Hasonló csökkenésre számít a Borsodi Sörgyár Zrt. is – tudtuk meg a cég trade marketing menedzserétől, Csóka Sándortól, míg a Heineken 4-5 százalékos zsugorodást vár 2009-ben, ugyanakkor a tavalyi 44 milliárd forintos bevételéhez képest 2 százalékos növekedést vár. Ezt elsősorban a drágább árkategóriába tartozó (nagyobb haszonnal értékesíthető) termékei forgalmának növekedésével éri el a társaság – mondták el a Heineken vezetői egy sajtóbeszélgetésen.
A magyarországi sörpiac átlagos csökkenésénél kisebb arányú visszaesésről számolt be a Világgazdaságnak a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője is. Agócs Mónika kiemelte: ez a többek között a Dreher, az Arany Ászok vagy a Pilsner Urquell márkacsaládot gyártó cég széles termékválasztékának köszönhető, a forgalom mérséklődését ugyanakkor más eszközökkel is, például a Közép-Magyarországon már bevezetett közvetlenebb kiszolgálással próbálják megakadályozni. Ez nem országos, hanem célzott értékesítési és marketingmegoldásokat jelent.
A fogyasztókkal, illetve partnereikkel való közvetlen kapcsolattartásra helyezi a hangsúlyt a Borsodi Sörgyár Zrt. is – mondta Csóka Sándor. Ebbe a személyre szóló promóciók mellett az árképzéssel, csapolással kapcsolatos tanácsadás is beletartozhat.
Hasonlóan célzott stratégiával készül a Heineken is. Mint Benedek László értékesítési igazgató elmondta, megnézik például, az egyes forgalmazóknál mennyire voltak hatékonyak az egyes promóciók, akciók. Ez azért is fontos, mert az elmúlt időszakban Magyarországon csak a jelentős (30-40 százalékos) árpromóciók generáltak valódi volumennövekedést.
Mind a Heineken, mind a prémium szegmensben piacvezető Dreher törekszik arra, hogy termékinnovációkkal kerekedjenek felül a válságon. Az újabb termékek sikerességén túl azonban Agócs Mónika kiemelte: a söripart különösen érinti a fogyasztás csökkenése, illetve a fogyasztási szerkezet átalakulása. A társaságnál már az elmúlt 4-5 év során elindítottak költséghatékony beruházásokat, ezzel együtt – hangsúlyozta a Dreher vezetője – „most már nagyon a határon vagyunk”.
A Heinekennél is a költségcsökkentésről szólt az elmúlt év, ám Michiel Egerer szerint a bérek befagyasztása vagy az ösztönző programok visszafogása nem folytatható. Nem véletlen, hogy a társaság jelenlegi tervei szerint 2010-re az ideihez hasonló árbevételt szeretne elérni. Mindeközben úgy számolnak, kiskereskedelmi forgalomba kerülő termékeik bruttó ára 10-20 forinttal nő jövőre, míg a csapolt söröknél 5 százalékos növekedést jósolnak. Maga a Heineken 2-3 százalékos emelést tervez. A Dreher nem tervez áremelést. A Borsodit eddigi tulajdonosa, az Anheuser-Busch InBev októberben a CVC Capital Partners kockázatitőke-társaságnak adta el kelet-közép-európai leánycé-geivel együtt. „Mi is a működési költségeink csökkentésére törekszünk, de az ezzel kapcsolatos stratégiát az új tulajdonos határozza meg” – reagált kérdésünkre Csóka Sándor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.