Sok amerikai pláza kong az ürességtől, halódik a recesszió miatt, valóságos szellemplázák alakultak ki – írta a The Wall Street Journal. Nem meglepő ez a helyzetkép, hiszen az amerikai fogyasztói társadalom alapintézményei szakmai értelemben is kiürülnek, számuk apad.
A plázákat üzemeltető csoportok sok helyen nem képesek fenntartani az egyre foghíjasabbá váló központokat, ahonnan a forgalom csökkenése miatt sok üzlet kivonul. Ilyen helyzetben egyáltalán nem vonzók az intézményi befektetők számára, úgyhogy a lefelé menő spirált egyelőre nehéz lesz megállítani. Egyesek szerint legkorábban 2010 elején állhat elő az a helyzet, hogy már elég olcsók a bevásárlóközpontok az intézményi befektetők szempontjából.
Várható, hogy az év végéig a jelenlegi 84-ről százra emelkedik az úgynevezett halott, vagyis a vérszegény forgalom miatt megbénult nagy plázák száma. Ebbe a kategóriába azok a központok tartoznak, amelyek nagyjából egytized négyzetméterenként kevesebb mint 250 dollár forgalmat realizálnak; az átlag 381 dollár.
A március 31. előtti egy évben 6,5 százalékkal esett vissza az üzletközpontok forgalma, a legnagyobb csökkenést a legtöbb plázát üzemeltető Simon Property Group könyvelte el. A Standard & Poor’s minősítő intézet a napokban csökentette a szektor hitelbesorolását. Ez tovább rontott az olyan nagy értékesítő hálózatok helyzetén, mint a Macy’s, a J. C. Penney vagy a Sears. Utóbbi, amely sok pláza oszlopos tagja, 23 üzletét zárta-zárja be májusban és júniusban. A General Growth Properties, amely több mint kétszáz bevásárlóközpont tulajdonosa, április közepén csődvédelmet kért. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.