A francia EU-elnökség, az Európai Bizottság és az Európai Parlament tegnapi egyeztetését követően is bizonytalan az uniós klímacsomag sorsa a tagállamok jövő heti csúcstalálkozója előtt.
A legnagyobb előrehaladást a megújuló energiaforrásokra vonatkozó célkitűzéssel kapcsolatban sikerült elérni, ám Olaszország ellenállása miatt itt sem született végleges megállapodás.
A bizottság eredeti javaslata szerint a tagállamoknak el kell érniük, hogy 2020-ra a közúti közlekedésben használt üzemanyag 10 százaléka megújuló forrásból származzon. A 10 százalék nagy részét a bioüzemanyagok tehetnék ki, amelyek környezetvédelmi hatását illetően azonban egyre több kétség fogalmazódott meg az utóbbi időben.
Félő ugyanis, hogy a gazdák egyre inkább az energiacélú növénytermesztésre állnak át, és ez nemcsak az élelmiszerárakat hajtaná fel, de növelné a pótlólagosan művelésbe vont területek nagyságát is, például az esőerdők kiirtásával vagy a mocsarak lecsapolásával.
Így az EU-ban végül az a megállapodás született, hogy a 10 százalékos célkitűzést akár egyharmad részben is elektromos autók és vonatok révén érnék el. Róma ennek ellenére is ragaszkodott ahhoz, hogy 2014-ben az egész mechanizmust vizsgálják felül. Ez az Európai Parlament főtárgyalója, Claude Turmes szerint aláássa a befektetések biztonságát a zöldiparágakban, veszélybe sodorva több ezer új munkahely létrejöttét is.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.