Szolgáltatás. A feladatkiszervezés, vagyis az outsourcing a modern vállalatvezetés egyik meghatározó eszköze. Mivel a cégek a kiszervezett tevékenységet az adott terület szakértőjétől vásárolják meg szolgáltatásként, működésük hátterét csúcsminőségben és költséghatékonyan tudják megteremteni. Az outsourcing mára hatékony megoldásnak számít a humánügyvitel területén is.
Az outsourcing mint üzleti stratégia először 1989-ben jelent meg, amikor a Kodak kiszervezte az adatfeldolgozását. Az azóta eltelt csaknem húsz évben az outsourcingra alkalmasnak tekintett területek száma jelentősen megnőtt, s egyre elterjedtebbé vált a humánügyvitel, ezen belül is a bérszámfejtés vállalaton kívülre helyezése is.
Ahhoz, hogy például egy 100-150 fős cég saját erőből biztonságosan meg tudja oldani a bérszámfejtési feladatait, legalább egy olyan munkatársat kell alkalmaznia, akinek társadalombiztosítási szakmai végzettsége, bérszámfejtési és munkaügyi szaktudása van, és felvértezett számviteli és adózási ismeretekkel is. Emellett – mivel a területen évente akár 10-15 jogszabályi módosítás is történik – gondoskodni kell a folyamatos szakmai továbbképzésről, a megfelelő infrastruktúráról és informatikai támogatásról, az érzékeny információk védelme érdekében pedig külön irodahelyiségről, számítógépről, illetve bérszámfejtő szoftverről.
A kiszervezést számos tényező indokolhatja. Ilyen például, ha egy vállalat a stratégiai tevékenységére kíván összpontosítani, ha kevés erőforrás áll a rendelkezésére, vagy valóban minőségi szolgáltatást kíván igénybe venni.
Ha a vállalat a HR-outsourcing mellett dönt, kulcskérdés a megfelelő partner kiválasztása. „A legfontosabb szempont, hogy a cég birtokában legyen mindazoknak a lehetőségeknek és készségeknek, amelyek a jó szolgáltatáshoz kellenek” – magyarázza Syrjänen-Barkóczy Eleonóra, a több mint 60 ezer munkavállaló bérszámfejtését végző Nexon stratégiai és kereskedelmi igazgatója. A bizalmi adatok és az esetleges szankciók miatt (egy-egy téves vagy elkésett adatszolgáltatás több millió forintos büntetést vonhat maga után) az is alapvető, hogy az outsourcing szolgáltatást nyújtó cég folyamatai megbízhatók és ellenőrzöttek legyenek, a beépített kontrollingpontok pedig megfelelően működjenek. „Mindenképpen javasolt, hogy a cégek a szolgáltatóval szolgáltatói szerződésben rögzítsék a teljes bérügyviteli folyamatot, a határidőket, emellett a feladatok elvégzésére teljes körű garanciát vállaljon a szolgáltató, az esetlegesen felmerülő hibák kezelése érdekében pedig megnyugtató, ha mindenre kiterjedő felelősségbiztosítás is van” – emelte ki.
A kiszervezéssel egyidejűleg megfontolandó lehet a humán-erőforrási terület más adminisztratív tevékenységeinek racionálisabb működtetése is. Jó példa erre egy belső HR-szolgáltató központ létrehozása, amelyben a bérügyviteli tevékenységen kívül a teljes HR-adminisztráció és az ügyfélszolgálat is működtethető. De külső szolgáltatónak is kiszervezhető a folyamat.
Ma már elengedhetetlenül fontos, hogy a feladatot elvállaló cég egyéb szolgáltatásokat is kínáljon az ügyfélnek. Például ASP-vel (application service providing – internetes eléréssel biztosított szoftverüzemeltetés) tegye lehetővé a humánerőforrás-gazdálkodási rendszer elérhetőségét és használatát. Ezen a kapcsolaton keresztül elvégezhető a főkönyvi feladás, a bérek utalása, elérhetők az adózással kapcsolatos információk, valamint az elektronikus munkabérjegyzék és a dolgozói önkiszolgáló felületek, amellyel a munkaidő-nyilvántartás, a cafeteria- vagy a munkaügyi adminisztráció tehető hatékonyabbá. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.