Átgondolta a nemrégen elkészült Fashion Street utáni újabb, nagy belvárosi projektjét a magyar tulajdonú Csipak Acquisitions csoporthoz tartozó Immobilia Zrt.: a beruházás elkezdését körülbelül 18 hónappal elhalasztotta, és a projekt üzleti tervében a tervezett építési költségek terén is jelentős megtakarítást ért el. Ez kiegészül azzal, hogy tervei szerint nemcsak a hitel- és bérleti szerződéseket, de a kivitelezési szerződéseket is euróban köti meg – elkerülve ezzel az árfolyamkockázatot. A végrehajtott költségcsökkentések nyomán mai számításai szerint körülbelül 180 millió euróba kerül a 2010 év végén indítandó projekt, ez közel 10 százalékkal alacsonyabb öszszeg, mint a tavaly őszi (VGO, 2008. november 11.) előzetes becslés.
A Bécsi utcában bruttó 55 ezer négyzetméter bérelhető területen egy 300 gépkocsi elhelyezésére alkalmas mélygarázs, kereskedelmi üzletek, felső kategóriás irodák és egy 100-120 szobás butik hotel épül. A mélygarázst eredetileg 600 férőhelyesre tervezték, de időközben megkezdődött az OTP Ingatlan Rt. beruházásában és a Csipak Acquisitions érdekeltségébe tartozó Belváros-Lipótváros Parkolásszervező és -üzemeltető Zrt. üzemeltetésében megvalósuló, mintegy 500 férőhelyes József Nádor téri mélygarázs kivitelezésének előkészítése, s bár úgy tűnhet, hogy az Orco csoport Szervita téri projektje csúszhat, de ha a fejlesztés megvalósul, ott minden bizonnyal további mélygarázs épülhet. Mindezt figyelembe véve döntöttek úgy, hogy – egy szintet elhagyva – megfelezik sajátjuk kapacitását. Nem takarékoskodnak viszont a tömbök külső megjelenésén, a homlokzaton, mert „a belváros főutcáján nem építhető igénytelen és jellegtelen” tucatház.
A csoport alapítója és fő tulajdonosa, Csipak Péter elnök-vezérigazgató arról tájékoztatott, hogy a tavaly ősszel bekövetkezett pénzpiaci válság miatt – ugyanakkor a nemzetközi pénzügyi környezet javulására számítva – 18–24 hónappal eltolták a projekt kezdetét. „Szinte leállt a finanszírozás a piacon, és még ha meg is szereztük volna az elmúlt év során a projekt megvalósításához szükséges finanszírozást, a bérbeadással akkor is gondjaink lennének, hiszen jövőbeni bérlőink – és ez leginkább igaz a kereskedelmi üzletek és hotelek üzemeltetőire – nagyrészt ugyancsak a számlavezető bankjuk által nyújtott projekthitelekből terjeszkedtek volna” – indokolta a döntést a vezető. Cáfolta egyúttal azt az értesülésünket, hogy felmerült volna a projekt eladása.
„Hiba lenne, hiszen a tökéletesen megépített Main Street a Fashion Street forgalmának és ebből következően értékének növekedését idézi elő. Jelenleg csak nyomott áron adhatnánk el a projektet, amelyben máris sok munka van. Semmilyen értékesítési kényszer nincs, de hamis lenne az az állítás, ha azt mondanám, hogy cégünket nem érintette váratlanul és mélyen a válság. Hat hónap megfeszített munkával és a két legfőbb finanszírozó bankunk (UniCredit Bank, MKB Bank) konstruktív hozzáállásával sikerült elérnünk, hogy csoportunk stabil lábakon álljon. Szerencsések vagyunk, mert úgy vészeltük át a válság okozta első nagy hullámot, hogy pozíciónkat meg tudtuk tartani” – fűzte hozzá. Elismerte ugyanakkor, hogy a csoport helyzetét átgondolva felülvizsgálták korábbi álláspontjukat, és egyes veszteséges vagy nullszaldó körüli tevékenységek befejezéséről döntöttek, mint a vendéglátó-ipari és üzemeltetési divízió, utóbbi munkával a Cushman & Wakefield céget bízták meg.
Az Immobilia Zrt. évek óta az említett két nagy bankkal dolgozik. Csipak Péter a jövőben is főleg velük akar együttműködni, többek között az előbb említett okok miatt is, de nem zárta ki, hogy a Main Streetnél esetleg bevonjanak egy harmadik vagy negyedik pénzintézetet is. „A bankok ma már sokkal alaposabban megnézik, hogy milyen projektet finanszíroznak, a megtérülést biztosító komoly cash flow elengedhetetlen, és látni akarják az úgynevezett exitpontot, melynek időzítését jól kell megválasztani” – tette hozzá, utalva arra is, hogy az Immobilia most egyáltalán nem gondolkodik egy újabb projekt előkészítésén. Korábban (VGO, 2008. november 11.) Elekes András ügyvezető igazgató úgy nyilatkozott, hogy a Main Street befejezése után sem szeretnének eltávolodni a belvárostól.
A társaság első nagy projektje a Deák-palota volt, majd második ütemben a Fashion Street valósult meg, a bruttó 12 500 négyzetméternyi bérterületnek 97 százaléka kelt el. MN
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.