BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kormány is szereti a Forma-1-et, de takarékoskodni is kell

Két minisztériumi munkaanyagban felmerül: az emelkedő költségek miatt a pénzügyi tárca nem hosszabbítaná meg a 2012-16-os időszakra szóló Magyar Nagydíj szerződését.

Szollár Domokos kormányszóvivő szerdán a kormányülés után egy kérdésre kijelentette: a kormány szereti a Hungaroringet és, hogy a turizmus szempontjából is fontos a Magyar Nagydíj. Sőt, akár regionális Forma-1-es központ is lehetünk. Itt arra utalt, hogy Európából a dohányreklámok tiltása miatt kiszorulnak a futamok, ami nekünk jó lehetőség. A szóvivő ugyanakkor hangsúlyozta, a 2012-16 közötti F1-es futam finanszírozásáról még nincs döntés. De e téren is szükség lehet a takarékosságra.

Betett a gazdasági válság a száguldó cirkusznak: a forintgyengülés miatt milliárdokkal drágult hazánk számára a Forma–1 Magyar Nagydíj megrendezése. A Pénzügyminisztérium (PM) az idei és a jövő évre biztosít ehhez pluszforrást, a verseny 2012–16 közötti megrendezésére irányuló szerződés megkötését a költségvetési források szűkössége miatt azonban már nem támogatná – derül ki a Világgazdaság birtokába került két minisztériumi munkaanyagból.

Az Önkormányzati Minisztérium (ÖM) által a PM számára – a tárca 2009. évi kiemelt feladatainak finanszírozási igényéhez kapcsolódóan – készített dokumentumból az derül ki, hogy a pénzügyi krízis okozta erőteljes forintgyengülés miatt a Forma–1-es verseny ez évi megrendezésének jogdíja az előirányzott 3,14 milliárd forinthoz képest mintegy 1,74 milliárddal nőtt – erre jelenleg nincs forrása a tárcának.

A dokumentum szerint a 2010. évi 22,05 millió dolláros jogdíj kifizetésére is több mint kétmilliárd forint többletforrásra lenne szüksége az ÖM-nek. Erre a tárca pluszfinanszírozást kért a PM-től. Az állam és a jogtulajdonos 2007–11 közötti időszakra szóló kontraktusa szerint az előbb említett két összeget szerződésszegés esetén is ki kell fizetnie az államnak, tehát akkor is, ha lemondaná az idei és a jövő évi futamot.

Úgy tudjuk, a PM megadja a Magyar Nagydíj 2009-es, illetve 2010. évi megrendezéséhez szükséges többletforrást. Az idei, 1,74 milliárd forintos többlettámogatást az általános tartalék terhére kívánják biztosítani, míg a jövő évi, kétmilliárdos többletforráshoz az önkormányzati tárca keretszámait tervezik megemelni. Az idei előirányzat 3,14 milliárd forint volt, ám a forint gyengülése miatt ehhez 1,74 milliárdot kell hozzátenni.

Az ÖM anyaga szerint a Forma–1 Magyar Nagydíj szerződésének 2012–16 közötti időszakra történő meghosszabbítása (vagyis, hogy ezekben az években is legyen futam) összesen 162,8 millió dolláros, azaz körülbelül 38 milliárd forintos költségvetési kiadást jelentene. A jogdíj összege 2012-ben már 26,7 millió dollár lenne, és a Bernie Ecclestone-nal, a Forma–1 jogtulajdonosával korábban kötött megállapodás értelmében évről évre 10 százalékkal emelkedne. A kormány többször is tárgyalt a hosszabbításról, döntés azonban a mai napig sincs.

A Világgazdaság birtokába jutott PM-es munkaanyag szerint azonban a pénzügyi tárca nem támogatná a futam további hazai megrendezését a költségvetési források szűkössége miatt. Mint az a dokumentumban szerepel: „a verseny megrendezése jelentős költségvetési terhet ró az országra, ugyanakkor az nem térül meg”.

Ez utóbbi állítást a PM egy az ÖM által 2008 nyarán készített tanulmányra alapozza, amely szerint a licencdíj folyamatos emelkedése mellett 2011-re már félmilliárd forintot meghaladó veszteséget termelhet az esemény.
Egyébként Bánki Erik, a Fidesz sportmunkacsoportja nevében azzal fordult az ÖM-hez még márciusban, hogy az kezdeményezze a jogtulajdonosnál a korábban meghatározott díjnövekedés mértékének csökkentését a 2012–16 közötti időszakra vonatkozó szerződésben, hogy az eddigi tízzel szemben évente az csupán 5 százalékkal növekedjen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.