A DLA Piper Jelentés az Európai Szállodaipar 2009. Évi Kilátásairól című kiadványa (2009 Europe Hospitality Outlook Survey) az Egyesült Államok piacán végzett hasonló felmérést követően készült el. A mérések tanúsága szerint az európai iparági menedzserek pesszimistábban ítélik meg saját iparáguk kilátásait tengerentúli társaiknál.
Az összes megkérdezett 84 százaléka látja negatívnak az iparág kilátásait ez elkövetkező 12 hónapra, és többségük (52 százalék) csak 2011-re várja a szállodaipar talpra állását, míg 39 százalék az, aki szerint már 2010-ben megtörténhet a kilábalás. Összehasonlításképpen, az amerikai hotelvezetők 59 százaléka már 2010-re várja az iparág fellendülését. Ugyanakkor az eredményeket feltehetőleg befolyásolhatta, hogy az USA felmérés egy hónappal korábban zárult, mint az európai, és a nemzetközi hangulat romlott ennyit ez idő alatt.
Az európai felmérés szerint a pesszimizmus legfőbb okai a forráshiány a piacon, mind a tőke, mind a hitelek tekintetében (43 százalék), valamint az európai gazdaság rossz helyzete (33 százalék).
Ugyanakkor a felmérés több pozitív megállapítást is tesz a szállodaipar jelenlegi lehetőségeit illetően, miszerint a jelen helyzet kedvező alkalmat nyújthat a vásárlásokra, új befektetésekre. A megkérdezettek 82 százaléka szerint a tőkeerős befektetőknek már most is kiváló lehetőségekkel kecsegtet a piac, és főleg az alacsonyabb árkategóriájú (budget, economy osztályú) szállodákat tekintik vonzó célpontnak. A többség (71 százalék) a környezetbarát hotelek fejlesztésébe való befektetést is hosszú távú trendnek véli.
Némi kettősség, illetve bizonytalanság is érződik mindazonáltal a jelenlegi helyzet megítélését illetően, hiszen míg több mint 80 százalék szerint jó vételi lehetőségek vannak már most is a piacon, az általános fellendülést csak 2011-re várják, mi több, 81 százalék szerint a hoteleszközök értéke tovább fog csökkeni a következő évben. Ez arra utal, hogy 2009 hátralévő részében adódhatnak még a mostaninál is jobb vételi lehetőségek.
Karen Friebe, a DLA Piper szállodaipari- és rekreációs tevékenységeket átfogó csoportjának vezetője, több tanácsot is megfogalmaz az iparági szereplőknek arra, hogy miként javíthatják esélyeiket a jelenlegi válság túlélésére. „A működési költségek csökkentése és a vállalati struktúra optimalizálása egy biztos lépés a jó irányba, de ajánlott a beszállítói láncot érintő szerződések teljes auditja is, megakadályozandó hogy meglepetések érjenek minket erről az oldalról.”
A válaszadók többsége jelentős kockázatot lát több európai hotellánc fizetésképtelenségére. 39 százalék szerint 1-5 között lesz a fizetésképtelenségi esetek száma, míg 23 százalék szerint 5-10 közé lesz tehető, és további 17 százalék szerint több mint tízen fognak csődöt jelenteni a következő évben.
Az economy/budget hotelkategória jelenti a legvonzóbb befektetést a kővetkező egy évben a többség számára (47 százalék), ezt követik a középkategóriás szállodák (21 százalék), míg a felső-, illetve luxuskategóriák kevésbé vonzóak a jelenlegi környezetben (6, ill. 10 százalék), mivel a fogyasztók, beleértve az üzleti utazókat, csökkentik kiadásaikat.
A megkérdezettek szerint a külföldi befektetők (37 százalék) és a magántőke társaságok (31 százalék) lehetnek a legaktívabbak a szállodapiacon a következő évben. A válaszadók 70 százaléka érzékelt jelentős csökkenést az üzleti turizmusban.
Az iparági vezetők szerint a működési költségek csökkentése (36 százalék), illetve elbocsátások (19 százalék) jelenthetik a legfontosabb ellenlépést a válságra, valamint új bevételi csatornák keresése (20 százalék). A szobaárak csökkentése csak mint végső lehetőség merül fel (2 százalék).
Az EU terve, miszerint végleg megszüntetné a tagállamok jelenlegi jogát, hogy kilépjenek a Munkaidő Direktíva hatálya alól (mely jelenleg 48 órában maximálja a munkavállalók heti munkaidejét), inkább negatív hatásokat válthat ki a szállodaiparra a válaszadók szerint (32 százalék). Ugyanakkor a szakma egyelőre megosztott, hiszen 20 százalék szerint a lépésnek pozitív hatása lehet, míg 28 százalék szerint semleges lenne a hatás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.