Tóth Bertalan beszámolt arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding vezetése kedden dönt a nyílt pályázat kiírásáról, amely várhatóan szerdán jelenik meg az országos sajtóorgánumokban. A jelentkezésre, a megjelenéstől számítva 15 nap áll rendelkezésre.
A szocialista politikus azt mondta: a befektetők számára többféle lehetőség is szóba jöhet a Zsolnay esetében, így a tőkeemeléses részvényszerzés, illetve a kisebbségi részvénycsomag megvétele is. Feltétel viszont megfelelni azon kötelezettségeknek, amelyeket a kormány határozott meg a nagy múltú gyár önkormányzati tulajdonba adásakor, azaz a tradicionális termelés fenntartása 10 évig és 800 millió forintos árbevétel elérése.
Az alpolgármester magyarázata szerint befektetőre azért van szükség, mert a manufaktúra költséghatékony termeléséhez immár halaszthatatlan a technológiai fejlesztés. Ezentúl a területén alakítják ki a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa program egyik kulcsberuházását, a Zsolnay Kulturális Negyedet, ami miatt a céget gyártelepének keleti részébe költöztetik. A két folyamat 1,5 milliárd forintba kerül, de csak a pénz fele áll rendelkezésre.
Tóth Bertalan megjegyezte: a jelenleg 1,6 milliárd forint névértékű, 1 milliárd forint piaci értékű társaság az elmúlt időszakban folyamatosan veszteséges volt, és raktári készleteit sem sikerült értékesítenie.
A vállalat 2007-ben 140 millió forint üzemi veszteséggel zárt. A hiány, a 2007-es és az azt megelőző két évet figyelembe véve, 450 millió forint volt, ennek pótlására hiteleket kellett felvenni.
A veszteségek okaként a porcelánpiacra jellemző visszaesést, a folyamatosan emelkedő energiaköltségeket, a pécsi gyár túldimenzionált infrastruktúráját hozák fel a vállalati vezetők, amelyek miatt a termékeit az eladási árhoz viszonyítva aránytalanul nagy ráfordítással tudja csak előállítani.
Péterné Marosy Katalin, a Zsolnay tavaly május elsejével kinevezett vezérigazgatója éppen ezért a legfontosabb feladatának a költséghatékony működtetést, a cég veszteségeinek felszámolását, továbbá a 2010-es pécsi Európa Kulturális Fővárosa programra való sikeres felkészülést nevezte.
Azt mondta: a társaságnak olyan stratégiára van szüksége, amelynek révén megőrizhető a nagy múltú gyár márkája, értékei, ugyanakkor bekapcsolódna a nagyobb volumenű ipari termelésbe is, biztosítva hosszú távú jövőjét. Ehhez elengedhetetlen a külföldi piacokon való jelenlét, az export erősítése akár a pirogránit, akár más termékek gyártásával, értékesítésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.