A hagyományos önkormányzati beruházásokhoz képest a Medgyessi-, majd később a Gyurcsány-kormány által erőltetett PPP beruházások javára feltételezett 10-20%-os megtakarítási arányhoz nem közelítettek a PPP szolgáltatási díjak nettó jelenértékeiből a szolgáltatás teljes időtartamára számítható 0,37-4,5%-os megtakarítások - áll az Állami Számvevőszék szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményében.
Az önkormányzatok döntéseinél sem a gazdaságosság volt a meghatározó szempont. Ők elsősorban a hiányzó, már régóta tervezett, kötelező önkormányzati vagy kistérségi feladataikat szolgáló sportlétesítményeik megvalósításához akartak központi forrásokat szerezni, amelyhez csak a PPP beruházások felvállalásával tudtak hozzájutni. Az önkormányzatok harmada már a közbeszerzési pályázatok kiírása során sem várta el a magánpartnerektől, hogy üzemeltetési tapasztalattal rendelkezzen.
A Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium nem megfelelően mérte fel, hogy a 2004-2006. években történő megvalósításhoz van-e megfelelő befektetői kör és elegendő befektetői szándék.
Emiatt – a várakozásokkal ellentétben – a vizsgált önkormányzatok 93,3%-ánál a PPP beruházások meghirdetett közbeszerzési eljárásaiban nem alakult ki versenyhelyzet. A verseny hiánya miatt a lefelé irányuló áralkura alig volt lehetőség. A megvalósított projekteknél a becsült költségekhez képest 1,1-2,9-szeres többletköltség merült fel.
A magánszférával kötött szolgáltatási szerződésekben rögzített kockázatmegosztást a központi szervek az állam érdekeit szem előtt tartva készítették el, annak érvényesítését az aláírt szolgáltatási szerződésekben megkövetelték az önkormányzatoktól és a magánpartnerektől.
A gyakorlatban azonban a szolgáltatási szerződésekkel ellentétes üzemeltetési gyakorlat alakult ki, melynek során a közszférát képviselő önkormányzatok és/vagy érdekeltségükbe tartozó gazdasági társaságaik döntő részben átvették az üzemeltetési feladatokat vagy azok egy részét a magánszférától. A magánpartnerektől a – közfeladatok ellátásának színvonalát meghatározó – követelmények önkormányzati számonkérését csökkentette az üzemeltetésben való közvetlen vagy gazdasági társaságaik útján történő szerepvállalásuk. Az üzemeltetésben kialakult gyakorlat továbbá nincs összhangban a PPP konstrukció elveivel sem, aminek lényege éppen abban lenne, hogy a tervezést, finanszírozást, építést és az üzemeltetést is a magánpartner látja el.
A sportlétesítmény fejlesztési PPP projektekben a közszféra a vállalt szolgáltatási díjban nemcsak a közcélú igénybevétel időtartamára jutó költségeket, valamint a magánpartner hozamelvárását fizeti meg, hanem a közcélú igénybevételen kívüli időben – a létesítmény üzemeltetésével kapcsolatosan – felmerülő költségeket is. A teljes nyitvatartási és a közcélú igénybevételi idő arányában nem változik a közszféra részéről a fizetendő szolgáltatási díj.
Emiatt a megvalósított PPP beruházásokkal a közszférát képviselő önkormányzatok, valamint a projektgazda ÖM nem tudta biztosítani, hogy az állampolgárok, illetve a nemzetgazdaság a projektek megvalósításával a legjobb ár-érték arányú beruházást kapják. A projektek kezdeti szakaszában a projekttársaságok és az üzemeltető gazdasági társaságok 77%-a jelentős, akár 50%-ot is elérő közötti árbevétel arányos, adózatlan eredményt realizált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.