Az érintettek megelégedéssel vették tudomásul a döntést, de fisszafogottan nyilatkoztak az MTI-nek, mert még nem ismerik a részleteket. A feltétel, hogy a vevő, az osztrák Rail Cargo Austria cég "kötelezettséget vállal a GySEV-hez fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára". Az így "módosított ügylet nem fogja jelentősen korlátozni a hatékony versenyt az Európai Gazdasági Térségben (EGT) vagy annak bármely jelentős részén" - áll a döntésről kiadott közleményben.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, örülnek a döntésnek, és annak, hogy most már le lehet zárni a MÁV Cargo privatizációs folyamatát. Meg kell nézni részletesen a feltétel tartalmát, és azt, hogy mit jelent ez a gyakorlatban. A MÁV Zrt. vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy a döntés a jelenlegi gazdasági helyzetben, a világban meglévő pénzügyi krízisben egy jó hír.
Heinczinger István elmondta, ha december elején le tudják zárni a privatizációs folyamatot, akkor reméli, hogy a bevétel még ebben az évben befolyik a céghez. A MÁV Cargo értékesítéséből befolyó bevételt a MÁV-csoportnál tőkepótlásra, a kedvezőtlen feltételű hitelek előtörlesztésére, az utaskomfortot, menetbiztonságot növelő infrastruktúra beruházásokra fordítják.
Székely Csaba, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy vizsgálják a döntés részleteit. Amint ezeket a cég és a tulajdonosok megismerték, utána nyilatkoznak bővebben a döntésről.
A Rail Cargo Austria AG (RCA) és a GySEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintos ajánlatával nyerte a pályázatot. Az osztrák cég már jelezte, hogy a GySEV nélkül is fenntartja vételi szándékát. Az RCA és a MÁV Cargo tevékenysége egyaránt a vasúti teherszállításra és a szállítmányozási szolgáltatásokra terjed ki - emlékeztetett az uniós bizottság. A GySEV tevékenysége ehhez képest "az Ausztria és Magyarország területére kiterjedő vasúti személyszállítást és teherfuvarozást foglalja magában, különös tekintettel a határokon átnyúló vasúti teherszállításra". A bizottság megállapította, hogy a tervezett ügylet eredeti bejelentés szerinti végrehajtása "súlyos versenyjogi problémákat vetne fel", mivel az ügylet következtében "eltűnne az RCA legközelebbi potenciális versenytársa a magyar vasúti teherszállítási piacról, illetve a MÁV Cargóé az ausztriai piacról".
A kapcsolatok felszámolása révén Brüsszel szerint "a GySEV megerősödhet mint független piaci szereplő és az összefonódás révén létrejött új gazdasági egység versenytársa". A vasúti teherszállítás piacainak 2007-ben végbement teljes liberalizációja ellenére e piacokat továbbra is a korlátozott verseny és a határokon átnyúló vasúti teherszállítást illetően együttműködő erős hagyományos szereplők jelenléte jellemzi - emlékeztetett a testület.
- Tudatában vagyok annak, hogy a vállalkozások úgy tekintik, ez az ügylet igen jelentős az érintett teherszállítási piacok fejlesztésére irányuló képességeik javítása szempontjából - nyilatkozta Neelie Kroes versenyjogi biztos a közlemény szerint. - Minden, a fogyasztókra nézve pozitív lépést üdvözlök, és nagy örömömre szolgál, hogy sikerült gyorsan megoldást találnunk minden olyan versenyjogi problémára, amely ebben az ügyben aggályosnak tűnt. Az osztrák és a magyar kormány – a GySEV fő részvényeseiként – biztosítani fogja, hogy az összefonódás révén létrejött vállalkozáshoz fűződő összes szerkezeti kapcsolat felszámolásra kerüljön, illetve hogy az osztrák állam befolyása a GySEV vasúti teherszállítási tevékenységére korlátozott maradjon. E kötelezettségvállalások piaci tesztelését követően a bizottság "arra a következtetésre jutott, hogy azok olyan életképes intézkedések, amelyek alkalmasak a bizottsági vizsgálat során a verseny tekintetében felmerült aggályok eloszlatására". Felvásárlási, összeolvadási kérések esetében az ügyleteket vizsgálni köteles Brüsszel általában pozitív döntéseket hoz. Ehhez a kérések kevesebb mint 5 százaléka esetében elmélyült vizsgálat kell, a teljes elutasítás pedig a gyakorlatban szinte nem létező kategória az eddigi tapasztalatok szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.