Súlyos problémákat okozhat a tengerhajózásban a bioüzemanyagok nem megfelelő adalékolása, most épp a kesuból előállított kesuhéjolajjal akadtak gondok a CTI-Maritec üzemanyag-bevizsgáló ügynökség közleménye szerint.
Az elmúlt hónapokban számos, a rotterdami és a szingapúri kikötőkbe beérkezett hajó panaszkodott arra, hogy útja során komoly működési problémák léptek fel, többek között
érkeztek panaszok, melyek kivizsgálását az ügynökség a begyűjtött minták feldolgozásával megkezdte, majd arra a következtetésre jutott, hogy a kesudióhéj folyékony bioüzemanyaggal kevert tengeri hajózási üzemanyag volt a bűnös.
A meg nem nevezett szállítótól származó bioüzemanyagban be nem jelentett alapanyagokat találtak, amelyek vagy közvetlen módon, vagy feltehetően gyártási folyamat közben kerülhettek a késztermékbe.
Magyarán olyan növényi hulladékot is a feldolgozott kesudióhéjhoz keverhettek, amelynek ott semmi keresnivalója sem volt. A CTI-Maritec nem nevezte meg sem az érintett hajókat, sem a hajózási társaságokat, és azt sem közölte, hogy összesen hány tengerjáró tankolt a szennyezett bioüzemanyagból – írja a Reuters.
A CTI-Maritec azt tanácsolta a hajótulajdonosoknak, hogy ne használjanak száz százalékban kesudiódízelt hajózási üzemanyagként. Higítva, keverékkomponensként viszont nincs akadálya használatának a dízelmotorokban, bár maga az anyag eleve számos rossz tulajdonsággal rendelkezik, viszont nagyon olcsó, mivel hulladékból van.
Az már egy másik kérdés, hogy ezek kizárólagos használata eleve ellentétes a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek a hajók fűtőolajjal való ellátására vonatkozó iránymutatásával. Alternatív megújuló üzemanyagként hirdetik ugyan, de magas savtartalma és maró hatása miatt huzamosabb időn át történő alkalmazása megfontolandó, mert több bajt okozhat, mint amennyi előnnyel jár. Ettől persze
nem kell attól tartani, hogy egy konténerhajó az óceán közepén lerobban,
a bioüzemanyagot ugyanis biztonsági okokból nem mindegyik motorba fecskendezik be. Használatával az a cél, hogy a hajózás mint irdatlan szennyezőforrás üvegházhatású gázkibocsátását az egyre szigorodó előírásoknak megfelelően redukálják.
A CTI-Maritec szerint a gond az, hogy a kesudióhéj-üzemanyagra nincsen hatályos specifikáció sem, szemben a FAME- (zsírsav-metilészter) alapú adalékokkal, melyeket az ISO 8217 hajóüzemanyag-előírás legújabb változata tételesen szabályoz, előnyben részesítve a FAME-alapú bioüzemanyagok és a hidrogénezett növényi olaj használatát a tengerhajózásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.