Újabb magyarországi intermodális terminál működését indították el, hozzájárulva a környezetbarát vasúti árufuvarozás további elterjesztéséhez. Az egykori kiskundorozsmai átrakó területén működő PSP Terminál főként a konténerek és kamionpótkocsik közútról vasútra terelésére szolgál, de a helyi fejlesztési igényekhez igazodva foglalkozik például ömlesztett építőanyagok kezelésével is.
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetség elengedhetetlennek tartja az új terminálok megjelenését és a vasúthálózat fejlesztését annak érdekében, hogy környezetbarát módon tudják kiszolgálni a növekvő áruszállítási igényeket, és teljesíteni lehessen a vállalt magyar klímacélokat.
Már működik a szegedi PSP Terminál, amelyet az egykori kiskundorozsmai átrakó területén alakított ki a Petrolsped Szállítmányozási Kft. majdnem egymilliárd forintos beruházással: újjáépítették a rakodóterület burkolatát, kamera- és rendszámfelismerő rendszert építettek ki, felújították a kereskedelmi irodát, új szervizutat nyitottak a lakott övezetek elkerülésére.
A terminál főleg az intermodális átrakásra fókuszál,
elsősorban a dél-alföldi régióból, valamint a Szerbia és Románia felől érkező közúti áruforgalmat terelnék vasútra, ezzel csökkentve a nyugat felé haladó kamionforgalmat.
Daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak vasúti kocsikra rakni mobil emelőberendezéssel. Ezenfelül ömlesztett árut – elsősorban építőanyagot – is rakodnak és szállítanak ki kamionokkal a környéken zajló fejlesztésekhez. A PSP Terminál nemcsak irányvonatok, hanem kocsicsoportok fogadására is képes, ezzel csatlakoztatva azt az egyeskocsi-forgalomhoz. A közeli ipari parkban épül fel a német Rheinmetall és a kínai BYD gyára is, az előbbiben elektromos és a hidrogénüzemű járművek számára gyártanak majd alkatrészeket, míg az utóbbi a kínai e-autómárka első európai üzeme lesz.
Egy konténer és pótkocsiemelő reach stacker már dolgozik a terminálon, hamarosan újabb emelő- és rakodógépek érkeznek, így gyorsulhat a munka. A terminál egyszerre több mint 1200 szabványkonténer (TEU) egységet képes kezelni. A közúti szállítmányok esetében automatizált, hiteles járműmérleg rögzíti a kiszállított áru mennyiségét. A szerelvényeket villanymozdonyokkal mozgatják, így csökkentve a károsanyag-kibocsátást.
A terminál beruházója az önkormányzattal és a Magyar Közúttal együttműködve egy külön bekötőutat épített, így a kamionok rövidebb úton és a lakott területet elkerülve jutnak el az ipari parkhoz.
A terminál ügyvezető igazgatója szerint a szegedi PSP Terminál nemcsak az áruszállítás vasútra tereléséhez és a tranzit kamionforgalom csökkenéséhez járul hozzá, hanem jelentős szerepet kaphat Szeged környékének, így a BYD- és a Rheinmetall-gyárnaknak a konténeres és ömlesztett áruk logisztikai kiszolgálásában is. Kovács Attila elmondta, jelenleg heti három vonat ömlesztett áru kirakása folyik, de a volumenek emelkedése elkerülhetetlen.
„Júniustól egyedi kocsicsoportos konténereket és Mobiler-forgalmakat is várunk, majd júliustól heti rendszerességgel konténer-irányvonatokat kezelünk. A terminált az igények figyelembevételével fejlesztjük tovább” – jelezte.
Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára úgy véli, hogy a következő években várhatóan dinamikusan bővül majd a környezetbarát intermodális fuvarozás, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Ehhez azonban sürgősen fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát, hogy legyen kapacitás az új autó- és akkumulátorgyárak áruszállítási igényének kiszolgálására – hangsúlyozta. A fő fejlesztési fókusz szerinte a vasúthálózat azonnali bővítése és korszerűsítése kell hogy legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.