Eljött, amire sokan vártak Oroszországban: hamarosan ott is megjelenik az outlet center mint kategória. A GVA Grimley és a Liebrecht & Wood vegyes vállalataként jegyzett Fashion House Development nevű cég a moszkvai Seremetyjevói repülőtér mellől Szentpétervárra induló út kivezető szakaszánál létesít egy óriási központot. Egyelőre csak a telkeket vették meg, jelenleg az alap-infrastruktúra teljes kiépítése zajlik, a több mint tízezer négyzetméter területű épületegyüttest várhatóan 2011-ben adják át.
A Fashion House Outlet Centre hálózat eme új tagja a már működő négy mellé sorakozik fel. Három különböző lengyel városokban, egy pedig – tavaly december óta – Bukarest közelében fogadja a vásárlókat. Az orosz piac a mérete miatt legalább húsz ilyen központot elbír – fűzte hozzá Brandon O’Reilly, a GVA igazgatója. A szakértő szerint az outlet értékesítési forma a márkáknak is jó, hiszen miközben nem sérül az arról kialakult kép, a megmaradt készleteket (vagy azok zömét) többnyire sikerrel kiárusítják. Ez most különösen fontos, hiszen a válság közepette a belvárosi boltokban és a plázákban csökkenő értékesítéssel kell számolni, a megmaradt vásárlóerő egy részét pedig az outletekbe lehet terelni.
Stabilitásuk miatt az outlet centerek Európa-szerte felkeltették az intézményi befektetők figyelmét. Februárban került sor például a legnagyobb német központ (Zweibrücken) eladására: a spanyol Neinver cég Irus alapja – hétszázalékos hozammal – 112 millió euróért vette meg. Ugyanebben a hónapban elkelt a 21 500 négyzetméteres firenzei Barberino központ is, ott a Henderson Global Investors volt a vevő, a cég 125 millió eurót fizetett ki.
Európában jelenleg 141 outlet center működik közel 2,2 millió négyzetméternyi eladótérrel. Többségük olyan, mint a biatorbágyi, a törökbálinti vagy a parndorfi, közel 40 százalékuk zárt, tömbön belüli létesítmény, öt nyitott, egy központ nagy parkolós, kettő pedig az első kettő kombinációja. Erős a tulajdonosi koncentráció, hiszen négy-öt nagy céghez tartozik az outlet centerek fele, az alapterületet nézve pedig a 63 tulajdonos egyötödéé az összterület egyharmada.
Az elmúlt két és fél, három évben 17 központ nyílt 280 ezer négyzetméternyi bérterülettel, amely egy-két éven belül 185 ezerrel növekszik a bejelentett bővítések nyomán. Az átlagos outlet center mérete 21 ezer négyzetméter. Érdekes, hogy az eddig főleg az olasz, brit, német és francia piacra összpontosító fejlesztők és befektetők mostanság egyre keletebbre tartanak: az idén két-két horvátországi, csehországi és lengyelországi, valamint egy romániai központot adnak át.
A legújabb hírek szerint a spanyol Neinver a dél-lengyelországi Krakkóhoz közel szeretne outlet centert létesíteni. Ez a maga nemében az első lesz az országban, ugyanis összekötik egy kereskedelmi parkkal. A 44 ezer négyzetméteres centrum alsó szintjén különböző „normál” áruházak nyílnak, a felső szinten alakítják ki a 120 üzletes outlet centert. A kivitelezését még az idén szeretnék elkezdeni, az átadást a jövő év őszére tervezik. A spanyol vállalatnak már van három outletje Lengyelországban: Varsóban, Wroclawban és Poznanban.
Az építkezés várhatóan az év utolsó negyedében kezdődik a dán TK Development és az LMS Outlets által létrehozott projektcég beruházásában. Összesen 7200 négyzetméterrel és 36 üzlettel bővül a központ, jelenleg itt 74 működik. A második ütem beruházási költsége 160 millió euró, a fővállalkozó a Gemo Olomouc vállalat.
Az építkezés várhatóan az év utolsó negyedében kezdődik a dán TK Development és az LMS Outlets által létrehozott projektcég beruházásában. Összesen 7200 négyzetméterrel és 36 üzlettel bővül a központ, jelenleg itt 74 működik. A második ütem beruházási költsége 160 millió euró, a fővállalkozó a Gemo Olomouc vállalat.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.