Mégsem nőnek a 2010/11-es menetrendi évben a hazai vasúti pályakapacitások díjai. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. által tegnap közzétett dokumentumokból kiderül: az állam 53 milliárd forintos hozzájárulással gondoskodik a tarifák szinten tartásáról. A támogatás nélkül igen jelentős (esetenként 50–70 százalékos) díjemelésre is sor kerülhetett volna, ez a szakértők szerint romba dönthette volna a hazai vasút versenyképességét.
Bár a vasúti pályadíjak állami támogatása bevett gyakorlat, és Európában is sok példa van rá, az állami költségvetés helyzete miatt hónapokon át kérdéses volt, kap-e további állami pénzt a terület. Nemrég azonban Antali Károly közösségi közlekedési kormánybiztos már úgy fogalmazott lapunknak a tarifákról, hogy „ha e költségek nem nőnek, az arra ösztönözheti a teherszállító és a nemzetközi személyszállító vállalatokat, hogy a régiós versenytársakkal szemben Magyarországot válasszák.
A vasúti személyszállítás piacának teljes megnyitására a MÁV-Start versenyképességének javításával is fel kell készülni.”
A VPE honlapján olvasható díjszámítási dokumentum ugyanakkor még nem végleges. A VPE november 22-ig várja az érintettek írásos észrevételeit, majd november 30-án és december 1-jén egyeztetést tart. Maga az öt évre szóló díjképzési módszertan megfelel az uniós elvárásoknak, és szigorúan költségalapú. A díj nagyságát egyedül az állami szerepvállalás térítheti el lefelé – az uniós vasúti csomag rendelkezéseinek megfelelően –, közlekedéspolitikai megfontolásból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.