Ilyenkor már egy árva lelket sem látni a Balaton-parton. Miért éppen mostanra időzítették a nyitást?
Az Echo Residence nyáron próbaüzemben fogadott vendégeket, amely zökkenőmentesnek bizonyult. Mindenesetre a szállodát egész éves nyitva tartásra terveztük, hiszen a – jószerivel nyáron érkező - szabadidős turisták mellett, komoly lehetőséget látunk a céges rendezvényekben, tréningekben. Idén télen körülbelül 20-30 százalékos lesz a hotel foglaltság, a jövő év tavaszára pedig szeretnénk elérni a 60 százalékot. A számításaim szerint jövőre mintegy 200 millió forintos árbevétellel számolhatunk a szállodánál.
Ha a balatoni szállodákra gondolok, nem éppen a luxusigényeket kielégítő hotelek jutnak az eszembe. Mi motiválta Önöket, hogy éppen a magyar tenger partján nyissanak luxusszállót?
Egyrészt a Balatonnál még nem nyílt ötcsillagos szálloda, holott mind a magyar, mind a külföldi vendégek között is van olyan réteg, amely megengedheti magának a prémiumszolgáltatásokat. Másrészt átalakult a piac: nem mondom, hogy ezután mindenkinek topkategóriás hoteleket kell építenie, de a Balatonon a jó minőségű háromcsillagosok mellett igazi ötcsillagos szállodára van igény.
Mely célcsoportot célozzák meg?
Mind magyar, mind külföldi vendégekkel számolunk. A Balatonra elsősorban Németországból érkeznek turisták, s habár számuk évről-évre csökken, jól fizető vendégek mindig voltak és lesznek is.
A tehetősebb német turisták viszont inkább Spanyolországba, Tenerifére, a Bahamákra vagy a francia riviérára utaznak. Versenyezhet a Balaton ilyen magas presztízsű üdülőhelyekkel?
Nem a külföldiek, hanem mi zártuk magunkat abba a sztereotípiába, hogy Magyarország olcsó, keleti ország, ahol egy átlag német turista negyedhavi fizetéséből akár két hetet is eltölthet. A Balatont sokkal exkluzívabbá lehetne tenni, hiszen valóban ez Közép-Európa legnagyobb, sekély vizű - így nyáron meleg - tava. Ahhoz azonban, hogy magasabbra pozicionálhassuk, fejleszteni kell a Balatont: hogy mást ne mondjak, még mindig nem lehet a nyugati határról autópályán eljutni a tóhoz. A német és osztrák vendégek Magyarország legrosszabb útvonalán „bukdácsolnak” el a Balatonig. Nálunk fontosabb volt, hogy az M7-esen akadálymentesen eljussunk az Adriára.
Bővülő szállodakapacitás
A Magyar Turizmus Zrt. adatgyűjtése szerint az előző öt évben a szállodák szobakapacitása összességében 8,3 százalékkal bővült. Ezen belül nőtt a magasabb színvonalú szobák aránya: a négycsillagos szállodák szobakapacitása 45 százalékkal, az ötcsillagos szobáké 23,2 százalékkal nőtt 2003 óta, miközben az egy- és kétcsillagos házak szobaszáma csökkent. Figyelemreméltó, hogy a kapacitásbővülés ellenére - a szállodák vendégforgalmának dinamikus növekedésének eredményeként – a 2003-as 43,7 százalékról 2007-re 50,1 százalékra nőtt a hotelek szobakapacitás-kihasználtsága.A belföldi vendégforgalom még csak most erősödik, és a magyarok ismét felfedezik maguknak a Balatont.
A belföldi turizmus minden országban a vendégforgalom 70-80 százalékát adja. Nálunk jelenleg valamivel 50 százalék felett van. A hazai vendégeket is inkább a minőségi szolgáltatásokkal kell megfogni, mindazonáltal hazai viszonylatban is kedvező árakat alakítottunk ki. Az őszi csomagok célja, hogy az utó-, később majd a holtszezonban is „életben tartsa” a Balatont.
Elképesztő, hogy amilyen nyüzsgés van nyáron, olyan kihalt most minden a tónál. Évek óta arról beszélnek, hogyan lehetne a szezont meghosszabbítani.
A turisztikai szakemberek minden évben összeülnek, hogy eldöntsék egymás között: meg kell hosszabbítani a szezont. Megállapítják, aztán nem történik semmi. Idén már szinte minden Balaton-parti településen tartottak fesztivált. Nyáron. Sokan pihenni jönnek, s nem örülnek, ha mindenütt zajongó fesztiválozókba botlanak. Persze ennek is megvan az előnye, de miért nem veti fel senki, hogy – ha már a Balatonnál remek borokat termelnek – tavasszal legyen egy óbor fesztivál, amikor már jó idő van, ősszel pedig egy újbor fesztivál. Münchenben az Oktober Festre csak úgy özönlenek az emberek, pedig épp a turisztikai szempontból legcsendesebb időszakban szervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.