„Azt szeretnénk, ha a közüzemi szolgáltatók által kibocsátott számlák elolvasása hasznos lenne a fogyasztók számára. Ma túl sok európai polgár gondolja, hogy a számlák olvashatatlanok és érthetetlenek. Sokaknak a szolgáltatóváltás lehetetlen küldetés a zavaró információk miatt” – mondta Meglena Kuneva fogyasztóvédelemért felelős EU biztos.
Az Európai Unió az úgy nevezett Consumer Markets Scoreboard segítségével méri az egyes szektorok teljesítményét az ár, a fogyasztói elégedettség, a panaszkezelés, a szolgáltatóváltás és a biztonság szempontjából. Az idei vizsgálat szerint a lakossági energiaellátást az egyik olyan ágazat, amely nem nyújt megfelelő teljesítményt.
A múlt évben az EU polgárok 60 százaléka az áram- és gázárak emelkedéséről számolt be. Az energiaszektorban a mobilitás lehetősége igen kicsi: a fogyasztók mindössze 7 százaléka váltott gázszolgáltatót, 8 százaléka pedig áramszolgáltatót. Holott az európai háztartásokban az egyik legnagyobb költség a gáz és az áram, amelyre teljes költségvetésük 5,7 százalékát fordítják az európai polgárok. A fogyasztóknak mindössze 58 százaléka elégedett az energiaszolgáltatójával és mindössze 45 százalék véli úgy, hogy a cégek ajánlatai jól összehasonlíthatóak.
Az európai energiapiac 2007 júliusa óta működik a piaci verseny elvén. A Bizottság megfogalmazása szerint a fogyasztóknak újra el kell foglalniuk a vezetői ülést a lakossági energiaszolgáltatás terén. Az EU ezért kidolgozta a harmadik belső energiapiaci csomagot, megerősítendő a fogyasztói jogokat.
Eszerint a tagállamoknak egy központi intézményt kell üzemeltetniük, amely a lakosságot minden, a területtel kapcsolatos jogáról tájékoztatja. Független intézménynek, például ombudsmannak kell segítenie a panaszkezelést. A tagállamoknak meg kell határozniuk a veszélyeztetett fogyasztók körét, akiknél kritikus időszakban nem kapcsolható ki a szolgáltatás. A szolgáltatóváltásnak legfeljebb három hét alatt le kell zajlania. Az EU az elfogyasztott energia pontosabb méréséről is döntött: 2020-ra a lakosság legalább 80 százalékának intelligens mérővel kell rendelkeznie.
A Bizottság hangsúlyozta: az energiaszámla nem egyszerűen egy blokk, a szolgáltatók viszont gyakran a több információt összetévesztik a jobb információval. A pontatlan és zavaros tájékoztatás megnehezíti az ajánlatok összevetését, az Energia Fórum munkacsoportja ezért ajánlást dolgozott ki arra, milyennek kell lennie egy jó energia számlának.
Eszerint a számlának átláthatónak, olvashatónak és könnyen érthetőnek kell lennie.
Minden havi számlán közölni kell:
Az éves számlákon közölni kell:
Mint hogy az Európai Unióban a tagországok maguk szabályozzák a területet, az ajánlásokat etikai kódexszel, a hatósági ellenőrzéssel vagy törvényalkotással léptethetik életbe az egyes államok.
A Bizottság által készített mintaszámlákat megtekintheti itt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.