Az Amazon több mint 30 országban szembesül szervezett tiltakozásokkal és sztrájkokkal a Black Friday napján, november 29-én – azon a napon, amelyen az Amazon szokás szerint a legnagyobb forgalmat bonyolítja le. A demonstrációk mögött a Make Amazon Pay kampány áll, amelyet a svájci székhelyű UNI Global Union és a Progressive International vezet. A munkások a jobb munkakörülményekért, magasabb bérekért, a szakszervezeti jogok tiszteletben tartásáért, igazságosabb adózásért és fenntarthatóbb környezetvédelmi gyakorlatokért emelnek szót.
A tiltakozók a világ számos országában, köztük legtöbben az Egyesült Államokban, Németországban, az Egyesült Királyságban vesznek részt sztrájkokban és utcai demonstrációkon. A kampány ötödik éve szervez tiltakozásokat, amelyek célja, hogy rávilágítsanak az Amazon vállalati gyakorlatainak negatív hatásaira. Christy Hoffman, az UNI Global Union főtitkára elmondta:
A dolgozók tudják, hogy függetlenül attól, melyik országban élnek vagy milyen munkakört töltenek be, egyesülniük kell a magasabb bérekért, az észszerűtlen kvóták megszüntetéséért és a munkahelyi szavazati jogukért folytatott küzdelemben.
Az Amazon hangsúlyozza, hogy a világ legnagyobb megújulóenergia-vásárlójaként elkötelezett a fenntarthatóság mellett, és kezdő fizetései az Egyesült Királyságban évi minimum 28 ezer fontot tesznek ki. Azonban az Amazon Employees for Climate Justice szerint a vállalat karbonkibocsátása 2019 óta 34,5 százalékkal nőtt, és nem rendelkezik köztes célokkal a 2040-es nettó zéró kibocsátási terv eléréséhez – írja a The Independent.
A demonstrálók és a szakszervezetek az Amazon működését
A tiltakozások célja az Amazon nyomás alá helyezése, hogy változtatásokat eszközöljön a munkavállalói jogok, az adózási gyakorlatok és a környezetvédelem területén. A múltbeli akciók, beleértve a sztrájkokat és utcai felvonulásokat, széles körű figyelmet keltettek, ám az Amazon továbbra is kitart amellett, hogy versenyképes fizetéseket és biztonságos munkakörnyezetet biztosít alkalmazottainak.
Az idei Black Friday-tüntetések várhatóan újabb lendületet adnak a globális munkavállalói mozgalomnak, miközben az Amazon nyilvános nyomás alá kerül, hogy eleget tegyen a dolgozók és aktivisták követeléseinek.
Célegyenesben az idei Black Friday, a legtöbb akcióval a következő egy hétben találkozhatnak a fogyasztók. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) arra hívja fel a figyelmet, hogy ne engedjünk az akciók csábításának, és próbáljunk hideg fejjel dönteni.
A GVH az elmúlt hetekben kiadott tájékoztatóvideók után egy letölthető összefoglalót is készített, amely praktikus útmutatót nyújt a vásárlási csapdák és egyéb kellemetlenségek elkerüléséhez. A GVH kampányt indított azzal a céllal, hogy a fogyasztók elkerüljék a megtévesztő ajánlatokat, és a sok kecsegtető kedvezmény ellenére tudatos döntéseket hozzanak vásárlásaik során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.