BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vegetáló bútorpiac - A nagyok is inkább Kínába mennek

A kiskereskedelmi recessziót a bútorkereskedők sínylették meg legjobban. A zömében kisvállalkozásokból álló ágazat szereplői tavasztól már fellendülésre számítanak, ugyanakkor könnyen lehet, hogy csak a nagy hálózatok járnak majd jól.

Nem sok jót ígér az idei karácsonyi szezon a bútor- és háztartásicikk-kereskedőknek: 2006 óta minden decemberben kereken 10 milliárd forinttal apadt az üzletek forgalma. Míg három éve elérte a 140 milliárd forintot a piac, tavaly év végére már meg kellett elégedni 120 milliárddal.

Minden jel arra utal, hogy az idei karácsony rosszabb lesz, mint az előző. Eddig a zsugorodásból a nagyobbak úgy-ahogy ki tudtak maradni, ám most változott a helyzet. Lőrinci György, a Domus ügyvezető igazgatója arról számolt be a Népszabadságnak, hogy a forgalmuk már nyár közepe óta csökken a tavalyi év azonos időszakához képest. A főleg felső kategóriás bútort kínáló Domus árukészlete tavaly még jelentős részben olasz és angol importáruból állt, ám az ebből származó nyereséget leköszörülte a forint árfolyamgyengülése. Lőrinci György szerint ez oda vezetett, hogy idén a Domus kínálatának 70 százalékát hazai termékek teszik ki.

Ahogy Lőrinci György, úgy más megkérdezett kereskedők is úgy vélik: tavaszra lecsenghet a kiskereskedelmet 2007 eleje óta sújtó recesszió. Óvatosságra int ugyanakkor, hogy a kiskereskedelmi ágazatok közül a bútorpiacon nagyon hamar jelentkezik a költések visszafogása. A válság visszavetette az újlakás-építések számát idén: zuhant az építési engedélykérelmek száma, és jelentősen csökkent a beépítendő alapterület. Emiatt többen arra számítanak, hogy stagnálást hoz a 2010-es év a bútorpiacon.

Az eltelt három év kiskereskedelmi recessziója szó szerint megtizedelte a kisebb üzleteket: 2007 végére az addig 5300-as üzletszám hirtelen visszaesett 4600-ra. Tőkeerejükkel a nagyobb láncok át tudják vészelni ezt az időszakot (erre utal, hogy az üzletszámcsökkenés mellett is valamelyest nőtt az üzletek átlagos eladóterülete), de a teljes hazai hálózatnak egyelőre csak a töredékét adják a nagy eladóterű áruházak. Piaci vélekedések szerint bőven lenne hely a - kiskereskedelem más területein már lényegében végbement - koncentrációnak. Hogy ez mégsem történt meg, azt a piacon tevékenykedők azzal magyarázzák, hogy a nagyobb láncok erejük jó részét az itteninél jóval ígéretesebb távol-keleti, elsősorban a kínai piac felé terjeszkedés köti le.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.