Egyetlen, szakértők szerint elhamarkodott döntéssel a szemétkosárba dobatta Szabó Pál távozó közlekedési miniszter a Máv Starttal a hónapokon keresztül kidolgozott 2009-es menetrendet. Sajtóértesülések szerint ugyanis a miniszter egy záhonyi kirándulás alkalmával kijelentette, hogy 2009-ben a MÁV Start nem indíthat több vonatot, mint 2008-ban. Ezzel azonban sikerült felülírnia azt a korábbi követelését, hogy a vasút terjessze ki Nyugat–Magyarországra is az ütemes menetrendet, amely becslések szerint 7-8 százalékos teljesítménynövekedést igényelt volna a vasúttól. Ezért a már kidolgozott menetrend-tervezetet teljesen át kell írni, így alig egy hónappal a december 14-ei bevezetés előtt, még a vasúti vezetők sem tudják, hogy melyik vonat mikor jár majd.
„A 2008/2009. évi menetrend véglegesítése jelenleg is folyamatban van” – közölte lapunk érdeklődésére Balogh Fazekas Anita, a MÁV Start Zrt. szóvivője. „A készülő vasúti menetrend teljesítményadatai előreláthatólag megegyeznek majd a 2007/2008. évi menetrendben szereplő értékekkel. Ezen belül a menetrend ésszerűsítése történt meg, kihasználatlan, (főként csúcsidőszakon kívüli) vagy indokolatlan többletkapacitások kerültek átcsoportosításra. Ezzel az átcsoportosítással a nyugat-magyarországi vasúti szolgáltatások javulnak anélkül, hogy a vasúttársaság részére ez a változtatás többletköltséget eredményezzen” – áll a kérdéseinkre küldött válaszlevélben. A szóvivő azokra a kérdéseinkre, miszerint ez Kelet-Magyarországon mely településeket érint, illetve, hogy együtt jár-e a járatritkítás szárnyvonalak bezárásával, érdemben nem válaszolt.
Ki viszi el legközelebb a balhét?
A monorierdei vasúti szerencsétlenség után lemondott Szabó Pál közlekedési miniszter és Kamarás Miklós MÁV-elnök helye még mindig betöltetlen. A sajtóban felröppent híresztelések szerint a vasút elnöki székébe Kákosy Csaba, volt SZDSZ-es miniszter igazolna. A politikus megkeresésünkre az értesülést sem cáfolni, sem megerősíteni nem volt hajlandó. A miniszteri bársonyszékre már több pályázó neve is felmerült, ezek közül Tukacs István a miniszterelnök adóügyi megbízottja azonnal cáfolta, hogy ő lenne az egyik jelölt. Ám felmerült Puch László korábbi pártpénztárnok, a tárca jelenlegi államtitkára, Csepi Lajos, a minisztérium másik államtitkára, Burány Sándor korábbi szociális miniszter, jelenlegi gazdasági államtitkár neve, s a sajtóban megjelent találgatásokban már Baráth Etele szocialista képviselőt is számításba vették.„Úgy tűnik, hogy jóval kevesebb vonat közlekedik majd, mint eddig. Ezzel még azt is sikerül elrontani, ami eddig működött: a keleti országrészben bevezetett ütemes menetrendet” – jelentette ki lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Dorner szerint ugyanis a teljesítmények átcsoportosítása azzal jár majd, hogy a keleti országrészben járatritkításokra kerül sor.
A civil szervezet képviselője szerint ráadásul a MÁV Start Zrt. nyilatkozatai arról árulkodnak, hogy egyszerűen nincsenek tisztában az ütemes menetrenddel és a forgalmi helyzettel. „A már ismert sztereotípiákra, kihasználatlan, üres vonatokra hivatkoznak, valószínűleg ezzel vezették meg Szabó Pált is laikus miniszterként” – mondta Dorner. „Miközben a vasút pénzigénye egyre nő, a szolgáltatás egyre romlik. Idén eddig a MÁV Start több mint 200 milliárd forintot kapott az állami kasszából, a MÁV-ra fordított állami támogatás összességében az elmúlt nyolc évben ezzel már meghaladja az 1100 milliárd forintot” – jelentette ki Dorner, aki szerint előbb–utóbb ennyi pénzért már eredményeket is illene követelni az állami cégtől.
„Azt még nem lehet tudni, hogy milyen forrásokból gazdálkodhat a MÁV Start jövőre, de egy dolog már biztos, összességében az egész országban kevesebb vonat fog közlekedni jövőre. Ennek a keleti országrész issza majd meg a levét” – mondta lapunknak Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa. A politikus szerint inkább vállalni kellene az ütemes menetrend bevezetésével jelentkező 2,5 milliárdra becsült többletköltséget, mivel ez több utast és több bevételt jelentene a MÁV Startnak, mintsem megtakarítani néhány milliárd forintot, ami viszont súlyos bevételkiesést okoz majd az elmaradt utasok következtében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.