BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olvashatatlanok és érthetetlenek a gáz- és villanyszámlák

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi- és energiaügyi biztosa közösen mutatta be az energiaszolgáltatók megítélésére vonatkozó felmérésüket. Eszerint az EU polgárainak kevesebb, mint fele igazodik el könnyen a gáz- és villanyszámlán. A biztosok ezért iránymutatást készítettek arra, mit kell tartalmaznia egy számlának ahhoz, hogy közérthető legyen.

Az Európai Bizottság fogyasztóvédelemért felelős igazgatósága tegnap az Állampolgárok Energia Fórumán ismertette a gáz- és elektromos szolgáltatással kapcsolatos felmérésének eredményeit és egyúttal javaslatokat fogalmazott meg arról, milyen átalakítások szükségesek ezen a területen.

„Azt szeretnénk, ha a közüzemi szolgáltatók által kibocsátott számlák elolvasása hasznos lenne a fogyasztók számára. Ma túl sok európai polgár gondolja, hogy a számlák olvashatatlanok és érthetetlenek. Sokaknak a szolgáltatóváltás lehetetlen küldetés a zavaró információk miatt” – mondta Meglena Kuneva fogyasztóvédelemért felelős EU biztos.

Az Európai Unió az úgy nevezett Consumer Markets Scoreboard segítségével méri az egyes szektorok teljesítményét az ár, a fogyasztói elégedettség, a panaszkezelés, a szolgáltatóváltás és a biztonság szempontjából. Az idei vizsgálat szerint a lakossági energiaellátást az egyik olyan ágazat, amely nem nyújt megfelelő teljesítményt.

A múlt évben az EU polgárok 60 százaléka az áram- és gázárak emelkedéséről számolt be. Az energiaszektorban a mobilitás lehetősége igen kicsi: a fogyasztók mindössze 7 százaléka váltott gázszolgáltatót, 8 százaléka pedig áramszolgáltatót. Holott az európai háztartásokban az egyik legnagyobb költség a gáz és az áram, amelyre teljes költségvetésük 5,7 százalékát fordítják az európai polgárok. A fogyasztóknak mindössze 58 százaléka elégedett az energiaszolgáltatójával és mindössze 45 százalék véli úgy, hogy a cégek ajánlatai jól összehasonlíthatóak.

Az európai energiapiac 2007 júliusa óta működik a piaci verseny elvén. A Bizottság megfogalmazása szerint a fogyasztóknak újra el kell foglalniuk a vezetői ülést a lakossági energiaszolgáltatás terén. Az EU ezért kidolgozta a harmadik belső energiapiaci csomagot, megerősítendő a fogyasztói jogokat.

Eszerint a tagállamoknak egy központi intézményt kell üzemeltetniük, amely a lakosságot minden, a területtel kapcsolatos jogáról tájékoztatja. Független intézménynek, például ombudsmannak kell segítenie a panaszkezelést. A tagállamoknak meg kell határozniuk a veszélyeztetett fogyasztók körét, akiknél kritikus időszakban nem kapcsolható ki a szolgáltatás. A szolgáltatóváltásnak legfeljebb három hét alatt le kell zajlania. Az EU az elfogyasztott energia pontosabb méréséről is döntött: 2020-ra a lakosság legalább 80 százalékának intelligens mérővel kell rendelkeznie.

A Bizottság hangsúlyozta: az energiaszámla nem egyszerűen egy blokk, a szolgáltatók viszont gyakran a több információt összetévesztik a jobb információval. A pontatlan és zavaros tájékoztatás megnehezíti az ajánlatok összevetését, az Energia Fórum munkacsoportja ezért ajánlást dolgozott ki arra, milyennek kell lennie egy jó energia számlának.

Eszerint a számlának átláthatónak, olvashatónak és könnyen érthetőnek kell lennie.

Minden havi számlán közölni kell:

  • A lehetséges fizetési módokat

  • A szerződés lejáratát és a határidőt, ameddig a fogyasztónak tájékoztatnia kell a céget, ha szolgáltatót szeretne váltani

  • A tarifa nevét és minden költséget elemekre bontva (alapár, egyéb díjak, adók)

  • Az adott tarifa szerinti egységárat kWh-ban

  • A fizetendő összeget, a számlázás kezdeti és befejezési időpontját, a fizetés módját

  • A kalkuláció módszerét (mérési eredményen alapuló vagy becsült energiafogyasztás)

  • Információt arról, honnan származik az energia és mennyire környezetbarát

  • Ötleteket az energiatakarékosságról
  • Az éves számlákon közölni kell:

  • Az eddigi kifizetéseket és teljes fogyasztást

  • A fizetési egyenleget

  • Világos tájékoztatást arról, hogyan változik meg a havi fizetendő összeg

  • A fogyasztási mérő adatait a teljes évre

  • Világos vizuális ábrázolást az éves fogyasztás alakulásáról az előző évekhez képest
  • Mint hogy az Európai Unióban a tagországok maguk szabályozzák a területet, az ajánlásokat etikai kódexszel, a hatósági ellenőrzéssel vagy törvényalkotással léptethetik életbe az egyes államok.

    A Bizottság által készített mintaszámlákat megtekintheti itt

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.