Noha a légiközlekedésben semmi sem lehet elég tökéletes, most mégis egyre többen kérik számon a tervezőkön, hogy miért nem tudnak sokkal biztonságosabb gépeket tervezni. Az Air France az erkölcsi káron kívül sok százmillió eurós kártérítési igényre is számíthat a hozzátartozóktól és persze nem tett jót az árfolyamának sem a tragédia. Nem zárható ki, hogy elhalasztják a június 15-21 közöttre tervezett párizsi Légi Show-t, legalábbis érthető lenne a lemondás.
Az Air France Airbus A330-200-as típusú gépe 2005 áprilisában készült, azóta 18 800 órát teljesített 2500 járaton, azóta semmiféle komolyabb meghibásodása nem volt.
A gyártó cég azonnal felajánlotta, hogy szakértői bekapcsolódnak a vizsgálatba. Nyilván ők - és a még nem megtalált fekete doboz - adhatnak választ arra, hogy valójában mi történt. A doboz egyébként még több óráig jeleket ad ki a víz alól is, de ha túl mélyen van, ezek erőssége gyorsan csökken.
Ez a típus egyébként a kilencvenes évek második fele óta teljesít szolgálatot és még sohasem rögzítettek súlyosabb problémát. A repülőgép kapitánya eddig 11 000 órát repült, ebből 1 700 órát az Airbus 330 és Airbus 340-es géptípuson repült.
A két elsőtisztből az egyik 3 000 repült órával (ebből az Airbus 330/340 géptipuson 800 órával) a másik elsőtiszt 6 600 repült órával rendelkezik (ebből 2 600-at az Airbus A330/340-es géptípuson).
Air France-gép legutóbb a Concorde párizsi balesetekor járt olyan szerencsétlenül, hogy több, mint száz ember vesztette életét.
A légitársaság történetében azonban a mostani volt a legtöbb áldozattal járó katasztrófa. Az eset a műszaki (gyártási) háttér tökéletesítésén kívül légi irányítási kérdéseket is felvet.
A Reuters értesülései szerint egyébként utasszállító gép utoljára villámcsapás miatt 1962-ben zuhant le. Akkor is egy Air France gép járt szerencsétlenül, a Boeing 707-es fedélzetén 113 ember lelte halálát.
Az AF 447-es járat személyzete
Az 58 éves francia kapitány 1988 óta áll az Air France alkalmazásában. 2007 februárja óta van képesítése az Airbus A330/A340 típusra, 11 000 órát repült, ebből 1 700-at Airbus A330/A340 géptípusokon.
A két francia másodpilóta 32, illetve 37 éves és 1999, illetve 2004 óta dolgoznak az Air France-nál. Ezt a típust 2002 áprilisa, illetve 2008 júniusa óta repülték, három- illetve hatezer órát töltöttek a levegőben ilyen gépeken. A vezető légi utaskísérők szintén franciák, 46, 49 és 54 évesek - évtizedek óta Air France-dolgozók. Hat beosztottjuk közül öt francia és egy brazil, 1996 és 2007 között kerültek a társasághoz.
Az A330-200-as modell
Két hajtóműves, széles törzsű repülőgép, általában három osztályon 253 utast visz hosszú távú járatokon, hatótávolsága 12 500 kilométer. Ha csak egyetlen osztályt alakítanak ki, akkor legfeljebb 405 ember utazhat rajta. A padozat alatt maximum 27, standard méretű konténer fér el. Két pilóta vezeti, az utaskísérők száma az utasokétól függ.
Utazómagasságban általában 0,82 Mach sebességgel repül, maximális sebessége 0,86 Mach. Legnagyobb megengedett felszállótömege 233 tonna.
Üzemanyagtartályaiban 139,1 ezer liternyi kerozin fér el. Az A330/A340 típus fejlesztését 1995 novemberében indította el az Airbus, első próbarepülését 1997 augusztus 13-án hajtotta végre, az első példányt 1998 áprilisában adták át a megrendelőnek. A repülőgép egyes részeit az Airbus németországi, spanyolországi és nagy-britanniai telephelyein készítik és a dél-franciaországi Toulouse-ban szerelik össze.
A gépet ebben a körzetben találták meg
Nagyobb légi balesetek 2009-ben
január 15: a US Airways pilótája sikerrel tette le a gépet New York-nál a Hudson folyón, megmenekült a 150 utas és az 5 fős személyzet
február 12: az amerikai Buffalo-ban egy lakóházra zuhant egy gép, 50-en haltak meg
február 25: az amszterdami repülőtérnél leszállás közben lezuhant egy török gép, a 135 utas közül 9 életét veszítette, 50-en megsebesültek
május 20: az indonéz hadsereg gépe egy falura esett Java szigetén, 97-en meghaltak.
Felszállt az első kínai Airbus - Fotók a történelmi pillanatról
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.