BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dán cipőmárka Budapesten

Több mint egymillió eurót szán a dán Ecco cipőmárka arra, hogy másfél éven belül nyolc-tíz saját szaküzletet nyisson Budapest vásárlóutcáiban és frekventált helyen lévő üzletközpontjaiban. Mint a cég regionális marketingigazgatója, Katarzyna Sawko-Thejlade elmondta, arra építenek, hogy a magyar cipőpiac jelentősen bővül a következő években, különösen a prémium szegmensben, ahol az Eccónak kevés versenytársa van Magyarországon.

A cég jövőre már legalább 35 ezer pár lábbeli értékesítését tervezi. Egy üzlete már működik az Arena Plazában, a második a jövő héten nyit a budai Skála helyén épült Allee bevásárlóközpontban, majd a hónap közepén a Westendben is lesz egy bolt. Decemberben pedig a Premier Outletben is nyílik egy Ecco üzlet. Mindezeken felül további nyolc értékesítési pontja lesz a márkának, mégpedig a legnagyobb magyar cipőkereskedelmi cég, a Horváth Cipő Kft. egységeiben. A Horváth Cipő egyébként az Ecco első hazai importőre volt, és éppen két éve nyitotta meg a dán márka szaküzletét az Arena bevásárlóközpontban, amelyet azonban most átvett az Ecco Hungary Kft.

A válság miatt érezhetően esett a forgalom, és míg korábban az egy főre jutó cipővásárlás évente 2,5-3 pár volt, most nem beszélhetünk 2,2, vagyis összesen 22 millió párnál többről. A 2,2 pár nagyjából a nyugat-európai szint felének felel meg – mondta lapunknak Berkovits Miklós, a néhány éve kiszenvedett Magyar Cipőkereskedők Egyesületének utolsó elnöke, aki maga is nagykereskedő és cipőbolt-tulajdonos.

Berkovits kitért az „ázsiai” piacokra is; szerinte a feketekereskedelem elviszi a cipőforgalom negyedét, ugyanakkor az ide érkező szállítmányok esetében továbbra sem lehet kizárni az alulszámlázást. A Kínából származó cipőknek talán a fele is továbbmegy a környező kelet-európai országokba: a Kőbányai út környékén, az egykori Ganz-Mávag területén működő raktárak jórészt a reexportot szolgálják ki.

Érdekes ugyanakkor, hogy a Távol-Keletről származó, gyengébb minőségű és műbőrből, műanyagok felhasználásával készülő tömegcipők iránti kereslet folyamatosan csökken, bár még mindig lényegesen nagyobb ezeknek az áruknak a részaránya, mint az igényesebb Nyugat-Európában.

Évről évre érezhető a külföldi kereskedelmi vállalatok térnyerése: a magyar nagykereskedők is visszaszorulnak, mert egyre kevesebb a hazai tulajdonban lévő kiskereskedelmi üzlet. Nem bírják tőkével a versenyt. Azért is nyitott Bercolini néven már öt saját boltot Berkovits Miklós cége, a Garko Kft., és rövidesen harmadik Bata boltját nyitja az Allee bevásárlóközpontban, hogy az általa importált lábbeliknek piacuk legyen. Az Allee tehát afféle cipős találkozóhely lesz, hisz az Ecco és a Bata mellett – egyebek közt – a Horváth Cipőnek is lesz ott boltja.

A külföldi kereskedelmi vállalatok közül vitathatatlanul a Deichmann a legerősebb, amelynek jelenleg 59 üzlete van országszerte. A Humanic hálózat körülbelül negyven, a Salamander pedig 17 saját nevű és hat Fönícia boltot működtet.

Dinamikusan bővít a svájci Charles Vögele csoport, amelynek most 33 magyarországi üzlete van. Az idén négy boltjuk nyílt: Kaposvárott, Szolnokon, Gödöllőn és a budapesti Campona bevásárlóközpontban, 2010-ben pedig további egységek nyitását tervezik. Magyarországi forgalmáról nincs elérhető adat, miután – az Európai Unió adta lehetőségekkel élve – Ausztriából irányítják a cseh, lengyel és magyar üzleteket, onnan szállítják az árukat is. Csupán az biztos, hogy – a folyamatos hálózatbővítés révén – a három országban az első hat hónap forgalma 29 millió svájci frankra emelkedett a tavalyi első fél évben elért 27 millióról.

18 millió pár cipő

Az Ecco 1963-ban kezdte a munkát egy dán kisvárosban. Ma Kína mellett Indonéziában, Thaiföldön és Szlovákiában vannak gyárai, az említett ázsiai országokban lévő cserzőüzemei termelésének jó részét más gyártóknak értékesíti. Tavaly világszerte 17,6 millió pár cipőt értékesített a cég 3700 egységben, ebből 880 a saját szaküzlete, s ezek számát folyamatosan bővíteni akarja. A legnagyobb

piacai: az USA, Oroszország és Németország. Forgalma tavaly 722 millió euróra volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.