BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Malév 49 százaléka az Aeroflothoz kerülhet?

A Malév 49 százalékos része, amely az Airbridge révén Borisz Abramovics orosz vállalkozó tulajdonában van, hamarosan az orosz VEB (Külkereskedelmi Bank) tulajdonába kerülhet, s a VEB már folytat is tárgyalásokat a tulajdonrész esetleges eladásáról, vagy az Aeroflotnak menedzselés céljából történő átadásáról - írta hétfőn a Kommerszant című moszkvai üzleti lap.

A lapnak sem Borisz Abramovics környezetében, sem az Aeroflotnál nem erősítették meg a Napi Gazdaság című magyar lap pénteken közölt értesüléseit, de több forrás is elmondta, hogy az Aeroflottal "kormányszinten" tárgyalások folynak, s hogy a társaság képviselője pénteken jelen volt a Malév igazgató tanácsi ülésén, amelyen a cég megmentéséről volt szó.

Az orosz kormánynál a lapnak megerősítették, hogy a Malévról a tárgyalások már szeptember vége óta folynak. A kérdés először szeptember 30-án került szóba az orosz-magyar kormányközi gazdasági vegyes bizottság moszkvai ülésén, majd Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes és Veres János magyar pénzügyminiszter december 10-én tárgyalt másodszor a kérdésről, mivel az Abramovics által létrehozott AirUnion szövetség (több társaságának) leállása után a Malévval szemben vállalt kötelezettségeket már nem teljesítették időben. Decemberben Zubkov a magyar félnek stratégiai partnerként javasolta az Aeroflotot és ez megfelelt a magyar félnek.

"Számunkra az volt a fontos, hogy megmutassuk: Oroszország érdekelt a Malév-tulajdonrész megtartásában" - mondta az orosz kormányforrás, s hozzátette, hogy a vagyonrész struktúrájával kapcsolatos részleteket "gazdasági szereplők" döntik majd el. Az üzlet első lépcsője lebonyolódhat akár úgy, hogy Abramovics részvényeit eladják egyenesen az Aeroflotnak, akár úgy, hogy a pakett letétből átmegy a VEB tulajdonába, aztán átadják az Aeroflotnak" - mondta a lap forrása. Azon részvények kérdésében, amelyek az Abramovicshoz kapcsolódó magyar struktúrák tulajdonában vannak, később döntenek - mondta az illető. Az Aeroflot ügyeiben jól tájékozott forrás nem zárta ki, hogy név szerint e struktúrák maradnak a tulajdonosok, de immár a VEB, vagy az Aeroflot érdekében.

A VEB felügyelő bizottságában egy forrás megerősítette a lapnak, hogy a banknak szándékában áll a Malév részvényesévé válni, s hogy tárgyalásokat folytat az Aeroflottal. Az illető szerint a pakett átadásának időpontja és az Aeroflottal való együttműködés paraméterei egyelőre nem ismertek. Az Aeroflotnál viszont azt tudta meg a lap, hogy a társaság nem szándékozik megvásárolni a Malév tulajdonrészét, mivel a magyar társaság adóssága 150 millió dollárra rúg, s vesztessége 2007-ben 82 milliót tett ki. A forrás szerint arról van szó, hogy a VEB - miután a Malév pakett a tulajdonába kerül - felbéreli az Aeroflotot irányító társaságként. Jelenleg a VEB az átvilágítási vizsgálatot folytatja a Malévnál, s ennek lezárása után fogják a partnerek véglegesen kijelölni a lehetséges együttműködés paramétereit.

A VEB felügyelő bizottságánál nyilatkozó forrás azt is megjegyezte: eredetileg érdeklődött a pakett iránt a Rostechnologii állami korporáció is - amely az AiRUnion tulajdonrészeinek és számos állami légitársaságnak az összevonásával létrehozta a Roszavia légitársaságot, de a magyar fél megrémült a korporáció hírnevétől, mivel az a haditechnikával foglalkozó Roszoboronexport alapján jött létre, és az Egyesült Államok nemzetközi szankciókat léptetett életbe ellene. A lapnak Alekszej Szinyickin, az Aviatranszportnoje Obozrenyije című repülésügyi szaklap főszerkesztője úgy nyilatkozott: a Malév ugyan problémás társaság, de az Aeroflot az adott helyzetben nem zárkózhat el az üzlettől. Ugyanakkor a Malév jelentős műszaki és repülőgép-javító szolgáltató bázisa vonzó lehet az orosz társaság számára. Egy másik szakértő hozzátette: ha az Aeroflotnak a Malév mellett sikerült privatizálni a cseh CSA légitársaságot is, nagy lehetőségei nyílnak az európai piacra való kilépésre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.