Az Európai Bizottság 2007-ben megkezdődött vizsgálata szerint a közösség területén bejegyzett és vizsgált 57 légicég honlapja közül 16 működik teljesen szabályosan. A Bizottság többek között a légitársaságok árfeltüntetési gyakorlatát kifogásolta, előírva, hogy minden költségelemet már a foglalási folyamat elején tüntessenek fel. Szintén megváltozott az utasbiztosítással és más kiegészítő szolgáltatásokkal kapcsolatos eljárás. Korábban számos cég ezeket a plusz költséggel járó szolgáltatásokat eleve elfogadottként szerepeltette (kipipálta az erre vonatkozó checkboxot, angolul „opt out”) a weboldalakon, így a fogyasztónak kellett lépéseket tennie (törölni a pipákat a checkboxból, angolul „opt in”), ha ezekre nem tartott igényt. (A részletes ellenőrzési listát lásd lent.)
52 vállalat kötelezettséget vállalt arra, hogy orvosolja a problémákat, közöttük a Malév, az easyJet és a WizzAir. Mindhárom társaságot megkerestük ezzel kapcsolatos kérdéseinkkel, de megjelenésünkig csak a Malév adott választ.
A Malév weboldala az EU szabályainak megfelel. A vizsgálatot végző bizottság a Malév árkommunikációjában nem talált kifogást. Az utazási biztosítással kapcsolatos szolgáltatás ajánlásával kapcsolatban kértek módosítást a Malévtól, aminek a légitársaság lassan már két hete eleget is tett – tájékoztatott a légitársaság részéről Hegedűs Ádám megbízott kommunikációs vezető.
A határokon átnyúló fogyasztóvédelmi problémák kezelésével foglalkozó Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz (EFK) a listában említett légitársaságok közül a WizzAirről érkeztek fogyasztói panaszok, két árszabással kapcsolatos témában.
A gondot az első esetben az okozza, hogy a jegyár megtérítésére az indulás helye szerinti valutában van lehetőség, a számlát befogadó WizzAir bankja pedig Németországban található – mondta el Morvay György, az EFK igazgatója. Az utasok az indulási ország fogyasztói számára a társaság honlapján a saját valutájukban tünteti fel a tranzakciós költségeket, a WizzAir felé azonban csak a vezető valutákban, amerikai dollárban vagy euróban történik a kifizetés.
Ha tehát az utas nem Németországból indul, és nem rendelkezik olyan bankszámlával, amelyről többféle valutával lehet fizetni, a kifizetés során a bank átváltja a helyi fizetőeszköz dollárra, vagy euróra és ezeket a kibocsájtó bankra terheli, amelyek pedig továbbadják azt a fogyasztónak. A honlapon feltüntetett és a kifizetett összeg csak akkor egyezhetne, ha a fogyasztó és a WizzAir bankja ugyanazt az árfolyamot alkalmazná. A légitársaság konkrét panaszra úgy reagált: ellenzi, hogy a pénzintézetek áthárítják ezt a költségelemet a fogyasztóra, de az ellen nem tud mit tenni, mivel nem áll szerződéses viszonyban a bankokkal. A feltüntetett összeg és a ténylegesen levont díj közötti különbség a légitársaság nyilatkozata alapján nem képezi a WizzAir jutalékát. A helyzet elkerülésére azt javasolják, hogy az utasok a WizzAir honlapján keresztül bonyolítható átutalással fizessenek, vagy használjanak olyan bankkártyát, amelyen megválasztható a kifizetés devizaneme.
A fogyasztóvédelmi szervezet igazgatója egy másik típusú panasszal is találkozott a WizzAirrel kapcsolatban. A társaság tájékoztatása szerint jegy lemondásának díja 60 euró fejenként. Ugyanakkor az EFK-hoz forduló fogyasztó arról számolt be, hogy jegyének lemondásakor ezen felül 80 euróval is megterhelték számláját. Mint a cég válaszából kiderült, a jelzett, 60 eurós jegytörlési díjon felül a WizzAir fejenként 80 eurós, úgy nevezett helyvédelmi díjat is levont, mint írták, szabályzatuknak megfelelően.
Az EU által összeállított ellenőrzési lista a következő oldalon
Az EU által elfogadott, a légitársaságokra vonatkozó ellenőrzési lista (eredeti, angol szöveg)
1. Magába foglal-e a feltüntetett ár minden előre kiszámítható, elkerülhetetlen és alkalmazott költséget (adókat, illetékeket)? Különös tekintettel:
a, Minden előre kiszámítható foglalási díjat?
b, Minden előre látható, szakaszonként és személyenként fizetendő vagy más adminisztratív díjat?
c, A különböző fizetési módokkal járó különböző díjakat?
d, Minden előre látható és elkerülhetetlen becsekkolási díjat?
2. A választható költségelemek „opt in” módszerrel vannak feltüntetve, anélkül, hogy a fogyasztónak kell visszavennie az előre kipipált tételeket?
3. a, Ha a jegyeket ingyenesként tüntetik fel, ez valóban azt jelenti, hogy a fogyasztónak csak az ajánlat elfogadásáért, illetve a jegy begyűjtéséért kell fizetnie?
b, Ha a jegyeket ingyenesként tüntetik fel és azokat közvetítő értékesíteni, ez azt jelenti, hogy a fogyasztónak a fentieken kívül csak a közvetítői díjat kell kifizetnie?
4. Az ajánlattal kapcsolatos feltételeket és korlátozásokat világosan feltüntetik?
5. A cég világosan feltünteti nevét és elérhetőségeit?
6. Az eladási procedúra egészében ugyanazt a nyelvet használja a cég (beleértve a reklámokat és sztenderd szerződési feltételeket?
7. A közösségen belül a jegyárak egyformák nemzetiségre, lakóhelyre, a légitársaság ügynökére vagy a jegyeladójára való tekintet nélkül?
8. Világosan feltünteti a cég, hogy a járat közvetlen vagy adott helyen történő megállást követően ér a célállomásra?
9. Az előre nem kiszámítható díjtételeknél (például poggyászdíj) megfelelően tájékoztatja a cég a fogyasztókat arról, hogy ezek megfizetésére sor kerül és informál az árkalkuláció módjáról?
10. Világosan feltünteti a cég az indulási és érkezési reptér teljes, hivatalos nevét (nem csak a főváros vagy legközelebbi város nevét)?
11. Világosan feltünteti a cég vásárlás pillanatában érvényes sztenderd szerződési feltételeket, beleértve a különleges ajánlatokra, visszamondásra vonatkozóakat?
12. A szerződési feltételek a jegy megvásárlása előtt megismerhetőek?
13. Megtarthat egy példányt a vásárló a szerződési feltételekből (nyomtatva vagy más módon elmentve)?
14. Megtalálható a weblapon módosítás nélkül, teljes formában a vonatkozó 889/2002 EU-szabályozás mellékletének légiutasokra és légi úton szállított poggyászaira vonatkozó előírása?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.