A magyar lakosság egészség témakörrel kapcsolatos alacsony információigénye, valamint a gyártók aktív jelenlétének hiánya miatt a velük kapcsolatos ismeretek nagyon felszínesek és hiányosak - írja a webbeteg.hu.
A helyzetet tovább rontja, hogy a gyógyszercégekről és tevékenységükről legtöbbször a televíziós műsorokból, hirdetésekből értesülnek a laikusok, amelyek hitelessége és objektivitása sokszor megkérdőjelezhető.
Miért nem szeretjük a gyógyszergyárakat?
Sajnálatos tény, hogy minden második krónikus beteg a megfelelő ismeretek hiányában nem tudja megítélni a hazai gyógyszercégek tevékenységét, ugyanakkor többségük – mintegy 30 százalékuk – jellemzően negatívan vélekedik róluk.
Habár konkrét információ csak ritkán hangzott el a felmérésben, a gyártókkal kapcsolatos észrevételek is nagyon beszédesek. A magyar lakosság mintegy 80%-a úgy véli, hogy a gyógyszergyárak jelentős összeget költenek kutatás-fejlesztésre, viszont közel 70%-os azok aránya, akik szerint a gyártók extraprofitot realizálnak, és érdekeiket is mindig tudják érvényesítni.
A hazai gyógyszergyártók tevékenysége kapcsán a legtöbb kritika a cégek társadalmi szerepvállalását és a lakossági szűrőprogramok szervezésében való aktív részvételt érte. Azzal az állítással ugyanis, hogy a vállalatok ilyen jellegű tevékenységek szervezésében aktívan részt vesznek és jelentős szerepet vállalnak, mindössze a megkérdezettek 46%-a értett egyet.
A Béres a legismertebb gyógyszergyár
Ahogyan a gyártókkal kapcsolatos ismeretek, úgy a konkrét gyógyszercégek ismertsége is rendkívül alacsony. A spontán módon leggyakrabban említett gyógyszercég említési aránya 34, a második helyen szereplő gyártóé 27, míg a harmadiké mindössze 10 százalék!
A Szinapszis piackutató reprezentatív felmérése spontán és támogatott említéseinek összesítése alapján a három legismertebb hazai gyártó a Béres, a Richter Gedeon és az Egis.
Általánosságban elmondható, hogy a válaszadók döntő többsége csak a már régóta Magyarországon működő gyártókat tudja felidézni, míg az új vállalatok ismertsége lényegesen kisebb, a legtöbb külföldi gyártó gyakorlatilag ismeretlen a lakosság körében.
Bár a válaszadók jelentős többsége csak a régi cégek nevét ismeri, azzal azonban csak nagyon kevesen vannak tisztában, milyen néven működik jelenleg az említett vállalat. Például a Chinoin és sanofi-aventis ismertsége együttesen közel 70%-os, ám ezen megkérdezetteknek mindössze 15%-a tudta, hogy a két társaság valójában azonos gyártót takar.
Az is előfordult, hogy a gyógyszergyártók között kozmetikai vagy gyógyhatású készítmények előállításával, forgalmazásával foglalkozó cégeket is említettek (pl. Vichy, Naturland).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.