Budapest belvárosában sétálva számtalan lakáskereső láthatjuk közterületi falragaszokon. Többségükön csak annyi áll: "lakást keresek a környéken" és egy telefonszám hagyományos letéphető papír cetliken. A hirdető nyilvánvalóan úgy próbál feltűnni, mint aki magáncélból keres ingatlant. A kapcsolat felvétele után viszont könnyen előfordulhat, hogy kiderül: egy ingatlanközvetítő cég munkatársa próbál meg ilyen módon megbízásokat vagy legalább is információkat szerezni.
Elsősorban a kapcsolatteremtés igénye indokolja, hogy az ingatlanügynökök magukat magánszemélyként feltüntetve próbálnak eladó lakásokat találni. A módszer oka lehet, hogy Magyarországon továbbra is tapasztalhatóak az ingatlanközvetítőkkel kapcsolatos ellenérzések. A szolgáltatás színvonala nem mindig megfelelő, a 3-5 százalékos jutalék kifizetését pedig sokan nem engedhetik meg maguknak. Számos szakportálon külön kérheti az ügyfél, hogy csak magánvevők keressék meg, igaz, ezt a kérést nem minden ügynök tartja be – mondta el Tóth Csaba, az AXA Csoport Magyarország Fedezetértékelési vezetője.
Igaz, Budapest esetében ez a lista nem szabadon hozzáférhető, a Képesített Ingatlanvagyon-értékelők Országos Szövetsége (KIVOSZ) 2008. májusában hiába kérte annak nyilvánosságra hozását. Mivel a lista frissítése az önkormányzat szerint túl nagy terhelést jelentene, csak az adott ügynökről érdeklődhet a potenciális eladó a Fővárosi Önkormányzattól.Szemben a fejlettebb országokkal, Magyarországon az ingatlanoknak kevesebb, mint fele cserél gazdát ügynökségen keresztül, a közvetítői szolgáltatás minősége pedig sok esetben nem kielégítő. Valószínűleg jót tenne a szakmának, ha az ingatlanügynöki végzettséget nem fél éves, OKJ-s képzés keretében lehetne megszerezni. Ehhez viszont jogszabályi változásra lenne szükség, amit azonban nem támogat egyértelműen minden ingatlanszakmával foglalkozó szervezet – tette hozzá a szakember.
Egy adott lakást öt helyen öt különböző áron hirdetnek meg – vélte Tóth Csaba, aki szerint a hektikus áraknak az eladók is okai. A lakástulajdonosok egy része nem ismeri az árképzés reális szabályait, és érzelmi okokra alapozva határozza meg a tervezett árat. Még ha szakértői szemmel világos is, hogy az adott ingatlan nem adható el a megjelölt áron, a vevő köti az ebet a karóhoz. Ha az ügynök elég karakán, közli, hogy ilyen áron nem tudja eladni a lakást, ezért inkább próbálják meg olcsóbban. Ebben a helyzetben viszont a lakástulajdonos diktál. Ha úgy látja, hogy az ügynök nem hajlandó az elképzelt áron eladni a lakást, átmegy egy másik céghez, ahol teljesítik a kérését. Ez persze az ügynököknek sem érdeke, akik szeretnének minél több jutalékot kapni, ezért a legtöbbször inkább irreális áron is hirdetnek, semmint hogy teljesen elessenek a megbízás lehetőségétől.
A példa "ragadós", így keletkezik az ingatlanpiaci buborék. Tóth Csaba szerint a helyzet megváltozásához jogszabály módosítás szükséges, ehhez viszont a szakmai szervezetek egyetértése elengedhetetlen. Addig is – véli Tóth Csaba – nem csak a focihoz, de az ingatlanhoz is mindenki ért Magyarországon.
Arra a kérdésre: használják-e az említett marketing módszereket, Kühne Kata, az Otthon Centrum Franchising Kft ügyvezető igazgatója úgy válaszolt: az Otthon Centrum (OC) használ keresési anyagokat, mind OC logóval, mind OC logó nélkül. Mint mondta, közel tízezer aktuális keresésük fut egyszerre, így valóban folyamatosan keresnek egyes területeteken ingatlanokat. Hozzátette: "a becsapás ott kezdődik, ha az adott eladó jelentkezésekor nem közli a tanácsadó, hogy mivel foglalkozik és esetlegesen vevőnek tűnteti fel magát. Náluk ez nem fordulhat elő."
A személyes megkeresés és meggyőzés mindenesetre része az OC stratégiájának, ezt tanúsítja a cég XVI. kerületi ügyvezetőjének korábbi nyilatkozata, miszerint a megbízás megszerzéshez a terepmunka a legjobb módszer: bemutatkozó levelet küldenek, de akár be is kopogtatnak. Az ok: "azoknál, akik nem bíznak az ingatlanközvetítőkben előítélet vagy rossz tapasztalat miatt, inkább a személyes meggyőzéssel érhetnek el sikereket."
Nincs szükség az ingatlanközvetítéshez szükséges szakmai követelmények jogszabályi szigorítására – szögezte le Mehrli Péter, a számos ingatlancéget tömörítő Magyar Ingatlanszövetség (Maisz) elnöke. Az elnök szerint a magyarországi ingatlanos képzés Európában egyedülálló, a szakmai színvonalat a Maisz monitorozza és minősíti. Hozzátette: a franchise rendszerű cégeknél (ilyen például az Otthon Centrum és a Dunahouse) rendszeres képzésben vesznek részt az alkalmazottak. Az árképzésről elmondta: a közvetítőnek érdeke irreális összeget megjelölni. A szövetség a szakmával kapcsolatos standardot és etikai szabályzatot is készített.
Igaz, Budapest esetében ez a lista nem szabadon hozzáférhető, a Képesített Ingatlanvagyon-értékelők Országos Szövetsége (KIVOSZ) 2008. májusában hiába kérte annak nyilvánosságra hozását. Mivel a lista frissítése az önkormányzat szerint túl nagy terhelést jelentene, csak az adott ügynökről érdeklődhet a potenciális eladó a Fővárosi Önkormányzattól. Ingatlanközvetítés -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.