Az osztrák KTM motorgyártót is elérte az európai járműipar válsága, ijesztő ütemben nő a cég adóssága, miközben 80 százalékkal zuhant idén a fő tulajdonos, a svájci tőzsdén jegyzett Pierer Mobility részvényárfolyama. A vállalatcsoport által gyártott motorok és elektromos biciklik értékesítése összeomlott, egyre nagyobb aggodalmat keltve a Moto GP hívei körében is – írja az olasz Quotidiano Sportivo.
A lap szerint azonban a vállalatnál megkezdett költségcsökkentési programnak, azon belül a több ütemben végrehajtott csoportos leépítéseknek éppen az a céljuk, hogy az osztrákok világbajnoki jelenlétét biztosítsák. A program megmarad, a részvétel alapjául szolgáló szerződés ugyanis csupán 2026-ban jár le, és nem várható idő előtti kiszállás, de a motor fejlesztésére mindenképpen hatással lesznek a gazdasági nehézségek.
De hogy kerülhetett a világ egyik legelismertebb motorkerékpár-márkája pénzügyi zűrzavarba, hogyan zuhanhattak a bevételei az első fél évben 30 százalékkal az előző év azonos időszakához képest? – teszik fel a kérdést a motoros társadalomban.
Nos, az Egyesült Államok teljes motorkerékpár-piacára vonatkozóan a rendelkezésre álló regisztrációs adatok január és szeptember között 6,3 százalékos csökkenést mutatnak éves összevetésben, ráadásul az időszakon belül a szeptember, azaz az utolsó hónap volt a leggyengébb, amikor már 14,6 százalékos volt a visszaesés. Európában ugyan inkább csak a regisztrációs mutató stagnálásáról van szó, ám az alacsony árszegmensben bekövetkezett növekedés tartotta a víz felett az ágazatot, ami szintén kedvezőtlen KTM-re nézve – közölte a Pierer Mobility.
A motorgyártó nettó adóssága pedig a 2022-es 300 millió euróról 2024 közepéig 1,5 milliárdra ugrott.
Az igazgatóság jelenleg a KTM finanszírozásának biztosításán dolgozik, szükség lenne egy három számjegyű millió eurós áthidaló hitelre. Folynak a tárgyalások mind a tulajdonosokkal – köztük a kisebbségi tulajdonos indiai Bajaj Autóval (49,9 százalék) is –, mind a hitelezőkkel. További cél, hogy a hitelezőkkel egy törlesztési moratóriumról is megállapodjanak.
A vállalat már végrehajtott egy tetemes költségcsökkentést az alaptevékenységében, év elején 300 dolgozót bocsátottak el, amit nyáron egy újabb 200 fős leépítés követett, és hamarosan még 300 munkatársat küldenek haza. A cégcsoporton belül az összes k+f-tevékenységet konszolidálják, de sürgősen szükség lenne a legalább 100 millió eurós tőkeinjekcióra, hogy talpon maradhasson a KTM.
Csökkentett munkaidővel, drasztikusan visszavágták a motorkerékpár-gyártást, a készletek teljes felhasználására fókuszálnak. A jövő év első két hónapjában teljesen leállíthatják a gyártást a KTM ausztriai Mattighofenben található üzemében.
Rosszkor jött a piac lassulása a csoportnak, hiszen
márka mellé idén illesztették a portfólióba az MV Agustát is, a Milánó közelében működő ikonikus motorgyártóban 50,1 százalékos részesedést szerezve, azaz az új márka integrációján is dolgoznia kell a menedzsmentnek, miközben a tűzoltást végzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.