BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
kesuhéjolaj

Olcsó kesuhéjolajat tankolna? Ne tegye, kinyírhatja vele a motort

Az óceánjárók motorját súlyosan károsíthatja a növényi hulladékból előállított adalékanyagok némelyike. Most a kesuhéjolaj került a vádlottak padjára, a semmi másra sem jó bioalapanyag ugyanis számos hajó motorját gányolta szét.

Súlyos problémákat okozhat a tengerhajózásban a bioüzemanyagok nem megfelelő adalékolása, most épp a kesuból előállított kesuhéjolajjal akadtak gondok a CTI-Maritec üzemanyag-bevizsgáló ügynökség közleménye szerint. 

New Energy Vehicle Market In China
A kesuhéjolaj alkalmazásával csökkenthető ugyan a hajózás karbonlábnyoma, de nem mindegy, milyen áron / Fotó: Getty Images

Az elmúlt hónapokban számos, a rotterdami és a szingapúri kikötőkbe beérkezett hajó panaszkodott arra, hogy útja során komoly működési problémák léptek fel, többek között

  • üzemanyag-iszaposodásról,
  • az injektorok meghibásodásáról,
  • a szűrők eltömődéséről,
  • a rendszer lerakódásairól
  • és a turbófeltöltő fúvókagyűrűk korróziójáról

érkeztek panaszok, melyek kivizsgálását az ügynökség a begyűjtött minták feldolgozásával megkezdte, majd arra a következtetésre jutott, hogy a kesudióhéj folyékony bioüzemanyaggal kevert tengeri hajózási üzemanyag volt a bűnös. 

A kesuhéjolaj használható ugyan, de nagyon kockázatos 

A meg nem nevezett szállítótól származó bioüzemanyagban be nem jelentett alapanyagokat találtak, amelyek vagy közvetlen módon, vagy feltehetően gyártási folyamat közben kerülhettek a késztermékbe. 

Magyarán olyan növényi hulladékot is a feldolgozott kesudióhéjhoz keverhettek, amelynek ott semmi keresnivalója sem volt. A CTI-Maritec nem nevezte meg sem az érintett hajókat, sem a hajózási társaságokat, és azt sem közölte, hogy összesen hány tengerjáró tankolt a szennyezett bioüzemanyagból – írja a Reuters.

A CTI-Maritec azt tanácsolta a hajótulajdonosoknak, hogy ne használjanak száz százalékban kesudiódízelt hajózási üzemanyagként. Higítva, keverékkomponensként viszont nincs akadálya használatának a dízelmotorokban, bár maga az anyag eleve számos rossz tulajdonsággal rendelkezik, viszont nagyon olcsó, mivel hulladékból van. 

kesuhéjolaj
A kesudió rendkívül egészséges, a héját bioüzemanyagként hasznosítják /  Fotó: AFP

Az már egy másik kérdés, hogy ezek kizárólagos használata eleve ellentétes a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek a hajók fűtőolajjal való ellátására vonatkozó iránymutatásával. Alternatív megújuló üzemanyagként hirdetik ugyan, de magas savtartalma és maró hatása miatt huzamosabb időn át történő alkalmazása megfontolandó, mert több bajt okozhat, mint amennyi előnnyel jár. Ettől persze

 nem kell attól tartani, hogy egy konténerhajó az óceán közepén lerobban, 

a bioüzemanyagot ugyanis biztonsági okokból nem mindegyik motorba fecskendezik be. Használatával az a cél, hogy a hajózás mint irdatlan szennyezőforrás üvegházhatású gázkibocsátását az egyre szigorodó előírásoknak megfelelően redukálják.

A CTI-Maritec szerint a gond az, hogy a kesudióhéj-üzemanyagra nincsen hatályos specifikáció sem, szemben a FAME- (zsírsav-metilészter) alapú adalékokkal, melyeket az ISO 8217 hajóüzemanyag-előírás legújabb változata tételesen szabályoz, előnyben részesítve a FAME-alapú bioüzemanyagok és a hidrogénezett növényi olaj használatát a tengerhajózásban.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.