BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öt éve nem vettünk ilyen kevés élelmiszert karácsonykor

Az év végi ünnepeknek köszönhetően egy kis lendületet kapott az élelmiszerek kiskereskedelme – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Az OKSZ becslése szerint a karácsonyi–szilveszteri szezonban élelmiszerekből várhatóan 330-335 milliárd forintnyi fogy, szemben a tavaly decemberi 354 milliárddal. Ez az adat – mint Vámos György elmondta – az öt évvel ezelőtti szintnek felel meg. (Az iparcikkek esetében kedvező esetben 300 milliárdos forgalommal számolnak a tavalyi 335 milliárdhoz képest.)

Az október–novemberi adatokhoz viszonyítva decemberben az idén is megugrik a forgalom, ám Vámos György úgy látja, ez kisebb lesz az élelmiszer- és iparcikk-kiskereskedelemben korábban mért 150 milliárdos szintnél.

Hozzá kell tenni azonban, van honnan növekedni, hiszen az elmúlt hónapokban éves szinten 5-6 százalékos visszaesés volt tapasztalható. A Központi Statisztikai Hivatal tegnap kiadott, az októberi forgalomról szóló adatai az élelmiszer-kiskereskedelemben 5,5 százalékos csökkenést mutatnak az előző évhez képest. Ez elmarad az egyéb cikkeknél tapasztalt 12,3 százalékos mínusztól. Vámos György szerint a csökkenés nem új keletű, már 2006 óta tapasztalható.

Az OKSZ főtitkárához hasonlóan a Nielsen piackutató igazgatója is aggasztónak látja az élelmiszer-kereskedelem folyamatait. „Az alapvető élelmiszerek forgalmára kevéssé hatott a válság, ám távolról sem hagyta érintetlenül. Különösen a harmadik negyedévre volt jellemző a kereslet csökkenése” – mondta a Világgazdaságnak Szalókyné Tóth Judit. A Nielsen adatai szerint az év első három hónapjában még 0,4 százalékos mennyiségi viszszaesés október végére már 2,9 százalékos volt.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.