Minusz 8,6 százalék, így jellemzi idei első negyedéves felmérésében az amerikai Gartner piackutató cég a globális mobilkészülék értékesítési adatokat, az előző év azonos időszakához képest. Hozzáteszi ugyanakkor, hogy ezen belül az okostelefonokból viszont az egy évvel korábbihoz képest még mindig közel 13 százalékkal lehetett többet eladni.
A világon az év első három hónapjában együttvéve valamivel több, mint 268 millió új mobilkészülék talált gazdára, okostelefonokból pedig 36,4 millióra volt fizetőképes kereslet.
A szakértők szerint a hagyományos készülékek piacán főként Észak-Amerilkában és Kínában már a kilábalás jelei is fellelhetők, de éves összevetésben az idei első negyedév hozta a legnagyobb visszaesést 2001.óta, mióta a nemzetközi elemzők elkezdték monitorozni a piacot.
Az év első hónapjaiban a kiskereskedelmi csatornáknak a múlt év végén felhalmozódott rekordméretű - egyes becslések szerint legalább 25 millió darabos - készlettel is meg kellett küzdeniük.
A válsághatásokat kivétel nélkül minden egyes márkának meg kellett szenvednie. A hosszú évek óta piacvezető Nokia tartani tudta ugyan a pozícióját, de részesedése közel 3 százalékponttal 36,2 százalékra esett. Az élboly távol-keleti márkái viszont a korábbiaknál jobban teljesítettek, különösen a Samsung, amely az első negyedévben 51,4 millió készüléket adott el a világpiacon ezáltal közel 5 százalékpontot javított eddig megszerzett 14,4 százalékos részesedésén. A másik dél-koreai márka az LG is növelte piaci pozícióját a dobogó harmadik fokán. Az alig egy éve még biztos másodiknak számító amerikai Motorola kellő jövőkép és készülékkínálat híján most be kell, hogy érje a negyedik hellyel ezt is újra meg kellett szereznie az őt a múlt év végén leköröző japán-svéd Sony Ericssontól.
Hasonlóan kiélezett a verseny az okostelefonok kereskedelmében is, de itt legalább még növekszik a piac. Így nem véletlen, hogy a smartphone-ok ma már 13,5 százalékot mondhatnak magukénak a globális készülékpiacból, szemben az egy évvel korábbi 11 százalékkal. Ebben valószínűleg az is szerepet játszik, hogy egyre megfizethetőbbé is válnak ezek a telefonok is, egy év alatt átlagosan 18 százalékkal lettek olcsóbbak.
Az itt is világelsőnek számító Nokiát még jobban szorongatják a dobogós versenytársak, a távol-keleti Research In Motion (RIM) és az amerikai Apple, amit az is mutat, hogy a finn cég ebben a szegmensben 4 százalékpontos piacvesztést volt kénytelen elszenvedni az egy évvel korábbihoz képest.
Egy biztos ma az érintőképernyős modellek a nyerők, nemcsak a legfelső szegmensben, hanem a középkategóriában is. “Elengedhetetlen ma már az is, hogy az alkalmazások, zeneletöltés, mobil e-mail, internetböngésző szoros szimbiózisban legyenek a rájuk épülő szolgáltatás elemmel.
Magyarországon a mobiltelefonok megjelenése óta folyik a találgatás az eladott mennyiségekről és a menő márkákról, meg néha arról is, vajon miért olyan nagy a titkolózás e körül a téma körül. Ami tény, az évente itt eladott 2,0-2,5 millió új készülék 85-90 százaléka szolgáltatói támogatással kerül az előfizetők tulajdonába. A többi telefon - többnyire a kifutó modellek pedig - az úgynevezett kártyafüggetlen piacon keresik gazdájukat, az elektronikai kereskedések mellett egyre nagyobb számban a hipermarketekben is.
A szolgáltatók mindig elmondják, hogy milyen drága marketingelem a készüléktámogatás, mégis kitartanak mellette, mert ez egyben az egyik leghatásosabb ügyfélcsábító, ügyfélmegtartó eszköz is.
A válság a magyarországi mobilkészülékpiacon is érezteti a hatását, az előfizetők nemcsak a használatra fordított havi összegeken sprórolnak. Mostanában halasztják aktuális telefoncseréjüket is, ami az utóbbi években már nálunk is elérte a másfél-két éves gyakoriságot.
Ez üzenet kell, hogy legyen a márkagyártóknak is, hogy mivel tűnjenek ki a piaci átlagból, ami előbb-utóbb megnyitja az előfizetők pénztárcáját is. Az okos gyártók okos telefonjainak Magyarországon is egyre nagyobb ugyanis a piaca, egyes becslések szerint már megközelíti a 10 százalékot. Ennek növelése érdeke a mobilszolgáltatóknak is. Hiszen minél többet tud egy telefon, annál több szolgáltatást vehet vele igénybe az ügyfél, ami javíthatja az operátorok évek óta zsugorodó ARPU-mutatóját.(ARPU - az egy előfizetőre jutó havi bevétel)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.