BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kinek jó, ha a Lufthansáé lesz az AUA? Ferihegynek és a Malévnak

Heteken belül a Lufthansát hirdethetik ki győztesként az Austrian Airlines (AUA) állami részének pályázatán. Mivel már csaknem készpénznek vehető a dolog, a szakértők a következményeket taglalják. Lássuk!

A ferihegyi repülőtér és talán a Malév is nyerhet azon, ha megvalósul az üzletileg logikusnak tűnő forgatókönyv, vagyis miután a Lufthansa teljesen birtokon belül kerül az osztrák légitársaságnál, érvényesíti saját érdekeit. Márpedig ezek nem az AUA térségbeli jelenlétének erősítését - közvetve pedig nem a bécsi repülőtér jelentőségének növekedését szolgálják.

A Lufthansa regionális vezetői a közelmúltban a VGO-nak is megerősítették: Európa középső körzeteiben főleg Münchenből szeretnék növelni a német légitársaság európai jelenlétét illetve a bajor főváros repülőterét (amelyben 40 százalékban tulajdona is van a cégnek) akarják felhasználni az Európán belüli illetve a tengerentúli járatok átszállóhelyének. A Lufthansa észak-olaszországi nyomulása is tetten érhető, nem kizárt, hogy a milanói Malpensa repülőtér és nem Bécs lesz a másik fontos elosztóközpont. Az olasz városból egyébként már februárban közvetlen budapesti járatot is indít a cég.

Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője egyetértett a fejtegetéssel és elismerte, hogy a cégen belül is alaposan tanulmányozzák a lehetséges fejleményeket, ugyanis két ponton is érintett a BA. Egyrészt az AUA stratégiájának módosulása illetve a közép-európai térségben eddig Ferihegynél jobban szereplő schwechati repülőtér jövője miatt gondolkodnak azon, mire lehet számítani.

A szóvivő szerint még korai a kalkuláció és óvatosan kell bánni mindenféle előrejelzéssel, de azért az állítható: valószínűtlen, hogy a Lufthansa a müncheni és a milanói alközpont mellett egy harmadikat is egyformán fejlesztene, és mivel erős az átfedés a saját és az osztrák cég kelet-európai hálózata között, az sem valószínű, hogy az AUA ugyanolyan sok és gyakori járatot tartana meg, mint az átvétel előtt.

Fontos szempont lehet a Malév tagsága a Oneworld légi szövetségben illetve az, hogy a magyar légitársaság bázisa Ferihegyen van. A Oneworld-nek csak Londonban van bázisa Európában, így Budapest jó ellenpólusa lehetne a müncheni vagy milanói Lufthansa-elosztóközpontnak. Ehhez természetesen egyrészt talpon kell maradnia a Malévnak, mint a BA legnagyobb, légitársasági bevételi forrásának, másrészt be kell fejezni a 65 milliárd forintos fejlesztéseket Ferihegyen.

A Malév sorsáról egyelőre ellentmondó hírek keringenek, a céget pilótasztrájk is fenyegetheti, ha nem sikerül tisztázni az elbocsátások menetrendjét. Az orosz háttér teljesen bizonytalan, az Abramovics-birodalom légitársaságai gyakorlatilag betagozódnak a létrehozandó új orosz állami légitársaságba, már maga Abramovics közölte: az oroszországi gondjai nem befolyásolják a Malév-ban vállalt kötelezettségeket.

A Budapest Airport - kisebb késéssel - de hozzálátott a korszerüsítéshez és a bővítéshez. Megkezdte a munkálatokat Ferihegy északnyugati előterén, a 2-es terminál előtt, ahol nyolc repülőgép-állóhelyet alakítanak ki. Az új előtérre a 2-es terminál átalakítása miatt van szükség, mert ennek során megszűnnek a jelenlegi repülőgép-állóhelyek. A munkálatok első szakaszában a BA 76 000 négyzetméter területű előteret ad át a forgalomnak. A beruházásnak ez a fázisa 4,2 milliárd forintba kerül, az új állóhelyeket a tervek szerint 2009 márciusában adják át. 

Munkálatok Ferihegyen (milliárd forint)

pályafelújítás 0,8

átszálló,csomagosztályozó 0,9

új előtér 4,2

forrás:BA

átszálló,csomagosztályozó 0,9

új előtér 4,2

forrás:BA

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.