel nevet szerző Ebro SUV-modelljének gyártása tehát november 23-án elindult, a termelést 2027-re évi 50 ezerre szeretnék feltornászni, majd 2029-re 150 ezerre. A barcelonai üzem 200 dolgozóval, két műszakban kezdett, februárban pedig egy harmadik műszakkal bővül a gyártás – írja a Bloomberg.
Rafael Ruiz, a közös vállalat elnöke ígérete szerint 2026-ra már 1250 embert foglalkoztatnak majd. Spanyolországban egyébként a Cheryn kívül a következő öt gyártónak van bázisa:
Maga a Chery a legnagyobb kínai autóexportőr, termelésének javát vagy külföldön gyártják, vagy külföldre küldik. Tavaly ez 937 148 járművet jelentett, az előző évi mennyiség dupláját. A Chery a január–szeptemberi időszakban 1 125 774 járművet gyártott, amelyből 829 353 darab, azaz 73,7 százalék exportra ment – derül ki a kínai állami televízió, a CCTV múlt havi jelentéséből.
Az export idén minden bizonnyal átlépi az egymilliós álomhatárt, különösen Közép-Ázsia, Dél-Amerika és a Közel-Kelet régióban van erős kereslet az autóikra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.