Az ötven évre szóló egyezmény aláírói: Ausztria, Magyarország, Románia, Bulgária és Törökország. A magyar delegációt Bajnai Gordon miniszterelnök vezeti, a küldöttség tagja Kóka János is, a Nabucco-bizottság elnöke.
Az egyezménnyel - magyar javaslatra - létrehozták a Nabucco Bizottságot a beruházás segítésére és ellenőrzésére. A bizottságba az aláíró kormányok egy-egy képviselőt küldenek, továbbá, megfigyelői státussal, a német kormány, az Európai Beruházási Bank (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), az Európai Bizottság és a Nemzetközi Nabucco Társaság is részt vehet a bizottságban.
A főszerep mostantól a megvalósításra alapított Nabucco konzorciumé - a bécsi székhelyű Nabucco Gas Pipeline International GmbH-é, ezt nevezi a hétfőn aláírt megállapodás Nemzetközi Nabucco Társaságnak -, amelynek a magyar Mol Nyrt., az osztrák OMV, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz, a török Botas, valamint a német RWE energiavállalat a tulajdonosa. A megállapodás szerint a nemzetközi vállalat öt Nemzeti Nabucco Társaságot fog alapítani kizárólagos tulajdonában, leányvállalatként a szerződő országokban. A beruházás magántőkéből, állami szerepvállalás nélkül valósul meg. A Nabucco konzorciumban résztvevő vállalkozások az első 25 évben a vezeték mindenkori kapacitásának 50 százalékával, de legföljebb évi 15 milliárd köbméter földgázzal rendelkeznek, a többit pályázaton kell szétosztani.
A Nabucco a tervek szerint 31 milliárd köbméter kapacitású, 3300 kilométer hosszú földgázvezeték lesz. A csővezeték Törökországból, a török-grúziai, illetve a török-iráni határról indul, és Bulgárián, Románián és Magyarországon áthaladva az ausztriai Baumgartennél végződik majd. Várhatóan 2014-ben kezd gázt szállítani, és a maximális kapacitása 2020-ra épül ki.
A beruházás költsége 2008-as árakon 7,9 milliárd euró. Az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) mellett többek között amerikai és kínai bankok is jelezték, hogy szívesen adnak hitelt a beruházáshoz. Az EIB a pénz 25 százalékát adná kölcsön, az EBRD pedig egymilliárd euró forrást juttatna.
A vezeték megépítését az teszi szükségessé, hogy a számítások szerint a következő húsz évben mintegy 30 százalékkal, évi mintegy 600 milliárd köbméterre nő Európa földgázigénye. A jelenlegi felhasználást részben saját termelésből, részben algériai és döntően orosz importból fedezik. Oroszország felől a Testvériség vezetékén érkezik a gáz Ukrajnán keresztül, ami kockázatot jelent az utóbbi években rendszeressé váló orosz-ukrán vita miatt.
A Nabucco vezetékbe kerülő energiahordozó forrásai még bizonytalanok, de nagy valószínűséggel azerbajdzsáni, türkmén, esetleg egyiptomi, katari, iraki és iráni gáz kerül majd bele.
A vezeték felépítésre eredetileg az OMV és a török Botas kötött együttműködési megállapodást 2002. februárban. Ehhez 2002. májusban csatlakozott a Mol, a Bulgargaz és a Transgaz. Ezek a társaságok 2005. júniusban írták alá azt a közös vállalkozási megállapodást, amely szabályozza a partnerek részvételét a Nabucco konzorciumban, hivatalos nevén a Nabucco Gas Pipeline International GmbH-ban. A német RWE energiavállalat tavaly februárban lett tagja a társaságnak, így a hattagú konzorciumban minden résztvevőnek közel 16,67 százalék tulajdoni hányada van. A vezeték tervezésére 2007-ben kiválasztott Penspen brit cég tavaly megkezdte a tervezés előkészítését.
Magyarország különösen aktív volt a Nabucco kormányközi megállapodásának létrehozásában. Budapesten két nemzetközi tanácskozást is tartottak, a másodikat a magyar kormányfő kezdeményezésére az idén év elején, csúcsszinten. Ez a januárban tartott csúcstalálkozó adta vissza a vállalkozás hitelességét, mondta nemrégiben Bayer Mihály, a magyar utazó Nabucco-nagykövet.
Egyebek mellett a magyar lobbizás eredményként az Európai Unió 2007. márciusban a transzeurópai energiahálózat kiemelt vállalkozásának minősítette a Nabuccót. Az Európai Parlament pedig két hónapja, májusban megszavazott 200 millió eurót a beruházás előkészítésének finanszírozására azzal a feltétellel, hogy a támogatandó fázisok 2010 végéig a megvalósítás szakaszába lépnek.
A magyar parlament az első volt, amely 2007-ben törvényben rögzítette az "egyablakos kiszolgálású nemzetközi szállítóvezetéket".
A magyar kormány célja, hogy Magyarország regionális gázelosztó szerephez jusson elsősorban gáztárolók létrehozásával, amire földrajzi és geológiai szempontból Magyarország jó lehetőségekkel rendelkezik. A Nabucco és a Déli Áramlat vezeték megvalósulásával további tárolókapacitásokra lesz szükség.
A Déli Áramlat a Nabuccóhoz hasonlóan Ukrajnát szintén elkerülő, de alapvetően orosz gázt szállító vezeték lesz, az orosz Gazprom és az olasz ENI fővállalkozásában, 36 milliárd köbméter kapacitással, amihez a Nabuccóban részt vevők közül Magyarország és Bulgária szintén csatlakozott. Szakértők szerint a két vezeték nem versenytársa egymásnak, mindkettőre szükség van a növekvő piaci igények miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.