A járműiparban tapasztalható globális válság hatása tükröződik a győri Rába Csoport első negyedéves eredményein is. Az iparági trendekbe illeszkedően a társaság árbevétele 43 százalékkal csökkent, ám a Rába a jelentős visszaesés ellenére is jelentős működési profitot ért el.
Ez utóbbi hatásai részben a működési profit növekedése, részben a Rába rendelkezésére álló eszközök: a működő tőke csökkentése, az alacsonyabb beruházási szint, illetve a pozíciók – megfelelő árfolyamszinteken való – lezárása révén megfelelően kezelhetőek.
2009 első negyedére a Rába valamennyi célpiaca meghatározó mértékben zsugorodott: miközben az USA tehergépjármű-piacán az eladások tavaly év elejéhez képest több mint harmadával estek vissza, az európai nehézgépjármű-piac 45 százaléknyit csökkent az előző évhez képest. Hasonló tendenciákat lehetett érzékelni a személygépkocsi-alkatrészek piacán is.
Egyedül a mezőgazdasági futóművek területén esett vissza kevésbé a korábbi időszakokra jellemző aktivitás. A FÁK országainak buszpiaca a trolibuszgyártás kivételével szinte leállt ebben az időszakban.
A kereslet visszaesésének hatását tovább rontották a megszaladó energiaárak, amelyek közel 29 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Valamelyest csökkentette ugyanakkor a költségeket az alapanyagárak 15 százalékos esése, és az értékesítési bevételekre jótékonyan hatott a 30 százalékkal magasabb dollár-és a 14 százalékkal erősödő euróárfolyam is.
A piaci feltételek alapvető megváltozására a Rába hatékony költségcsökkentési intézkedésekkel reagált: az adminisztratív és az értékesítési területen a méretre állítás és a munkahét-rövidítés eredményeképpen a közvetett költségek szintjén közel 30 százalékos csökkentést sikerült elérni az előző évhez képest. Az intézkedések hatására a Rába mindhárom üzletága pozitív, csoportszinten 537 millió forintos üzemi eredményt ért el.
A futómű üzletág az amerikai piacról 57, Európából 42, míg Kelet-Európából 75 százalékkal kevesebb árbevételre tett szert, mint tavaly ilyenkor, ennek ellenére üzemi eredménye a 2008-as 272 millió forintról 393 millió forintra nőtt. Az alkatrész üzlet főleg exportpiacain szenvedett el jelentős, euróban közel 60 százalékos visszaesést, a hazai eladások 27 százalékkal mérséklődtek. Ennek hatására üzemi eredménye 129 millió forint lett (2008: 231 mFt). A 103 millió forintos üzemi eredményt elérő jármű üzletág a honvédséggel kötött hosszú távú beszállítói megállapodás miatt kevésbé van kitéve a válság negatív hatásainak, az értékesítés 60 százalékos visszaesése ezen a területen a szállítások ütemezése miatt fellépő időszakos eltérés következménye.
A devizaárfolyamok extrém alakulásának következtében a Rába pénzügyi oldalon több mint 2,5 milliárd forintos veszteséget szenvedett el. Ennek főbb összetevői az 1,5 milliárd forintot kitevő árfolyam-veszteség, illetve az árfolyamok időszakos kilengése ellen védő fedezeti ügyleteken – a forint elemi mértékű gyengülése miatt – elszenvedett 876 millió forintos veszteség voltak. Mindezek hatására a Rába nettó eredménye -2,183 millió forint lett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.