Nem sok jót ígér az idei karácsonyi szezon a bútor- és háztartásicikk-kereskedőknek: 2006 óta minden decemberben kereken 10 milliárd forinttal apadt az üzletek forgalma. Míg három éve elérte a 140 milliárd forintot a piac, tavaly év végére már meg kellett elégedni 120 milliárddal.
Minden jel arra utal, hogy az idei karácsony rosszabb lesz, mint az előző. Eddig a zsugorodásból a nagyobbak úgy-ahogy ki tudtak maradni, ám most változott a helyzet. Lőrinci György, a Domus ügyvezető igazgatója arról számolt be a Népszabadságnak, hogy a forgalmuk már nyár közepe óta csökken a tavalyi év azonos időszakához képest. A főleg felső kategóriás bútort kínáló Domus árukészlete tavaly még jelentős részben olasz és angol importáruból állt, ám az ebből származó nyereséget leköszörülte a forint árfolyamgyengülése. Lőrinci György szerint ez oda vezetett, hogy idén a Domus kínálatának 70 százalékát hazai termékek teszik ki.
Ahogy Lőrinci György, úgy más megkérdezett kereskedők is úgy vélik: tavaszra lecsenghet a kiskereskedelmet 2007 eleje óta sújtó recesszió. Óvatosságra int ugyanakkor, hogy a kiskereskedelmi ágazatok közül a bútorpiacon nagyon hamar jelentkezik a költések visszafogása. A válság visszavetette az újlakás-építések számát idén: zuhant az építési engedélykérelmek száma, és jelentősen csökkent a beépítendő alapterület. Emiatt többen arra számítanak, hogy stagnálást hoz a 2010-es év a bútorpiacon.
Az eltelt három év kiskereskedelmi recessziója szó szerint megtizedelte a kisebb üzleteket: 2007 végére az addig 5300-as üzletszám hirtelen visszaesett 4600-ra. Tőkeerejükkel a nagyobb láncok át tudják vészelni ezt az időszakot (erre utal, hogy az üzletszámcsökkenés mellett is valamelyest nőtt az üzletek átlagos eladóterülete), de a teljes hazai hálózatnak egyelőre csak a töredékét adják a nagy eladóterű áruházak. Piaci vélekedések szerint bőven lenne hely a - kiskereskedelem más területein már lényegében végbement - koncentrációnak. Hogy ez mégsem történt meg, azt a piacon tevékenykedők azzal magyarázzák, hogy a nagyobb láncok erejük jó részét az itteninél jóval ígéretesebb távol-keleti, elsősorban a kínai piac felé terjeszkedés köti le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.