BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb rendkívüli közgyűlés a Malévnél

Újabb rendkívüli közgyűlést tart kedden a Malév, amelyen döntés születhet a tőkerendezésről, de sajtóinformációk szerint az sem kizárt, hogy ismét elnapolják az érdemi döntéseket, ahogy az sem, hogy a magyar állam végül eláll a 2007-ben kötött privatizációs szerződéstől.

A légitársaság legutóbbi, február 10-i rendkívüli közgyűlését követően Anatolij Ballót, az orosz állami Vnyesekonombank alelnökét választották meg a Malév Zrt. igazgatósága új elnökének, míg az addigi vezérigazgató, Leonov Péter közös megegyezéssel távozott, munkáját átmenetileg Fehérváry Géza üzemeltetési vezérigazgató-helyettes látja el.

A Malév Zrt. tőkerendezésének első lépéseként a februári közgyűlés döntött a légitársaság 3,6 milliárd forintos alaptőkéjének 360 millió forintra csökkentéséről, mert az már nem felelt meg a törvényi előírásoknak. Az alaptőke emeléséről a főtulajdonos AirBridge Zrt. még nem terjesztett elő javaslatot, mert tulajdonosi szerkezetének átalakítása - a tőkeemelésben résztvevő új befektető(k) bevonása - még nem fejeződött be.

A Malév akkor azt közölte, hogy a folyamat lezárultával - akár a március 3-ra összehívott következő rendkívüli közgyűlést megelőzően is - a Vnyesekonombank készen áll a Malév további finanszírozására az AirBridge Zrt.-n keresztül. A légitársaság rendkívüli közgyűlése január 27-én függesztette fel a munkáját, néhány nappal azt követően, hogy magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöki találkozója után bejelentették: a Malév új közvetett tulajdonosa az Vnyesekonombank lesz, a magyar légitársaságot pedig az orosz Aeroflottal partnerségben üzemeltetik.

Sajtóhírek szerint ugyanakkor a magyar kormány felülvizsgálja a Malév privatizációs szerződését és elképzelhető, hogy eláll a szerződéstől. A vevő 2007-ben 144 millió forintot fizetett a csaknem 100 százaléknyi részvényért, és vállalta a cég összes, mintegy 36 milliárd forint - állami garanciával felvett - hitelének visszafizetését, de részben halasztott teljesítéssel.

A halasztott teljesítésre hozták létre az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy a Kft-ben lévő Malév márkanévért, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli részéért és egy Boeing 767-es gépért a légitársaságnak bérleti díjat kellett volna fizetnie.

A Malév azonban 2,2 millió euró hátralékot halmozott fel a vagyonkezelő Kft-vel szemben, ezért az MNV ekkora összegű tulajdonosi kölcsönt nyújtott a Kft-nek, hogy az képes legyen törleszteni a hiteleket az MFB felé. Időközben az is kiderült, hogy a Boeing a CIB Bank jelzálogjogával terhelten került a Kft-be, erről azonban az MNV csak 2008 novemberében értesült. A vagyonkezelő vizsgálatot indított az ügyben, nem kizárva, hogy ennek lezárultával büntetőfeljelentést tesznek.

A 2,2 millió eurós tulajdonosi kölcsönre lehívták az orosz Vnyesekonombank garanciáját január végén, így az MNV visszakapta a pénzét. A Malév pénzügyi helyzetét azonban tükrözi, hogy a dolgozóknak februárban csak késve, két lépésben tudott fizetni a cég. A 2007 tavaszán lezárult privatizáció eredményeként a Malév több mint 99 százaléka került az AirBridge Zrt. tulajdonába.

Ebben a társaságban kisebbségi tulajdonos Borisz Abramovics orosz üzletember, a Malév igazgatóságának elnöke, akit - az igazgatóságban tagságot viselő ikertestvérével, Alekszandr Abramoviccsal együtt a január 16-án megtartott rendkívüli közgyűlésen hívtak vissza a tisztségéből. Az AirBridge többségi, 51 százalékos tulajdonosa két magyar magánszemély: Kiss Kálmán és Költő Magdolna.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.